Innovatie

Je klanten ‘bespieden’ met slimme camera's? De voor- en nadelen

Shutterstock Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

In de supermarkt van Nawin Harpal worden de laatste tijd opvallend veel winkeldieven betrapt. Een half jaar geleden was het nog maar eens per week dat een winkeldief gepakt werd in de winkel in de Utrechtse binnenstad. Dat komt door het nieuwe beveiligingssysteem van Nawin. Verspreid over de winkel houden 34 slimme camera’s alle bezoekers in de gaten. Als een van hen iets vanuit het schap rechtstreeks in een jas of tas stopt, registreert het camerasysteem dit via Artificial Intelligence (AI).

Lees ook: Bedrijven besteden ICT-beveiliging grotendeels uit

Nawin of een van zijn collega’s krijgt dan een melding op zijn telefoon en kan het filmpje van de mogelijke diefstal zien. Om vervolgens de dader te kunnen aanspreken. „Ik was eerst sceptisch, maar het werkt. Meteen vanaf de allereerste dag was het raak”, zegt Nawin tegen het Algemeen Dagblad. Dankzij zijn ‘kunstmatige’ hulp is het nu dagelijks raak en soms wel drie of meer keer per dag.

Lees verder onder de advertentie

Kritiek

Meerdere winkels, waaronder supermarktketen Jumbo, willen investeren in dit slimme systeem. Toch wijst ICT-expert Brenno de Winter ook op de nadelen. ,,Dit gaat ook onschuldigen treffen”, waarschuwt De Winter bij het AD. ,,Een algoritme bepaalt of jij een potentiële winkeldief bent. Maar dat systeem is niet perfect; het maakt fouten, heeft training nodig en gaat soms te kort door de bocht met zijn oordeel.”

Het is succesvol tot je de verkeerde pakt

Brenno de Winter ICT-expert

De Winter: ,,Het is succesvol tot je de verkeerde pakt en diegene een schadeclaim indient. Het zou mij niet moeten gebeuren. Als het zoveel geld kost, zorg dan dat er een medewerker zit die permanent naar de camera’s kijkt. Dan heeft iemand tenminste écht iets vastgesteld.”

Zo gaat het niet altijd goed met de slimme camera’s. Dat bleek bijvoorbeeld vorige week nog bij de verkeersboete die iemand kreeg omdat hij niet belde, maar aan zijn oor krabde. Het algoritme van de politiecamera was niet perfect afgesteld waardoor deze automobilist onterecht een bekeuring kreeg.

Lees verder onder de advertentie

Klant is niet meer koning maar crimineel

„Er komt een heel eigenaardig spel op gang”, vindt Steven Dorrestijn, lector Ethiek & Technologie aan hogeschool Saxion. „Aan de ene kant word je in winkel steeds vrijer gelaten, we scannen alles zelf. Vervolgens word je wel bespied en daarna keihard gepakt.”

Lees ook: 25 miljoen voor metselende robots: ‘Revolutie in de bouw tegen krapte op arbeidsmarkt’

Ook Saxion-experts Casper de Jong (onderwijskundige) en Jeroen Linssen (Lector Symbiotische Kunstmatige Intelligentie) trekken aan de bel. Stop dit systeem voor het te laat is, vinden zij. Jurist Vincent Böhre (Privacy First) verwoordde zijn kritiek deze week op Radio 1 als volgt: „Vroeger was de klant koning, nu is de klant crimineel.”

Lees verder onder de advertentie

Waarschuwing: blijf van onze spullen af

Retaildeskundige Paul Moers sluit zich echter bij Nawin met zijn slimme systeem aan. ,,Op deze manier waarschuw je mensen: blijf van onze spullen van”, zegt Moers bij Radio 1. ,,Het is een maatschappelijk probleem, het is de verhuftering van de samenleving. We worden toch al continu in de gaten gehouden. Dit is iets van deze tijd. Het is helaas niet meer tegen te houden.”