Twee jonge gasten die een gat in de markt vonden. Het blijkt een goede basis voor een succesverhaal. Jelle Som: „Willem en ik zagen drie of vier jaar geleden dat steeds meer mensen het gemak van online shoppen ontdekten. Daar wilden wij iets mee. Wij hebben elkaar ontmoet in Italië, waar wij met onze ouders op vakantie waren. Dat Italiëgevoel, van een espressootje aan de boulevard, dat wilden wij wel verkopen. Maar dan heb je de uitdaging hoe dat moet en met welk product.’’
Dat Italiëgevoel, van een espressootje aan de boulevard, dat wilden we wel verkopen
Italiaanse sferen verkopen blijkt in praktijk best moeilijk. Ondertussen valt op dat vooral telefoonhoesjes goed scoren op internet. Neelissen en Som zagen dat wel zitten en startten met de verkoop van stoffen cases. „Dat sloeg echter niet meteen aan”, zegt Som.
Meer premium uitstraling
Er moest meer onderscheidend vermogen komen. Meer Italië, in combinatie met hun gedeelde passie voor auto’s, vooral autosport. „We wilden een premium uitstraling, vergelijkbaar met dat van een sportieve auto in het topsegment. Deze uitstraling vonden we in het Italiaanse Alcantara, dat is een variant op suède dat bovendien zacht en luxe aanvoelt. In de autobranche wordt het veel gebruikt als stoel-, stuur-, hemel- en dashboardbekleding bij dure, vooral sportieve auto’s’’, aldus Som. Als case is het heel praktisch, want het is niet - zoals suède - gevoelig voor regen en vuil. Het is gemakkelijk te onderhouden.
Lees ook: Als jonge ondernemer een bedrijf overnemen? Niet makkelijk, ontdekt Pieter (20)
Bovendien moest het Italiaanser. Dus stapten ze af op de enige echte Alcantara-fabriek. In Italië. „Ons Alcantara is daarom hetzelfde als dat in een Porsche, Lamborghini of Ferrari. De link met automotive past bovendien heel goed bij de Italiaanse sfeer die we zo graag willen verkopen. En dat slaat aan bij onze klanten. Daar is onze lifestyle en branding nu helemaal omheen gebouwd. Zo zijn we samenwerkingen aangegaan met MTA, een MotoGP-team uit Italië en met Donkervoort, het exclusieve Nederlandse sportautomerk dat van oudsher Alcantara verwerkt in hun auto’s.”
Van Italië naar China
Vanuit de Italiaanse fabriek wordt het Alcantara verscheept naar fabrieken in China. Het vinden van die fabrieken viel reuze mee. „We hadden door onze telefoonhoezen al contacten in China. Nadat we besloten om verder te gaan met Alcantara uit Italië hebben we veel online communicatie gehad met verschillende fabrieken. Na een paar sample runs zijn we met twee ervan een samenwerking aangegaan. Omdat ze de beste kwaliteit leveren en wij geen grote hoeveelheden hoeven te bestellen. Zoals van telefoons die bijna uit de verkoop gaan. Dan wil je niet met enorme voorraden zitten.”
Klanten kwamen met opvallende feedback
De eerste producten van Alcanside waren hoesjes voor de iPhone en AirPods van Apple. Som: „Dat liep eigenlijk al heel snel heel goed. Klanten waren tevreden en lieten goede reviews achter. En interessante feedback. Vaak een vraag of we niet nog meer producten konden leveren. Blijkt dat de kopers van zo’n iPhone of AirPods case ook hun andere elektronische zaken willen beschermen met hetzelfde materiaal. Zodat het mooi bij elkaar past.’’
In 2024 willen we onze resultaten minstens verdubbelen
Dus volgden MacBook-covers, iPad-cases, portemonnees, pasjeshouders, muismatten Apple Watch-bandjes etc. Veel Apple, maar ook hoesjes voor high-end Samsung telefoons. Een schot in de roos, zo blijkt. „In 2023 hebben we 23.000 bestellingen verwerkt, wat resulteerde in de verkoop van meer dan 35.000 producten. En de rek is er zeker nog niet uit. In 2024 willen we onze resultaten minstens verdubbelen”, zo verklapt Som de ambitieuze plannen van het bedrijf.
Het leeuwendeel van de verkochte producten gaat naar Duitsland, gevolgd door de Benelux. „We zien daarnaast een toename in de verkopen in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Zwitserland. Het slaat overal aan. Dat Duitsland zo’n grote afnemer is, komt omdat het premium autosegment daar veel bekender en groter is. Maar het dringt steeds verder door in de andere landen.”
Samenwerkingen
Zowel voor Donkervoort als MTA maakt Alcanside producten voor rijders en fans van het merk. „Vanwege deze samenwerkingen, maar ook op verzoek van onze klanten, hebben we geëxperimenteerd met personalisatie van de hoesjes en covers. We hebben uiteindelijk onze eigen lasermachine aangeschaft om bedrijfslogo’s of andere persoonlijke prints te graveren. Het blijkt dat dit heel mooi werkt bij Alcantara. Het verhoogt het gevoel van luxe en maakt onze producten nog aantrekkelijker, blijkt uit de verkopen.’’
Lees ook: Het broodjes-imperium van jonge ondernemer Noël (20) blijft maar groeien: ‘Ik ben altijd bezig’
Met een hoesje (variërend van enkele tientjes tot over de honderd euro per hoesje) koop je volgens Som de sfeer van een exclusieve auto en daar is vooral de bezitter van Apple-producten gevoelig voor. „Deze mensen kiezen voor Apple vanwege de kwaliteit van de producten en zijn bereid meer geld dan gemiddeld uit te geven. Net zoals kopers van high-end Samsung telefoons. Die kosten tegenwoordig net zoveel als een iPhone. Dan wil je je spullen natuurlijk goed beschermen. Daar spelen wij op in.’’