Michiel Muller werd geïnterviewd op het podium van de startupprijs, die werd gewonnen door antiobiotica-verbeteraar SoundCell en AphaPace, dat chemotherapie wil terugbrengen tot enkele behandelingen.
Behalve boodschappenbezorger Picnic, dat net voor het eerst zwarte cijfers noteerde, stond Michiel ook aan de start van tankstation disruptor Tango en ANWB-tegenhanger Route Mobiel. De overliggende factor tussen die bedrijven is helder volgens de oprichter.
Mogelijkheden voor disruptie volgens Michiel Muller
,,Als er te weinig alternatieven zijn in een markt, dan zijn klanten tevreden met wat er is. Als je drie keer per week naar de supermarkt gaat, dan ga je er niet over klagen, anders word je niet oud. Maar als je een alternatief aanbiedt, dan gaan mensen veranderen. Dat gebeurde bij alle drie deze bedrijven.”
Zo makkelijk gaat het ook weer niet, vult hij gelijk aan. ,,Je moet de energie geven dat ze ook wel echt willen veranderen. Maar als ze dat willen, en je momentum krijgt, dan heb je kans op succes met je bedrijf.”
Afspraken investeerders Picnic
Bij de start van Picnic heeft Muller met de eerste investeerders een afspraak gemaakt die belangrijk bleek voor de groei van het bedrijf. ,,We vertelden ze: we hebben dit bedrijfsplan voor 10 jaar. We beginnen niet op maandag en verkopen het bedrijf op vrijdag. Dus we hebben ook nodig dat jij er voor de lange termijn inzit.” Dat betekende gelijk dat veel Venture Capital-investeerders geen interesse hadden.
Toch bleek het op de lange termijn een goede keus volgens de ondernemer. ,,We hebben diezelfde opmerking gemaakt bij latere investeerders. En dat was zó belangrijk, anders hadden we zoveel discussie gehad bij de vergaderingen met investeerders. Dan wil de één eruit en de ander niet.”