,,De motivatie om Nutrifoodz op te richten komt voort uit een diepe bezorgdheid over de ecologische crisis en de invloed van onze voedselkeuzes op het milieu,“ aldus Stefan Heurterre, oprichter van Nutrifoodz. Het was de groeiende frustratie over de klimaatcrisis en een verlangen om een concrete bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld die Heurterre dreef. In verschillende documentaires zag hij de noodzaak voor verandering.
Maaltijdshake van Nutrifoodz
Heurterre zag een kans in de markt van maaltijdshakes. ,,We merkten dat veel bestaande shakes tekort schoten in voedingswaarde en smaak. De meeste waren niet voedzaam genoeg of bevatten ongezonde toevoegingen.” Dit leidde tot de ontwikkeling van Nutrifoodz Complete, een 100 procent veganistische maaltijdshake die rijk is aan essentiële voedingsstoffen.
De uitbreiding van ons assortiment bracht grote financiële verplichtingen met zich mee, wat leidde tot intense druk op de cashflow
Tegenslagen voor ondernemer
Ondanks de aanvankelijke successen stond Nutrifoodz voor aanzienlijke uitdagingen. ,,De uitbreiding van ons assortiment bracht grote financiële verplichtingen met zich mee, wat leidde tot intense druk op de cashflow. Verhoogde advertentiekosten en striktere privacywetgeving maakten het moeilijk om effectief te blijven adverteren.”
Door innovaties door te voeren, zoals digitale producten en voedingsplannen, wist Nutrifoodz de uitdagingen om te buigen naar nieuwe kansen, wat leidde tot een significante stijging in omzet en winstgevendheid. Inmiddels zijn er verschillende smaken en samenstellingen online te koop. De eerste experimenten met fysieke verkooplocaties komen eraan.
Duurzame filosofie
Een belangrijke dynamiek in de bedrijfsvoering van Nutrifoodz is de samenwerking met Justdiggit, een organisatie die zich inzet voor het vergroenen van droge en gedegradeerde gebieden. Door delen van de opbrengst te doneren, ondersteunt Heurterre het herstel van landschappen, een cruciale stap in het tegengaan van klimaatverandering. ,,Onze samenwerking met Justdiggit is essentieel om onze planeet opnieuw te vergroenen. We willen als bedrijf verantwoordelijkheid nemen en een positief verschil maken.”
Nutrifoodz kijkt vooruit met ambitie. Heurterre’s visie is om tegen 2033 meer dan 200.000.000 m² aan gedegradeerde grond te hebben vergroend, overeenkomend met de oppervlakte van de stad Antwerpen. ,,We willen deze doelstelling realiseren zonder externe investeerders, zodat onze beslissingen precies in lijn blijven met onze duurzame filosofie,“ vertelt hij vastberaden.
Verder zal het bedrijf zijn markt uitbreiden naar andere delen van Europa, te beginnen met Duitsland. Heurterre werkt ondertussen aan een optimale klantbeleving door middel van exclusieve voordelen voor loyale klanten. ,,We moeten onze klanten waarderen en blijven betrekken bij onze missie. Zij maken deel uit van ons succesverhaal.”
Lees ook: Daan zoekt crowdfunding voor unieke drankenwinkel in hartje Utrecht
Bekijk hier de voorwaarden.