Groei

Daan zoekt crowdfunding voor unieke drankenwinkel in hartje Utrecht: ‘Er is zoveel lekkers te ontdekken’

Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie
Daan van den Berg Daan van den Berg Foto: Daan's Drinks
Daan van den Berg Foto: Daan's Drinks

Daan is niet zomaar een ondernemer. Hij heeft een duidelijke visie: ,,Ik wil vooral het verhaal en de kwaliteit overbrengen naar mijn mede-drankconnoisseurs”, zegt hij in de radioshow De Ondernemer Live. Daarom is hij een crowdfunding gestart in de vorm van een leencampagne.

Lees ook: Elektrische tuktuks van E-Tuk Factory wereldwijde hit: ‘Van 300 per jaar naar 300 per maand’

Lees verder onder de advertentie

,,Je kan mij helpen deze speciale plek te krijgen door mee te investeren. Dat kan al vanaf 250 euro. Er zit een mooie rente bij en daarbij zitten ook nog fantastische meerwaardeprijzen.” Met het opgehaalde geld wil Daan zijn zaak in Utrecht openen, maar ook verder uitbreiden.

Daan mikt op storytelling en beleving als USP

Wat Daan onderscheidt van andere slijterijen? Naar eigen zeggen ligt zijn focus met name op storytelling en beleving. Hij wil dat mensen de winkel binnenkomen en weggaan met iets speciaals waar ze niet aan dachten toen ze binnenstapten. ,,Dan open je dat flesje lekker thuis, en dan denk je: nou, dat is toch vet. Dan heb je wel weer iets nieuws geprobeerd.”

Daan wil een assortiment aanbieden met dranken van over de hele wereld. ,,Niks wordt gecategoriseerd per product. Dus geen gin bij gin, rum bij rum. Ik wil het indelen als regio’s over de wereld.” Daarnaast wil hij een groot alcoholvrij assortiment aanbieden. ,,Ik denk dat daar echt veel te halen valt.”

Lees verder onder de advertentie

De Pitch

Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.

Samenwerking met horeca en focus op groei

Het blijft wat Daan betreft niet bij het openen van een eigen winkel, hij wil ook samenwerken met horecazaken. ,,Fase één is echt het opstarten van deze winkel, met een fysieke plek. Daarbij wil ik ook al starten met leveren aan horeca.” Zijn eigen achtergrond in de horeca helpt hem daarbij. ,,Fase twee is dan het opzetten van een webshop, en het verbouwen van de kelder. Daar komt bijvoorbeeld een proeflokaal.” Voor de toekomst wil hij meerdere winkels openen. ,, Dat is dan fase vier. En dan komt er een volgende investeringsronde.”

Hij verwacht vooral veel van de cocktailcultuur. ,,De cocktailwereld is afgelopen tien jaar enorm gestegen. Nu kun je bijna in elke bruine kroeg bijvoorbeeld een espresso martini krijgen.”

Lees verder onder de advertentie

Ambities en uitdagingen

Hoewel Daan optimistisch is, ziet hij ook wel wat uitdagingen. ,,De Nederlandse consument is best wel een tikkie conservatief. Het is lastig ze van de vaste merken af te krijgen. Ik denk dat daar de grootste uitdaging in zit.”

Lees ook: Geen zout en citroen: hoe deze vrienden Nederland veroveren met échte tequila

Met de steun van investeerders kijkt Daan evengoed vol vertrouwen naar de toekomst. Zijn doel is duidelijk: ,,Ik wil echt een merk creëren.” Hij hoopt dat zijn winkel uiteindelijk zal uitgroeien tot een succes waarbij hij de hele Benelux kan bedienen.

Lees verder onder de advertentie

Investeren in Daan’s Drinks? Dat kan via crowdaboutnow. Investeerders krijgen naast rente een beloning, zoals een fles, toegang tot het openingsfeest en levenslange korting.