InnovatieGroei

Süleyman wil kruiwagen zijn voor volgende lichting multiculturele ondernemers in Nederland

Ondernemer en investeerder Süleyman Gogus (r) en Omer Basbug (l) van BSG Auto Part, eerder op het NLGroeit Top 250 Groeibedrijven-event. Foto: Fae Milder.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Sprookjes bestaan niet in ondernemersland. Wat je opbouwt is het resultaat van keihard werken en een volledige overtuiging in je visie. Toch komt het rags to riches-verhaal van ondernemer Süleyman Gogus (37) enigszins in de buurt. Opgegroeid in een achterstandswijk in Zaanstad, reed hij vijftien geleden als taxichauffeur nog mensen van en naar Schiphol.

Inmiddels heeft Süleyman meerdere bedrijven opgericht en investeert hij in een aantal andere ondernemingen. Met zijn ervaring zet hij zich nu in als helpende hand voor een volgende lichting multiculturele ondernemers.

Lees ook: Sonja Meijerink: 'Wanneer je bedrijf heel hard groeit, moet je jezelf ook voorbereiden op hele harde groeipijnen'

Lees verder onder de advertentie

Zorg moeilijke sector voor ondernemers

,,Het begon voor mij rond 2007 toen ik mijn baan als taxichauffeur inruilde voor een carrière in de zorg. Ik was twintiger, studeerde sociaalpedagogische hulpverlening maar had verder geen ervaring. Ik wist ook helemaal niet wat ik wilde met mijn leven, maar het baantje bij een jeugdzorginstelling betaalde hetzelfde als mijn werk als taxichauffeur. En ik hoefde voortaan niet elke maand ruim 200 euro aan bekeuringen te betalen. Daar begon mijn weg naar het ondernemerschap."

,,Ik ontdekte al snel dat er geen jeugdzorginstelling was die de focus had op culturele groepen. Iedereen werd hetzelfde behandeld, maar dat werkt vanwege culturele verschillen niet altijd. Dus ben ik met Sensa Zorg zelf zo’n instelling gestart. Terugkijkend een bijzondere stap, want van alle sectoren om in te ondernemen is de zorg vanwege de steeds veranderende wet- en regelgeving misschien wel de moeilijkste. Maar het was wel de beste stap van mijn leven.”

Ik ruilde mijn werk als taxichauffeur in voor een baantje in de zorg. Daar begon mijn weg naar het ondernemerschap

Chocoladecaféketen ChiqueOLatte biedt meer dan alleen een kop warme chocolademelk. Ooit begonnen in Amsterdam zijn er nu ook vestigingen in Luxemburg, Chicago en Dubai. Foto: Chique-au-Latte.
Lees verder onder de advertentie

Van Amsterdam-West naar een internationale formule

Sensa Zorg is in de loop der jaren gegroeid en biedt niet alleen jeugdzorg, maar ook ambulante ondersteuning, ouderenzorg en gehandicaptenzorg. Het in Süleyman aangewakkerde ondernemersvuur betekent dat hij naast de zorg ook zijn vleugels uitslaat naar andere sectoren. Met chocoladecaféketen ChiqueOLatte bedenkt hij een concept dat inmiddels internationaal actief is in steden als Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Dubai, Chicago en Luxemburg. Hij zit in de IT-detachering waarbij talentvolle buitenlandse IT’ers aan Nederlandse bedrijven worden gekoppeld. En hij haalt als distributeur producten van het Amerikaanse bedrijf Cheesecake Factory naar ons land.

,,Mijn eerste interesse blijft de zorg, maar dankzij ChiqueOLatte heb ik drie jaar geleden de stap kunnen zetten van ondernemer naar investeerder. Dat begon met één café in Amsterdam-West, maar ik zag de potentie. Als het daar slaagt, dan werkt het overal. De Amerikaanse investeerder Maestro Investments zag dezelfde potentie en investeerde, waarna de formule internationaal is uitgerold. Sindsdien ben ik als partner verbonden aan Maestro Investments en beheer ik voor hen de Europese markt. Daarnaast ben ik zelf als investeerder actief, onder andere in zorgrobots. Door het personeelstekort zie ik daar grote kansen. Daarnaast werp ik me graag op als sparringpartner voor andere ondernemers met een multiculturele achtergrond die in Nederland willen groeien.

Er wordt hier veel geklaagd over het huidige ondernemersklimaat, maar echt, jullie weten niet hoe goed jullie het in Nederland hebben

Sparringpartner met een voet tussen de deur

Eén van die ondernemers die in Süleyman een sparringpartner vindt, is de Turkse ondernemer Omer Basbug. Hij runt BSG Auto Parts, een familiebedrijf dat al sinds 1974 actief is, maar pas zo’n tien jaar geleden aan de expansie buiten Turkije begint. De twee komen via een zakenpartner met elkaar in contact en raken bevriend. Hoewel Süleyman in financiële zin geen investeerder is in het bedrijf, geeft hij Omer wel de nodige tips over het ondernemersklimaat hier en helpt hem met de oprichting van zijn Nederlandse holding. Inmiddels verkoopt BSG Auto Parts vanuit hun magazijnen producten aan mensen in 95 landen.

Lees verder onder de advertentie

,,Het is ontzettend waardevol voor me geweest om een sparringpartner als Süleyman te vinden. Toen we rond 2015 keken naar welke landen de beste kansen boden om de internationale stap te maken stond Nederland bovenaan. Er wordt hier veel geklaagd over de economie en het huidige ondernemersklimaat, maar echt, jullie weten niet hoe goed jullie het in Nederland hebben. Acht jaar geleden vestigde ik me met mijn gezin in Amsterdam. Dat was in het begin lastig, want ik sprak geen woord Nederlands en kom uit een heel andere cultuur. Natuurlijk helpt het dat er een grote Turkse gemeenschap is in Nederland, maar ik vind het juist belangrijk ook mee te gaan in de Nederlandse gemeenschap. Ik ben met taallessen aan de gang gegaan en heb veel tijd geïnvesteerd in netwerken met lokale ondernemers. Inmiddels voel ik me thuis en gaan de zaken beter dan ooit.”

Natuurlijk hoop ik ooit nog dat ik van één van mijn investeringen een unicorn kan maken. De toekomstige Azerions of Corendons van deze wereld

Teruggeven aan de bredere gemeenschap

Naast zijn eigen bedrijven en hulp aan vrienden zoals Omer, is Süleyman druk met de ondernemingen waarin hij investeert. Op de achtergrond, want hij bemoeit zich liever niet met de bedrijfsvoering. Süleyman levert een investeringsbudget, koppelt ze aan een coach en regelt dat ze een MBA-programma kunnen volgen. Hij ziet zijn rol vooral als mentor. De rode draad in de bedrijven waarin hij investeert, is dat zij een bepaalde kleur uitdragen. Ze hebben bijvoorbeeld een multiculturele eigenaar, of de productfocus op een multiculturele doelgroep. Een bewuste keuze.

,,Ik doe vooral omdat ik uit eigen ervaring weet hoe moeilijk het kan zijn om hier je weg omhoog te vinden. Ik heb die struggle al geleverd. Als ik anderen kan helpen een makkelijkere weg af te leggen, wie ben ik dan om niet thuis te geven? We zijn op de wereld gezet om elkaar te helpen, toch? Natuurlijk hoop ik ooit nog dat ik van één van mijn investeringen een unicorn kan maken. De toekomstige Azerions of Corendons van deze wereld. Maar ik houd me veel bezig met maatschappelijk initiatieven. Financieel succes is maar succes, je zoekt naar iets tastbaars. In Nederland ben ik bezig met het opzetten van tiny forests, vooral in achterstandswijken. Daar waar het voor mij begon. Ik hoop die nieuwe lichting multiculturele ondernemers, maar ook de kinderen in die wijken te inspireren en te tonen dat je er echt kunt komen. Als je er maar in gelooft.”

Lees verder onder de advertentie
Eén van de uitpuilende magazijnen van BSH Auto Parts. Foto: BSG Auto Parts.