Inseizoen 2 van Droomstart meten acht startende ondernemers zich metelkaar. In een pitch van een minuut krijgen ze de gelegenheid devakjury, bestaandeuit businesscoach en bestseller-auteur Kelly Weekers, Barry vanRuiven (topondernemer achter SEABASS), commercieel directeur AndréDolsma van Qredits en De Ondernemer-directeur Gerard van den Broek,te overtuigen van hun plannen.
In de eerste aflevering streden DeGroene Schoonmaakwinkel van Mara Broeren en de 100 procent veganhuidverzorgingslijn Food for Skin van de ondernemende zussen Angelaen Cathy Ursemom een plek in de volgende ronde. Nu is het de beurt aan Jeffrey van Dam van FinBuddy en Junior Lugte van The Kitchen Dojo.
FinBuddy helpt de chaos op je bankrekening tot een minimum te beperken
Jeffreyvan Dam van FinBuddy bijt het spits af van de tweede aflevering. De missievan de startup is ambitieus: financiënleuker en makkelijker maken. Dat doet het door alle vaste lasten opdezelfde dag af te schrijven van de rekening, net na ontvangst vanbijvoorbeeld je salaris.
Gebeurt dat niet al? Nee, zegt Jeffrey in depitch. ,,Vreemd genoeg niet. Het kan bij heel veel partijen gewoonniet. Daar zijn die bedrijven zich ook niet bewust van. Door hetbeter te organiseren kun je de chaos op je bankrekening tot eenminimum beperken. FinBuddy zorgt daarvoor.” FinBuddy benadert departijen die voor de vaste lasten zorgen om voor die datum te kiezen.Dat is ook in hun voordeel, betoogt Jeffrey, want zo kan eenleverancier makkelijker zien wie van de klanten tijdelijk ofstructureel in betalingsproblemen is.
HoewelFinBuddy al loopt, Jeffrey maakt in de uitzending bekend dat Essentheeft getekend om samen een pilot op te zetten, kan het de expertisevan Droomstart goed gebruiken. ,,Met name de kennis over hetopschalen. Daar hebben we geen ervaring mee. Tegelijk missen we dekennis om onze missie bekend te maken. Dus input op het gebied vanmarketing is welkom en volgens mij zie ik vier experts op dat gebied tegenover me,” legt Jeffrey de vakjury uit.
Input op het gebied van marketing is welkom en volgens mij zie ik vier experts op dat gebied tegenover me
Jeffrey van Dam, FinBuddy (foto onder)
The Kitchen Dojo wil graag uitbreiden naar andere steden
VoorJunior Lugte ligt de lat hoog na de strakke pitch van Jeffrey. Maarmet veel enthousiasme knalt hij erin. Zijn bedrijf The Kitchen Dojoheeft overduidelijk een wow-factor. Lugte verhuurt keukenruimte metprofessionele apparatuur aan ondernemers die zelf heerlijkemaaltijden willen maken en thuis laten bezorgen. Vet idee, dattijdens 'corona' meteen goed van start ging omdat veel meer menseneten gingen bestellen.
Nu staat er flink druk op de businesscase doorde prijsexplosie van energie. Junior: ,,Ik ben heel benieuwd op welksentiment ik moet varen. Eerst stapelden de aanmeldingen zich op,maar nu worden ikzelf en mijn klanten hard geraakt door de oorlog.” Het antwoordop die vraag is van groot belang, want het liefst wil Junior door.Naast de vestiging in Rotterdam wil hij in andere steden keukensopenen en het liefst ook uitbreiden naar het buitenland.
VoorJunior is Droomstart de ideale vraagbaak. ,,Mijn vrouw vertelde medat ik hieraan mee moest doen. Ik heb al anderhalf jaar mijn bedrijfen de crises stapelen zich op. Ik wil graag weten of andere bedrijvenhier ook last van hebben en of ik daarop coaching kan krijgen.”Nou, Junior krijgt wat hij wil, want al tijdens de nabesprekingvliegen de tips van de vakjury zijn kant op. Een jury die enormgecharmeerd is van de ondernemerspassie die Junior laat zien.
Eerst stapelden de aanmeldingen zich op, maar nu worden ikzelf en mijn klanten hard geraakt door de oorlog
Junior Lugte, The Kitchen Dojo (foto onder)
Lees ook: Droomstart: podcastserie met startende ondernemers op weg naar de top
Maar wie gaat er naar de volgende ronde?
Hetis een spannende aflevering van Droomstart, omdat meteen duidelijk isdat de vakjury in beide businessplannen veel potentie ziet. WaarFinBuddy scoort met het gevoel van 'waarom hadden we dit niet al?'heeft The Kitchen Dojo de creativiteit die ook bij ondernemen past.Maar welk van de twee plannen gaat door naar de volgende ronde? Jehoort het via je favoriete podcastplatform.
Jury én publiek beslissen wie de Droomstart maakt
Uit alle inzendingen voor Droomstart selecteert de jury tien potentiële Droomstarters die worden uitgenodigd voor een pitch. Daarvan maken er acht de kans om door te gaan, om vervolgens via twee rondes tot twee finalisten te komen die een super-pitch gaan doen. De jury en het publiek bepalen dan gezamenlijk wie Droomstart wint!
Ga met ons mee op ondernemersreis, leef mee met de kandidaten en kom te weten of jouw favoriete ondernemer zijn of haar Droomstart gaat beleven! Luisteren kan via Spotify en Apple.
Lees ook: Wie gaat er door na eerste Droomstart-pitch: De Groene Schoonmaakwinkel of Food for Skin?