Verkopen we binnenkort net als in China onze producten via social media? Dat kan nog wel even duren, denkt Lin. Vooralsnog is deze online markt in Nederland hier nog niet goed op voorbereid. Maar hoe kun je je als ondernemer toch voorbereiden op deze potentiële veranderende markt?
Een belangrijke les voor ondernemers die hier iets mee willen bereiken, is dat je gebruikers snel moet overtuigen om jouw filmpje af te kijken. ,,Binnen 0,2 seconden”, zegt Lin, die de Chinese markt goed volgt. ,,Hoe ga jij jouw merk en product neerzetten zodat je de aandacht trekt? Daar moet je al mee beginnen te oefenen.”
Hieronder zie je de complete aflevering van De Ondernemer Live terug, tekst gaat verder onder de video.
Op een platform als Facebook, of de andere social platformen, spenderen bezoekers dagelijks veel tijd. ,,En dat is iets wat die platformen willen uitnutten om advertenties te verkopen en ook om hier producten te verkopen”, zegt Lin.
Lin verwacht dat een Instagram of Facebook dus de grote concurrent gaat worden van bol. of Amazon. ,,In China zie je dat dit al gebeurd is. Het Chinese TikTok (Douyin is de naam waarop TikTok in China bekend is, red.) heeft daar in drie jaar tijd 15 procent marktaandeel veroverd. Eerst hebben ze 800 miljoen gebruikers verzameld. Nou, die worden allemaal verslaafd. En op een gegeven moment hebben ze er shopping toegevoegd, en nu hebben ze dat marktaandeel weg kunnen eten. Voornamelijk van Alibaba.”
Waait dit over naar het Westen?
,,Dat is niet makkelijk”, zegt Lin. Hij geeft aan dat de infrastructuur in het Westen, en dus ook in Nederland, er nog niet klaar voor is. ,,Facebook en Instagram zijn dit aan het proberen en dat gaat nog maar traag. TikTok probeert het hier ook. Ze zijn in Engeland en Amerika gestart, maar het komt nog niet helemaal van de grond. Dat komt omdat het stukje mobiel verkopen hier minder volwassen is. In China zat iedereen al op social. Die verkoop bestond daar al. Hier moeten influencers nog goed leren hoe dat werkt.”
,,Aan de andere kant heb je op TikTok nog veel jonge gebruikers. De gemiddelde leeftijd ligt daar ruim onder de achttien. Dat betekent dat ze eigenlijk nog geen geld verdienen. Dat heeft dus nog even tijd nodig, voordat zij gaan werken en geld gaan verdienen. Die gaan dan niet meer naar Amazon, Coolblue of bol.”
Aandacht trekken met filmpjes
Moet je als ondernemer dan allerlei gekke dansjes gaan doen? Nee, zeker niet. Lin geeft in de uitzending van De Ondernemer Live een voorbeeld van een Chinese vrouw die op creatieve wijze producten aanprijst in een filmpje. Daarmee realiseerde ze in een week tijd een omzet van meerdere miljoenen. Lin adviseert ondernemers bijvoorbeeld om inspiratie op te doen door de Chinese apps te downloaden om te kijken hoe de Chinezen dit aanpakken.
Tekst gaat verder onder de video van de creatieve wijze waarop producten worden aangeprezen.
Toch is China hierin al veel verder dan Nederland, beaamt Lin. Dat komt vooral omdat de infrastructuur in Nederland wat dat betreft nog niet op orde is. Niet alleen het filmpje (de klant lokken) moet dus in orde zijn, ook aan de achterkant is in de social e-commerce in Nederland nog veel winst te behalen, stelt Lin.
Bekijk het hele verhaal van John Lin terug in de uitzending van De Ondernemer Live bovenaan het artikel.