Innovatie

Werkt dat, een app als Tinder kopiëren?

beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

'A swipe can change your ride.' Het was de slogan van Tinder for Uber, een nieuwe app die gelanceerd werd in 2015. Het idee: de klant swipet zich een weg naar de juiste taxichauffeur. Is er een match, dan krijgt hij nog korting ook. Natuurlijk was Tinder for Uber nep; bedacht als 1 aprilstunt door de marketingmensen va nUber en Tinder. Maar de campagne was ook een knipoog naar de onuitputtelijke reeks klonen van beide apps. Tinder voor seniorenNet zoals er voor vrijwel elke matchmakingservice een Tinder bestaat, is er voor alles wat kan worden besteld een Uber. Zo is er een ‘Uber voor pizza,’ een ‘Uber voor bloemen’ en een ‘Uber voor masseurs.’ Producthunt.com verzamelt de vele varianten. Op de website staan vijftig verschillende ‘Tinders’ en zeventig ‘Ubers’. Klup staat nog niet op de lijst, maar hoort er zeker tussen. Deze nieuwe Nederlandse app is in de markt gezet als de ‘Tinder voor senioren’.Verwarrend Niet geheel zonder problemen, erkent medeoprichter Michiel van den Berg. "Klup werkt hetzelfde als Tinder, en ziet er ook vergelijkbaar uit. Alleen is de app niet bedoeld om te daten, maar om op vriendschappelijke basis leuke dingen te doen. Denk aan een potje golf of een dagje winkelen. Dat maakt de vergelijking met Tinder een beetje verwarrend." Klup is succesvol getest op de Veluwe en is vanaf juli beschikbaar in Rotterdam. Als Klup daar aanslaat, kan de app ook naar andere steden. "We mikken op vitale senioren tussen de 60 en de 75. Ongeveer de helft van de 65-plussers heeft een smartphone, dus er is best een grote markt."Ook DoggyDating mag zich in het rijtje scharen. "Het is mijn eigen schuld", zegt bedenker Nicole Kinsbergen. "In ons eerste persbericht heb ik de omschrijving ‘Tinder voor teckels’ gebruikt, als grapje. Dat werd opgepikt door de media." Op zich fijn, die publiciteit, maar DoggyDating gebruikt de vergelijking met Tinder nu niet meer. "Het wekt de suggestie dat we een datingapp voor hondenbaasjes zijn, terwijl het juist gaat om het koppelen van honden."Hondenplaydate Via de app organiseer je een hondenplaydate: bijvoorbeeld door met een meerdere honden een strandwandeling te maken. Ook qua gebruikswijze en uiterlijk is de app geen kopie van Tinder. "Bij ons kun je niet swipen à la: labrador nee, rottweiler nee, teckel, ja, alleenzoeken op specifieke profielen of hondenrassen." Mag het eigenlijk wel, je nieuwe app of start-up in de markt zetten als ‘de Tinder voor X’? Volgens ict-jurist Arnoud Engelfriet hangt dat af van de context. "Op zich is dat een neutrale omschrijving. Iedereen snapt dan wat je bedoelt en niemand zal denken: o,Tinder gaat nu ook ineens X doen. Maar als een bedrijf het als eigen omschrijving hanteert, bijvoorbeeld als tagline, wordt het een ander verhaal. Je kunt dan de indruk wekken dat jij de afdeling X van Tinder bent en dat mag niet."Rechtszaak Tinder heeft nog geen bedrijven aangeklaagd die het design kopieerden, maar is momenteel wel verwikkeld in een rechtszaak met 3nder; een datingapp voor triootjes. De uitspraak van de naam in het Engels zou te veel lijken op Tinder. Het is begrijpelijk dat veel start-ups het Tindermodel hebben gekopieerd: de app bestaat nu vier jaar en heeft een geschatte vijftig miljoen actieve gebruikers. Dat heeft deels te maken met de behoefte die Tinder vervult (het vinden van een date) en het gebruik van gps (Tinder laat alleen mensen in de buurt zien), maar zeker ook met het design. Het swipen van profielen is simpel, intuïtief en voor veel mensen verslavend. Leidt het tot een match en uiteindelijk tot een date: fijn. Zo niet, dan is het alsnog een leuk spelletje hot-or-not. VerdienenTinder verdient inmiddels geld aan haar gebruikers. Het bedrijf heeft vorig jaar een betaalde functie geïntroduceerd: Tinder Plus. Daarmee kunnen abonnees ongelimiteerd likes uitdelen, advertenties vermijden en verkeerde swipes ongedaan maken. Zo’n omslag is echter zeker niet vanzelfsprekend, zegt it-ondernemer George van Brugge. Hij investeerde in verschillende start-ups en is daarnaast mentor en investeerder bij Startupbootcamp Amsterdam. "Iemand kan nog zo’n leuk idee of mooie app hebben, uiteindelijk gaat het om één ding: hoe gaan we hier zo snel mogelijk geld aan verdienen? Want dat leuke idee is al zeker tien keer bedacht en waarschijnlijk ook uitgevoerd." Zou hij investeren in een nieuwe Tinder voor X? "Absoluut niet. Sowieso ben ik geen fan van bedrijven die een ‘me too-strategie’ hanteren, waarbij een bestaand model wordt gekopieerd zonder al te veel te veranderen. Daarnaast denk ik dat apps an sich op hun retour zijn. Ik zoek een idee dat de gevestigde orde gaat verstoren." Gelukkig voor Michiel van den Berg waren de investeerders die zijn pitch moest beoordelen wat enthousiaster. "We hebben Klup aan een investeerder in Londen gepresenteerd en hij vond het een interessant idee. Maar we moeten wel eerst bewijzen dat het in Nederland aanslaat." Kinsbergen, die DoggyDating oprichtte, heeft geen investeerders; ze financierde het project zelf. Maar bij sponsoren en adverteerders gooit ze de ‘Tinder voor teckels’ er af en toe nog in. "Sommige mensen zijn alleen geïnteresseerd in de cijfers, maar anderen kunnen een grapje wel waarderen. Dan gebruik ik ’m om het ijs te breken."