Nieuws Marketing

Hoge ambities met T-shirts als business

Jelle Huitema (23) maakte in het begin van zijn ondernemerscarrière telkens één T-shirt om te kijken of het aansloeg. Pas als hij genoeg exemplaren had verkocht, kon hij een nieuw ontwerp uitbrengen. Inmiddels verkoopt hij vijftig T-shirts per dag.

Sjan Verhoeven 2 december 2016

Huitemazes

De naam van zijn bedrijf, 16.08, heeft voor Huitema een bijzondere betekenis. "Mijn opa is vorig jaar overleden op mijn verjaardag, 16 augustus", vertelt hij. "Ik was altijd al met mode en T-shirts bezig, maar had nooit geld om een hele collectie te kunnen maken. Van het geld dat ik erfde, kon dat ineens wel. Door een 'verkeerde' reden is het dus gaan lopen. Dat geeft wel een dubbel gevoel."

Een mode-opleiding heeft Huitema niet gevolgd. "Ik ben gewoon aan de slag gegaan. Het blijkt dat andere mensen het leuk vinden wat ik maak. Tot nu toe er is niet één T-shirt dat níet is aangeslagen. Ik bespreek nieuwe ontwerpen wel altijd met een goede vriend van mij die profvoetballer is."

Profvoetballers

Huitema houdt van oversized kleding en stoer street design, een stijl die ook blijkt aan te slaan bij verschillende profvoetballers. "Een voetballer in Nederland droeg mijn kleding en postte een foto daarvan op social media. Een profvoetballer uit Duitsland zag dat, en bestelde toen ook iets. Zo is het via via een beetje gaan lopen."

De ondernemer heeft alleen een webshop, maar verkoopt zijn kleding daarnaast in zo'n tien winkels, verspreid over het land. Een eigen fysieke winkel ziet hij ook wel zitten. "Ik denk dat dat wel gaat lukken. Ik ben nu aan het kijken voor een pop-upwinkel voor kerst en hoop in de zomer een echte winkel te hebben. Dat is m'n doel."

Binnen twee jaar hoopt Huitema in meerdere landen kleding te verkopen en meerdere eigen winkels te hebben. "Duitsland staat bovenaan mijn lijstje omdat die markt vergelijkbaar is met die in Nederland."

Tegenslagen

Met echte tegenslagen heeft Huitema nog niet te maken gehad. "Als je een bedrijf hebt, moet je investeren. Je moet echt wel wat geld hebben. Ik dacht in het begin dat ik het wel even ging doen, maar dat ging mooi niet door, dus ik was erg blij met het geld van mijn opa. Ik wil alles zelf doen en vind het lekker om bij niemand schulden te hebben."

Jelle's tip voor een beginnende ondernemer"Ga een opleiding volgen. Ik studeerde marketing, maar daar ben ik mee gestopt toen ik het te druk kreeg met m'n bedrijf. Maar zo'n opleiding is erg nuttig, bijvoorbeeld om een marketingplan op te zetten. Ik ben begonnen door gewoon alles zelf uit te zoeken, maar het is wel fijn als je een soort basis hebt."

Gerelateerde artikelenVoetballer Demy de Zeeuw vermarkt luxe lifestyleProfvoetballer Ruben Schaken doet goede zakenVoetbaltrio scoort met kledingbedrijf