Nieuws Marketing

Lieke van LEF Media (24) leert bedrijven vloggen en draait overuren

Lieke van der Plas (24) zegt het eerste zakelijke vlogbureau van Nederland te hebben opgericht, LEF Media. Ze begon twee jaar geleden en heeft inmiddels enkele freelancers voor zich werken. Haar onderneming groeit als kool. ,,Ik word aan de lopende band benaderd door bedrijven die wel wat zien in onze aanpak."

Redactie | Foto: Sanne Donders 14 februari 2020

Lieke lef media bedrijven vloggen overuren

De aanpak van de vrouw uit Hendrik-Ido-Ambacht is gericht op storytelling, schrijft AD. Door middel van vlogs (een videodagboek) kunnen bedrijven het verhaal van hun werknemers laten zien. Het is een nieuwe vorm van marketing in het bedrijfsleven. ,,Op vloggen rust soms nog een taboe. Mensen denken dan aan de influencer op YouTube die haar boterham eet of haar outfit laat zien. Maar zakelijk vloggen is iets totaal anders. Daarin moet je echt in 2 minuten de juiste doelgroep bereiken met de juiste boodschap."

Leuk om te presenteren

Na haar studie communicatie ging Van der Plas eerst aan de slag op de marketing- en communicatie-afdeling bij de Euromast. ,,Daar miste ik iets. Toen bedacht ik mij: wat vind ik nu écht leuk om te doen? Al snel kwam ik uit bij presenteren." Al van jongs af aan staat Van der Plas graag in de spotlights. ,,Ik maakte toneelstukjes met mijn neefjes, stond regelmatig op het podium te zingen met mijn beste vriendinnetje en genoot ervan spreekbeurten te geven. Ook tijdens mijn opleiding was ik altijd degene die de presentaties gaf."

Sprong in het diepe

Dat valt te merken. Van der Plas vertelt met groot gemak, gepassioneerd en zelfverzekerd over haar bedrijf. Over hoe ze Googelde op de term 'zakelijk vlogger' en er toen achter kwam dat het nog niet bestond en over hoe ze vervolgens in het diepe sprong en van start ging: ,,Ik kocht gewoon een camera en leerde monteren."

Van der Plas begon met klussen die gratis waren of 'voor een prikkie' werden geklaard. Daarna ging het balletje rollen. ,,Doordat ik zelf in de video's voor bedrijven te zien was, waren de vlogs direct mijn eigen marketingmiddel. Er werd al snel gevraagd wie dat meisje in die vlogs was. Vanaf dat moment stond mijn telefoon roodgloeiend. Een tijd geleden kwam een kennis naar me toe. Hij ging bij RTL solliciteren als weerman en vroeg mij advies omdat hij wist dat ik daar goed in was. Ik had nog nooit iemand gecoacht, maar ik probeerde het gewoon. Een paar dagen later werd hij aangenomen."

"Ik heb me nooit laten tegenhouden door spanning of angst. Daarom heb ik mijn bedrijf ook LEF Media genoemd"

Lieke van der Plas, oprichter LEF Media

Tweehonderd vlogs in twee jaar tijd

In eerste instantie maakte Van der Plas alle vlogs zelf, in twee jaar zo'n tweehonderd stuks. Ze heeft haar team uitgebreid. Ook leert ze werknemers van bedrijven en zzp'ers in workshops hoe ze het beste kunnen vloggen voor bedrijven. Tijdens zo'n workshop laat ze vlogs van andere mensen zien.

De deelnemers blijken meestal kritisch te zijn. Na de analyse gaat ze met de deelnemers aan de slag. ,,Dan geef ik adviezen. Over hoe je een strategie bepaalt, hoe je een script schrijft, hoe je sfeershots maakt en ga zo maar door. Als de deelnemers vervolgens aan de slag gaan met vloggen, blijkt het altijd lastiger dan ze hadden gedacht. Het is niet enkel een camera voor je neus houden en filmen maar. Er komt meer bij kijken."

Denken in het pakken van kansen

Momenteel werkt Van der Plas in Rotterdam, waar ze een bureau huurt in een gedeelde werkomgeving. Ze hoopt over een jaar haar eigen kantoor te hebben. ,,Daarna wil ik uitbreiden naar andere grote steden. Er is zoveel vraag naar, dat ik het op den duur zelfs internationaal zou willen aanpakken. Ik denk echt in het pakken van kansen. Ik heb me nooit laten tegenhouden door spanning of angst. Daarom heb ik mijn bedrijf ook LEF Media genoemd. Ik zou iedereen willen stimuleren om kansen te grijpen en lef te tonen. Dan kom je er wel."