Laatste update: 7 augustus 2020 11:54
De kop koffie op haar dienblad trilt een beetje als Alexa, Amersfoorts eerste robotserveerster, aan komt rijden. Ze moet bij tafel 15 zijn, zo weet ze. Een werknemer heeft deze opdracht op een schermpje in haar rug ingesteld, meldt AD.
Eenmaal aangekomen draait ze zich naar de tafel toe en zegt ze iets in het Chinees, gevolgd door: ,,Uw bestelling is afgeleverd. Raak na het ophalen de schakelaar aan, en ik ga terug." Ze praat wat monotoon en legt klemtonen verkeerd. Precies zoals je van een robot zou verwachten. De koffie weet ze in elk geval zonder te morsten te bezorgen.
,,Alexa," roept Michael Hu (49), eigenaar van de cafetaria. ,,Sing a song for me." Alexa doet wat haar wordt gevraagd en 'zingt' een countryliedje. Althans, ze speelt een muzieknummer af. ,,Alexa stop", zegt Hu. ,,Say 'thanks' in Chinese." Deze opdracht blijkt wat lastiger. Alexa zegt dat ze iets op Google aan het zoeken is, maar zwijgt daarna. Niks gevonden, blijkbaar.
Lees ook: Mycapa.city: gratis horeca-reserveringsapp ideaal na registratie-verplichting bezoekers
Virtuele assistent
De nieuwste werknemer van cafetaria Hakze werkt via het computersysteem 'Alexa', de 'virtuele assistent' van Amazon. Zodra de gelijknamige robotserveerster haar naam hoort, spitst ze de oren en doet ze wat haar gevraagd wordt. Mocht je tijdens het eten de weersvoorspelling voor die dag willen weten: vraag het Alexa. Soms start ze zelf het gesprek. Na het afleveren van de koffie biedt ze aan het 'leuke feitje van de dag' te vertellen.
Vader en zoon Meinie (51) en Renaldo Verwoerd (28), die in de cafetaria zitten te lunchen, kijken allang niet meer op van Alexa. Ze eten elke dag bij Hakze ('de beste snackbar in Nederland') en zijn inmiddels gewend aan haar. ,,Wat ik van haar vind? Apart ding hoor", zegt Meinie. ,,Dit is de toekomst, hè, steeds meer robots."
De toekomst? ,,Nou ja, ik hoop het niet", zegt hij. ,,Menselijk contact is ook wel fijn", zegt zijn zoon. Een gesprek starten met Alexa hebben ze nog niet gedaan. ,,Mwah, niet nodig", zegt Meinie. ,,Ik ben verder wel positief over dat ding hoor. Maar ik haal m'n eten net zo goed af bij de balie."
Lees ook: Dé drie zakelijke overlevingstips van horecaondernemer Won Yip
Een restaurant vol robotmedewerkers, het klinkt als een scène uit een sciencefictionfilm. En dat blijft het voorlopig misschien nog wel. Alexa is nog lang niet in staat een menselijke werknemer te vervangen. Haar takenpakket bestaat uit het brengen van de bestelling. Andere taken, zoals het opnemen van bestellingen, zijn nog niet aan haar besteed.
Verder spreekt Alexa prima Engels en Chinees, maar nauwelijks Nederlands. 'Gebruik langzaam', wenst ze klanten bijvoorbeeld toe. Huh? ,,Soms vertaalt ze Chinees letterlijk, woord voor woord naar Nederlands", zegt Hu, die zelf een aardig woordje Chinees spreekt. ,,Eet rustig aan, bedoelt ze, een typisch Chinese gezondheidswens. Als ze beter Nederlands zou spreken zou ze 'eet smakelijk' zeggen."
Marketing
Alexa is voorlopig vooral een attractie in de Amersfoortse snackbar. Volgens eigenaar Michael Hu zijn er al heel wat mensen speciaal voor haar langsgekomen, vooral ouders met kinderen. Op de borst van de robot zit trouwens een sticker waar 'niet aanraken' op staat, om te voorkomen dat overenthousiaste kinderen boven op haar klimmen. ,,Twee mannen kwamen helemaal uit Beilen (Drenthe, red.), speciaal voor haar", zegt de eigenaar met enige trots.
Alexa mag de cafetaria dan wel zo'n 4000 euro hebben gekost, maar dat is ze volgens Michael Hu tot op dit moment meer dan waard. ,,Nu al zie ik meer klanten in de zaak. Terwijl ik nog niet eens reclame voor haar heb gemaakt."
Bekijk hieronder AD-video om de robot in actie te zien: