Nieuws Marketing
Nog snel kar vullen bij Emté

Het is druk met koopjesjagers bij de Emté aan de Losplaats in Uden. Fruit, sla, kaas en vlees, het gaat er allemaal met kortingen uit. Want aanstaande zaterdag gaat de supermarkt vanaf 15.00 uur dicht voor een verbouwing die 2,5 week gaat duren. "Je kunt je waar maar beter verkocht hebben, zeker verse producten. Anders moet je ermee gaan sjouwen naar andere winkels", zegt woordvoerder Wilco Jansen in het Brabants Dagblad.
Uden krijgt de tweede Emté-winkel nieuwe stijl in Nederland. De winkel wordt volledig gestript. De schappen eruit, zelfs de vloeren en de plafonds. "Zaterdagavond is de boel al leeg", verzekert Jansen. Hij verwacht dat klanten staan te kijken als ze vanaf 27 januari binnenstappen. Die ervaring was er in ieder geval in Dieren, waar de eerste Emté in nieuwe stijl werd gebouwd. Mensen waren volgens Jansen vooral verbaasd over het overzicht in de winkel.
Exclusiever
Emté gaat namelijk niet meer werken met hoge schappen, maar laat klanten de hele winkel doorkijken. Er komen vooral verswaren en luxere producten afkomstig uit het horeca-assortiment van broertje Sligro. Het wordt daarmee misschien duurder, maar exclusiever.
"Je kunt 23 soorten wasmiddel hebben, maar is dat wel nodig? Het aantal producten blijft met 13.000 zo ongeveer gelijk, maar er zijn andere keuzes gemaakt."
Sligro wil zich onderscheiden in supermarktland en dat is nodig. De omzet van Emté blijft al enige tijd achter bij de markt. Het afgelopen jaar was er een omzetgroei van 0,2 procent, terwijl de branche met 1 procent groeide. In het laatste kwartaal van 2015 zat Emté zelfs met 1,2 procent in de min, zo maakte Sligro gisteren bekend. Juist die eindejaarsmaanden zijn belangrijk.
ImagoverbeteringSligro wil een imagoverbetering door Emté uit de middenmoot te halen van supers als Lidl, Jumbo en Jan Linders die steeds meer op elkaar lijken. Het bedrijf wil meer duidelijkheid scheppen: een supermarkt van mensen die van eten houden, voor gezinnen die gemakkelijk maar toch vers en gezond eten willen.
Lijkt het op de Foodmarkt in Veghel? In sommige opzichten wel, al zal de familie Slippens die vergelijking nooit willen maken. Belangrijk verschil is dat Sligro bewust níet voor horeca kiest. Producten worden wel in de winkel voorbereid, maar het klaarmaken en opeten gebeurt thuis.
EmtéDe Emté in Uden sluit van 9 tot 27 januari voor een verbouwing naar de nieuwe stijl. Tijdens die sluiting wordt een verbouwde SRV-wagen ingezet die door de wijken rijdt en soms voor de winkel staat voor basisboodschappen. Op termijn worden alle 130 Emtés in Nederland omgebouwd. Nieuwegein en Berlicum zijn de eerstvolgenden.
Sligro Food GroupEmté is een onderdeel van Sligro Food Group. Het bedrijf maakte gisteren omzetcijfers over 2015 bekend. De omzet was historisch hoog met 2,67 miljoen euro, een toename van 3,8 procent. De groei komt met name uit de horeca-activiteiten.