Nieuws Social media

Zo scoor je op Instagram

Het Nederlandse gebruik van Instagram is enorm gegroeid. Uit de meest recente cijfers van Nationaal Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat het platform 4,1 miljoen gebruikers heeft, dat is krap de helft van Facebook. Toch maakt Instagram niet vaak deel uit van de social media marketingstrategie van bedrijven. Hoe doen de bedrijven die daar wel succesvol in zijn dat?

Laila Jetten | Foto: Kim van Klaveren 9 mei 2018

Scoren Instagram social media

Influencer

Ondernemers die op Instagram scoren hebben één ding gemeen: ze betrekken volgers bij hun campagne. User generated content is nog steeds vaak de basis van succes, maar ook gamification doet het goed. Is het activeren van je volgers in spelvorm je teveel werk, overweeg dan een influencer in te schakelen, die heeft al dat werk al gedaan en heeft een stevige volgersbasis. Let bij deze drie strategieën wel op dat je niet overduidelijk inzet op het bereiken van je business targets.

Conversie

Een andere fout die bedrijven nog vaak maken is zich vastbijten in het vergaren van zoveel mogelijk volgers. Natuurlijk zijn die belangrijk, al is het alleen al omdat je sommige handige extra’s pas kan gebruiken vanaf 10.000 volgers. Maar bedenk van te voren wat je wil. Veel mensen die statisch naar je Instagram foto’s en filmpjes kijken, of conversie? Ga ook hier voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Nederlands succes op Instagram

Aranka van der Voorden is mede-oprichtster van Fitgirlcode, een bedrijf dat in 2014 als Instagram initiatief is gestart. Inmiddels is het account uitgegroeid tot een goed georganiseerde en actieve community die niet alleen meer op Instagram actief is, maar ook goed gelezen blogs op hun website heeft. Wat voor tips heeft Aranka voor andere ondernemers die ‘iets met Instagram’ willen?

Community

“Ik ben indertijd begonnen met het opzetten van het sportmerk Jogha en kon daar geen aansprekende community voor op Instagram vinden. Dus besloot ik daar zelf mee te beginnen: #Fitgirlcode. In die tijd was het nog makkelijker op Instagram. Elke post die je plaatste werd gezien door iedereen. De website explodeerde telkens, dan kregen we ineens 8000 mensen op onze site.”

Interactie

“Op Instagram en Facebook zijn algoritmes ingevoerd die bepalen wat mensen wel en niet te zien krijgen en daardoor is de respons behoorlijk afgenomen. Tegelijkertijd zijn wij zelf ook gaan inzien dat je niet zoveel hebt aan 10.000 Amerikaanse volgers als je in Nederland actief bent. Anno 2018 richten we ons puur op dat Nederlandse publiek en gaan we meer voor inhoudelijke kwaliteit dan kwantiteit. Het zegt ook niet zoveel als je duizenden likes en volgers hebt. Er zijn fake accounts, like-bots, allerlei redenen om je daar niet op te focussen. Interactie is veel belangrijker. Dat is aan adverteerders soms moeilijk uit te leggen, dat je beter 350 kliks naar je website kunt hebben, dan 1000 likes. En beiden, tja, zo werkt dat vaak niet. Je moet wel enorm betrokken zijn wil je eerst naar de site gaan en dan terugkeren en alsnog een like geven.”

Swipe-up

Naast Instagram heeft Fitgirlcode ook op Snapchat gezeten, maar daar zat hun doelgroep niet, dus daar zijn ze mee gestopt. Facebook is er nog wel. “Maar daar plaatsen we meer mooie quotes en grappige filmpjes van een kat die sport of iets in die trant.” Instagram is dus de belangrijkste pijler gebleven in die vier jaar. “Onze aanpak is niet alleen inhoudelijk veranderd, maar we maken nu bijvoorbeeld ook veel meer gebruik van Instagram Stories. Die berichten blijven 24 uur staan, maar een gewone post trekt na drie dagen ook geen traffic meer. Daar staat tegenover dat je met Stories een mogelijkheid hebt om bezoekers naar boven te laten swipen en dan komen ze direct op jouw pagina. Dat is een enorme vooruitgang. Eerst kon je alleen een linkje in je bio-tekst zetten. Die swipe-up optie heb je alleen op een bedrijfsaccount met minimaal 10.000 volgers overigens.”

Inhoudelijk informatief

Is Instagram als marketingkanaal aan te raden aan ondernemers die er nu pas in stappen? “Dat wordt wel moeilijk, door die aangepaste algoritmes. Het is efficiënter om een samenwerking aan te gaan met een goede influencer, die heeft al een basis. Mocht je het toch willen proberen, reken dan op veel tijd en energie om het op te bouwen. En bedenk goed waar je het voor wil gebruiken. Zoveel mogelijk volgers en likes moet niet je doel zijn. Stel je hebt een restaurant: maak dan mooie foto’s van het interieur, de ligging, het menu. Maak gebruik van die belangrijke laatste negen recente foto’s door daar bijvoorbeeld je dagspecial te plaatsen. Maak je Instagram account inhoudelijk informatief.”

Het zegt niet zoveel als je duizenden likes en volgers hebt

Aranka van der Voorden, mede-oprichtster Fitgirlcode