Marc de Vries

Ceo van fietsenabonnementendienst Swapfiets

Na Monsterboard, Hyves, Twitter en Parkmobile is Marc de Vries sinds begin 2021 ceo bij fietsenabonnementendienst Swapfiets. Onder de stemknop en foto vind je een uitgebreider profiel.

Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je een bevestigingslink kunnen mailen.
Marc de Vries swapfiets duurzaamheid innovatie leasefiets

De blauwe banden van fietsenleasers Swapfiets konden een verdubbeling van het aantal leden melden halverwege dit jaar. Doel van ceo Marc de Vries is om eind van dit jaar van die 200.000 mensen op een all-in-huurfiets-met-blauwe-band verder te groeien naar 300.000. Terwijl de associatie over Swapfiets nog bestaat uit studenten die voor een tientje per maand een oma-fiets hebben groeit Swapfiets juist buiten de Nederlandse landsgrenzen en juist met andere (Lees: duurdere) abonnementen dan de studentenfiets.

De Vries weet gelukkig als geen ander hoe je nieuwe klantgroepen en markten aanboort. Met een geschiedenis in de groeifase van Hyves, Twitter en Parkmobile is de geboren Almeloër dé man die je achter het stuur van je snelgroeiende startup wil hebben. Bij Swapfiets stapte hij begin dit jaar op met de doelstelling om te verviervoudigen in omzet in drie jaar tijd.

Die groei zit in twee nieuwe klantsegmenten: niet studenten en niet-Nederlanders. Swapfiets groeit sneller dan bij te houden op de nieuwe e-bikes die ze dit jaar uitrolden (á 49,95 euro per maand, inclusief reparatie en onderhoud). Met name in bijvoorbeeld België en Duitsland. Om al die nieuwe fietsen te kunnen voorfinancieren hebben De Vries en consorten een goede relatie met investeerder Pon, die met regelmaat een zak geld erin fietst om de blauwe banden draaiende te houden.