Eerste gast van de dag is Julian van de Steeg, oprichter en ceo van BridgeFund. Volgens Julian zijn er een aantal belangrijke aspecten aan het ondernemerschap die nog al eens worden onderschat. Zo zijn een goede financiële planning, klantgerichtheid en durf onmisbaar voor groei en succes. ,,Het is essentieel om je financiën nauwkeurig door te rekenen”, zegt Julian in de uitzending. ,,Zorg dat elke investering meer oplevert dan het kost. ,,Veel ondernemers vergeten dit, maar het vormt de basis van een gezonde onderneming.”
En test je aannames, benadrukt hij. ,,Ga snel in gesprek met je klanten”, adviseert Julian daarom. ,,Veel ondernemers ontwikkelen producten zonder te weten of er echt vraag naar is. Door je aannames te testen, voorkom je kostbare fouten en zorg je dat je aanbod aansluit bij de behoeften van je klanten.”
Lees ook: Dit zijn de lessen uit dag 1 van de MKB Finance Week
Tot slot stipt de BridgeFund-ceo aan dat ondernemen niet zomaar voor iedereen is weggelegd en dat met name risico’s durven nemen een essentieel onderdeel is van succesvol ondernemerschap. ,,Het vraagt om durf,” zegt Julian. ,,Vertrouw op je keuzes en neem risico’s waar nodig. Zonder lef kom je niet vooruit. In Nederland zijn we vaak te voorzichtig, maar juist door durf en vertrouwen kun je als ondernemer succes bereiken.”
Goed geïnformeerd zijn om alles wat draait om geldzaken binnen je bedrijf succesvol te runnen: de MKB Finance Week gaat daarbij helpen, van 17 tot en met 21 juni. Informatie en advies, kennis en inzicht. De Ondernemer Live is er tijdens de MKB Finance Week dagelijks van 11.00 tot 13.00 uur. Te zien op de homepage van De Ondernemer, te beluisteren op New Business Radio. De presentatie is in handen van Gerben van Driel. Klik hier voor alle informatie en het volledige programma.
Kleuren gebruiken om je omzet te verhogen
Hoe kun je je omzet een boost geven? Door kleuren te gebruiken. Daar denk je misschien niet meteen aan, maar consumentenpsycholoog Patrick Wessels vertelt in de uitzending hoe kleuren jouw marketingstrategieën kunnen optimaliseren en je omzet een boost geven.
,,Blauw straalt bijvoorbeeld betrouwbaarheid uit. Banken en verzekeraars gebruiken deze kleur vaak omdat het vertrouwen wekt”, aldus Patrick. ,,Gebruik blauw als je wil dat klanten een weloverwogen, dure aankoop doen. Geel heeft een goedkope uitstraling. Supermarkten gebruiken het om producten betaalbaar te laten lijken. Dit kan impulsaankopen stimuleren. Rood zet dan weer aan tot actie en creëert urgentie. Het wordt vaak gebruikt voor aanbiedingen en uitverkoopborden.”
Lees ook: ‘Volop kansen in horeca maar plannen voor btw-stijging moeten zo snel mogelijk van tafel’
Zelfs kleine winkels kunnen deze kleurstrategieën toepassen in hun winkelinrichting en promoties om klanten te verleiden en de verkoop te stimuleren. Patrick benadrukt dat deze kleurassociaties grotendeels cultureel bepaald zijn, maar zeer effectief kunnen zijn in het beïnvloeden van klantgedrag. ,,Denk aan posters en aanplakbiljetten”, zegt hij. ,,Wil je dat klanten snel beslissen, gebruik dan rood of oranje. Voor weloverwogen beslissingen is blauw ideaal.”
Transparantie en klantrelatie cruciaal
De laatste gast in deze uitzending is Thomas Vles, oprichter van de nieuwe bank GoDutch. Thomas begon GoDutch omdat banken de afgelopen jaren recordwinsten boekten, voornamelijk door hoge kosten voor hun klanten. Hij wilde een eerlijke en duurzame bank creëren. Hij vindt dat moderne ondernemingen een sterke focus op duurzaamheid en klantgerichtheid moeten hebben om succesvol te zijn en legt uit wat daarvoor nodig is.
,,Transparantie is sowieso cruciaal”, aldus Thomas. ,,Laat klanten precies zien hoe je je geld verdient. Dit creëert vertrouwen en loyaliteit. Doe niet aan dingen als greenwashing; beloof niet alleen duurzaam te zijn, maar wees het ook echt.” Klantgerichtheid is bovendien key. ,,Wij geven bijvoorbeeld een deel van onze winst terug aan de klant. Daarmee laten wij zien dat we hun bijdrage waarderen en het versterkt de klantrelatie.”
Lees ook: ‘Nieuwe financieringsvormen cruciaal voor overleven van het mkb, motor van onze economie’
Tot slot: breng je product snel op de markt, adviseert Thomas. ,,Je leert pas echt wat klanten willen door hun feedback. Verwerk deze snel om je product en processen te verbeteren. Dit houdt je bedrijf flexibel en klantgericht.”