Mobiliteit

De roterende garageboxen van deze ondernemer zijn mogelijk de toekomst

Frits van Kleef demonstreert zijn puzzelparking-systeem op de Kerkplaat. Foto: Rinie Boon
Leestijd 7 minuten
Lees verder onder de advertentie

Nadat Jan Brandt zijn oude eend voor de automatische parkeertoren op de Kerkeplaat in Dordrecht heeft geparkeerd, stopt hij zijn pasje in de houder van het bedieningsscherm en toetst zijn persoonlijke code in. Daarna gaat er een grote schuifdeur open en rijdt hij zijn eend een stalen plaat op, die voor hem klaarstaat. Hij stapt uit, drukt op een knop en meteen komt de hele toren tot leven. Andere platen met auto’s schuiven opzij, zodat er ruimte vrijkomt om de auto met een lift naar de vierde verdieping te hijsen. Daar wordt hij volautomatisch, droog en veilig geparkeerd, schrijft de Stentor.

Veel Nederlanders zullen in de toekomst op deze manier hun auto parkeren. Steeds meer gemeenten willen geparkeerde auto’s uit hun straten weren. Blik is uit, groen is in. Voor parkeergarages is niet altijd genoeg ruimte. Zeker niet in oude binnensteden, zoals in Dordrecht. In Amerikaanse en Aziatische steden hebben ze daar al decennia geleden een oplossing voor gevonden: automatische parkeersystemen. Die nemen nauwelijks ruimte in en stapelen auto’s op alle mogelijke manieren op elkaar.

Bij een normale parkeergarage heb je vanwege op- en afritten, paden en wegen gemiddeld 20 tot 25 vierkante meter per auto nodig. In een parkeerautomaat slechts 10 meter omdat je gaat stapelen

Frits van Kleef, Multibox

‘Hiermee bespaar je enorm veel ruimte’

De Dordtse ondernemer Frits van Kleef, succesvol met zijn Multibox-garageboxen en camperstallingen, is sinds een paar jaar ook in het automatisch parkeren gesprongen. Hij heeft inmiddels vier automatische parkeergarages. Twee in Dordrecht, een in Papendrecht en een in Rotterdam. In de Maasstad staat de grootste van acht verdiepingen. Daar kunnen zeventig auto’s gestapeld geparkeerd worden. Aan de Kerkeplaat in Dordrecht heeft hij er twee: eentje van twee etages en een toren van zeven hoog. Daar passen respectievelijk 18 en 65 auto’s in. Bijna alle plaatsen zijn verhuurd.

Lees verder onder de advertentie

Waarom dit soort systemen steeds populairder worden in steden is volgens Van Kleef logisch te verklaren. ,,Hiermee bespaar je enorm veel ruimte”, legt hij uit. ,,Bij een normale parkeergarage heb je vanwege op- en afritten, paden en wegen gemiddeld 20 tot 25 vierkante meter per auto nodig. In een parkeerautomaat slechts 10 meter omdat je gaat stapelen. Voor dichtslibbende steden met ruimtegebrek is dit de toekomst.”

Lees ook: 5 families in 1 bedrijf: bij IP Parking werken neven, broers en echtparen

Van Kleef gebruikt momenteel het zogeheten puzzelparking-systeem van Multiparking, dat ook veel in Azië worden gebruikt. ,,Hierbij staan de auto’s op stalen platen, eigenlijk in bakken. Die bakken met auto’s worden steeds opzijgeschoven om ruimte te maken voor een andere auto. Daarom moet je beneden altijd een vak leeg houden om ruimte te maken voor de auto’s boven. Vervolgens hou je op elke verdieping een plek leeg om te kunnen schuiven. Net als een schuifpuzzel dus”, legt hij uit.

Lees verder onder de advertentie

‘Gewoon die auto er uit hengelen’

Hij wijst op de dikke kettingen die de bakken met de auto’s omhoog hijsen en de grote stalen veiligheidshaken die voorkomen dat ze vallen. Ook zorgen sensoren ervoor dat het systeem meteen afslaat als er nog iemand bij zijn auto staat of als een auto niet goed geparkeerd staat. Als het systeem in werking is, kan er niemand bij. De deuren gaan pas open als de auto of de lege stalen plaat om op te parkeren beneden staat.

Volgens Van Kleef zijn alle systemen storingsgevoelig, maar dat komt vooral door dit soort beveiligingen en door fouten van de gebruikers. Het kan ook erger. Medio augustus zakte een auto door de lift van een automatisch parkeersysteem van een wooncomplex in Rotterdam. Dat is bij dit soort systemen meteen een groot probleem. Auto en lift stortten naar beneden en blokkeren sindsdien de 32 geparkeerde auto’s van andere bewoners in het complex. Die zijn de wanhoop nabij.

Parkeertorens op kop van flat

Van Kleef heeft zich verbaasd over dat incident. ,,Als het mijn systeem zou zijn, zou ik dat binnen een paar dagen opgelost hebben. Gewoon met een kraan de lift en de auto eruit hengelen”, zegt hij. ,,Bij ons staat veiligheid voorop. Wij willen de Multiparking-systemen gaan verkopen en daarom testen we ze eerst zelf. Ik wil namelijk alleen iets verkopen waar ik zelf achtersta.” Hij wil ook andere systemen bouwen en testen. In buitenlandse steden worden automatische parkeertorens vaak op de kop van een flat gebouwd. Van Kleef wil achter tegen zijn Multibox-complex aan de Kerkeplaat ook zo’n vierkante toren bouwen. Die wordt 35 meter hoog en is vanaf de Papendrechtse brug goed te zien.

Lees verder onder de advertentie

De toren krijgt een lift in het midden. De auto’s rijden die lift in, waarna ze op de etages netjes links en rechts in hun vak worden geschoven. ,,Net als in een snoepautomaat”, zegt Van Kleef. Hij lanceerde het plan voor de parkeertoren al in januari 2020, maar kort daarna brak de coronacrisis uit. Hij is nu nog druk bezig met de vergunningen en denkt op zijn vroegst volgend jaar te kunnen gaan bouwen.

Jan Brandt rijdt zijn eend uit 1969 de automatische parkeertoren in. Foto: Rinie Boon

Parkeren in de binnenstad van Dordrecht vind ik eng. Hier staat ie veilig op een eigen plekkie, waar niemand bij kan

Jan Brandt

Parkeren in binnenstad? Eng

Daarna wil hij het zogeheten Rotary Car Parking-systeem testen, dat in China veel wordt gebruikt. ,,De auto’s staan daarbij in grote stalen kooien die ronddraaien als in een reuzenrad. Als jouw bakkie beneden is, rij je je auto erop en draait de carrousel door. Zo’n systeem kun je overal neerzetten. Op de plek van een woonhuis kun je dan vijftien auto’s parkeren”, zegt Van Kleef. De bouw van een dergelijke parkeertoren zal pas in 2024 of 2025 starten, ook aan de Kerkeplaat. Wie maakt gebruik van dit soort systemen? Mensen die hun bijzondere auto niet op straat, maar op een veilige plek willen stallen. Mensen die geen parkeervergunning krijgen. Of hun tweede auto nergens kwijt kunnen. Of mensen voor wie een garagebox te duur is.

Lees verder onder de advertentie

Dordtenaar Jan Brandt valt zo’n beetje in alle categorieën. Zijn originele grijze eend uit 1969 erfde hij van zijn vader. ,,Die laat je niet aan de straat staan”, zegt hij. Omdat zijn eigen garage in de binnenstad wegens een verbouwing te klein wordt, koos hij voor deze oplossing. ,,Parkeren in de binnenstad van Dordrecht vind ik eng. Ook heb ik altijd gedoe gehad in stallingen. Hier staat ie veilig op een eigen plekkie, waar niemand bij kan. Dit zouden ze van mij ook in de binnenstad mogen lanceren”, aldus Brandt.

Lees ook: Deze ondernemers bedachten een hotel voor auto's: ‘Voor sommige mensen is een auto echt hun kindje’

Veel moeite om goedkeuring te krijgen van monumentenzorg

Laat dat nou precies gebeuren bij de verbouwing van de Bonifatiuskerk aan de Wijnstraat - het voormalige Bibelot - tot woningen. De bewoners van de zeven nieuwe woningen in de kerk en de zes appartementen in de naastgelegen muziekschool krijgen geen nieuwe parkeervergunning meer van de gemeente. Net als de bewoners van de toekomstige appartementen bij V&D of andere nieuwbouwprojecten in de Dordtse binnenstad. ,,Dus moesten we een oplossing verzinnen voor het parkeerprobleem”, zegt woordvoerder Sjack de Blaay van Bonifatius Ontwikkeling. ,,In eerste instantie dachten we aan een verhoogd parkeerdek in de kerk, maar daarna hebben we vrijwel meteen voor een puzzelsysteem in de muziekschool gekozen.”

Lees verder onder de advertentie

Net als de kerk is dat gebouw een monument. Daarom kostte het veel moeite om goedkeuring te krijgen van monumentenzorg en de welstandscommissie. Ook de levering van onderdelen duurde langer dan gepland. Daarom is het parkeersysteem nog niet klaar, terwijl de woningen al zijn opgeleverd. ,,Het duurt langer dan we verwacht hadden. Daar klagen mensen over, maar het staat in het contract dat de parkeergarage later klaar zou zijn. We hopen nu binnenkort te kunnen beginnen met proefdraaien”, zegt De Blaay.

Sjack de Blaay bij het nieuwe automatische parkeersysteem voor bewoners van de Bonmifatiuskerk en de muziekschool, dat nog in aanbouw is. Foto: Rinie Boon

Elektrische auto's mogen er niet in

Het puzzelsysteem is in dit geval van het Nederlandse Estate Parking. Het kan straks veertien auto’s via een lift gestapeld parkeren. Dankzij een draaischijf kunnen die er zowel vooruit in- als uitrijden. Maar elektrische auto’s mogen er van de brandweer niet in. ,,Als ze in brand vliegen, kun je er niet bij”, legt De Blaay uit.

Lees verder onder de advertentie

Ook de prijs is hoog. De bewoners moesten 40.000 euro neertellen voor een parkeerplek. Niet iedereen heeft dat gedaan, dus zijn er nog een paar te koop. De Blaay: ,,In Amsterdam kost een parkeerplek in een parkeergarage 100.000 euro, in Dordrecht tussen de 20.000 en 25.000 euro. Door alle regels en moeilijkheden zijn deze plaatsen anderhalf keer zo duur geworden. Misschien dat dit het parkeersysteem van de toekomst kan worden, maar dan moet het goedkoper. Nu is de verhouding tussen kosten en waarde te ver doorgeschoten.”

Lees ook: Het einde van de dorpsdealer? Waarom ook automerk Zeekr zich in grote steden vestigt