Mobiliteit

Dit luxe werkpaard dreigt uit te sterven: ‘Daar heb ik wel mijn mening over’

Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

Bijzonder, omdat zijn voertuig min of meer met uitsterven wordt bedreigd. De fiscale voordelen gaan er namelijk af in Nederland. „Vanaf 1 januari 2025 wordt er CO2-belasting geheven op grijze kentekens”, weet ook Willem, die dit soort wagens verkoopt aan ondernemers. De BPM gaat dan omhoog voor zulke nieuwe auto’s. „Het is een regeling waar ik wel mijn mening over heb. Je maakt het wagenpark alleen maar ouder, omdat je minder nieuw gaat verkopen. Daardoor komen er alleen juist meer vervuilende bedrijfsauto’s op de weg. Dit gaat 20.000 tot 25.000 euro duurder worden.”

Er wordt verwacht dat er 20 procent meer bedrijfsauto's worden verkocht dit jaar

20 procent meer verkopen van bedrijfsauto’s?

Daarom neemt de vraag naar zulke trucks toe bij Willem. Ze zijn populair vanwege de treklast en belading, maar ook als luxe vervoer. Bovendien kun je de pick-up ook privé rijden omdat er voldoende zitplaatsen zijn. Ondernemers willen daarom nu nog toeslaan. „Er wordt verwacht dat er 20 procent meer bedrijfsauto's worden verkocht dit jaar”, zegt Willem. „Niet alleen deze auto’s, ook de reguliere bestelbus. Je gaat dus een run krijgen, dat is een feit.”

Maar daar komt dus volgend jaar verandering in. Voor deze 8-cilinder komt een 6-cilinder met minder CO2-uitstoot en er komt zelfs een volledig elektrisch model aan. „Dan valt het kwartje weer de andere kant op”, vertelt Willem. „Dan komen we, vooralsnog, in een BPM-vrije situatie terecht. Waardoor die auto’s weer geleverd gaan worden.”

Lees verder onder de advertentie
Willem Kien De Ondernemer
De Ondernemer

Lees ook: Van ‘een ongelukje’ naar de Formule 1: hoe Donkervoort blijft innoveren

Lees verder onder de advertentie