Mobiliteit

Kassa gaat rinkelen voor elektrische bussen van Ebusco

Foto: Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Kommer en kwel was het in de afgelopen drie maanden voor Ebusco. Tot tweemaal toe moest het tegenvallers met de productie van zijn elektrische bussen melden. Onderdelentekorten en gebrek aan geschikt personeel zorgden voor achterstanden in de productie en aflevering van de bussen.

Maar nu staan tientallen bussen voor openbaar vervoer in Hilversum, Jutland, München, Barcelona en Oslo te wachten op de eindinspectie. ,,We zijn zwanger van bussen die naar de klant moeten”, stelt financieel directeur Jurgen Jongma in het ED.

Lees ook: Stil én snelwegproof: deze Spaanse citycar lijkt een gat in de markt

Lees verder onder de advertentie

Kassa kan rinkelen

Aflevering van bussen betekent dat de kassa gaat rinkelen in Deurne. Daar zijn het bedrijf en zijn aandeelhouders wel aan toe. De koers van het aandeel van de sinds oktober 2021 beursgenoteerde bussenproducent daalde vorige week naar een absoluut dieptepunt van 4,21 euro. Dat was nog maar een fractie van de 23 euro waarvoor Ebusco naar de beurs ging.

Maar woensdag tikte Ebusco de 5 euro weer aan. Na publicatie van het bericht over het derde kwartaal sloegen beleggers aan het kopen. Dinsdag in de aanloop naar het kwartaalbericht was de koers al met ruim 8 procent opgelopen.

Productie van een Ebusco 3.0 elektrische bus voor openbaar vervoer in München. Foto: Ebusco
Lees verder onder de advertentie

Eerste in China geassembleerde bussen in november

Had Ebusco in zijn publicatie zoveel opzienbarend nieuws te melden? Dat eigenlijk niet. Oprichter en topman Peter Bijvelds weidde wat uit over de in augustus aangekondigde strategie om de productie op te voeren met behulp van externe assemblagepartners, twee in China en een in Portugal.

De eerste in China geassembleerde bussen worden in november verwacht. In Portugal is de productie gestart. En in het Franse Rouen wordt de tweede, eigen Ebusco-fabriek - naast die in Deurne - ingericht om nog dit kwartaal met fabricage te beginnen. ,,We zijn nog niet waar we willen zijn, maar we gaan de goede kant op”, was de samenvatting van Bijvelds in een presentatie tegenover aandelenanalisten.

Miljoenenomzet

Cijfers over het aantal afgeleverde bussen, het productiedoel voor het gehele jaar en de omzet boden enige houvast. Ebusco verwacht uit te komen op een omzet van tussen de 145 en 165 miljoen euro, een duidelijke stijging ten opzichte van de 111 miljoen in 2022. Tot nu toe zijn 138 elektrische bussen afgeleverd. Het productiedoel ligt op tussen de 250 en 300 bussen. Dat betekent dat in het lopende kwartaal weleens evenveel bussen kunnen worden afgeleverd als in de eerste drie kwartalen samen.

Lees verder onder de advertentie

Oftewel: Ebusco is aan een sprintje bezig. Achterstanden worden ingelopen. Tekorten aan onderdelen laten zich minder voelen. Waar dat toe gaat leiden in 2024 kan Ebusco nog niet zeggen. Financiële man Jongma liet zich niet verleiden tot commentaar op prognoses van analisten die een aantal van 800 bussen in hun berekeningen hebben staan. Eind dit jaar verwacht Ebusco beleggers meer te kunnen vertellen.

Lees ook: Zo vernieuwt deze Nederlandse topdesigner automerken: ‘Stilstand is achteruitgang’