Mobiliteit

Stil én snelwegproof: deze Spaanse citycar lijkt een gat in de markt

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

We zien de laatste tijd een stortvloed aan piepkleine elektrische autootjes. Denk aan de Biro, de Microlino, de Opel Rocks Electric en de YoYo: tweezitters die vooral in de stad een uitkomst zijn. Nu staat er een nieuwkomer klaar die iets wat de meeste ‘citycars’ niet kunnen: de Silence S04 uit Spanje haalt 90 kilometer per uur en mag dus de snelweg op! Je hoort en ziet er alles over in De Ondernemer Onderweg.

Lees verder onder de advertentie

Bekijk de video:

Kijk niet gek op wanneer je binnenkort een wel heel compacte elektrische auto naast je ziet rijden op de snelweg. De Silence S04 heeft namelijk toestemming om op de snelweg te komen, omdat zijn topsnelheid is begrensd op 90 kilometer per uur. Dat maakt hem exact twee keer zo snel als de meeste andere compacte stadsauto’s die de laatste tijd zijn verschenen, want die mogen allemaal slechts 45 kilometer per uur rijden.

Lees verder onder de advertentie

Dat betekent dat veel eigenaren van een dergelijke citycar in de praktijk de stad niet uit komen. Op veel wegen mag je met zo’n machine niet eens komen, waardoor de praktische bruikbaarheid beperkt is. De Spaanse Silence lijkt daar, in ieder geval op papier, een prima oplossing voor te hebben. Omdat de wettelijk toegestane snelheid van de nieuwkomer dus 90 kilometer per uur is, mag je op alle wegen rijden waar je met een ‘normale’ personenauto ook mag komen. Dat maakt de Silence in één keer geschikt voor meer dan alleen wat stadse kilometers; in feite kun je de S04 inzetten voor je woon-werkverkeer. Dat gegeven maakt dit een opvallende nieuwkomer op het toneel van elektrische mobiliteit.

Vorig jaar heeft Silence de fabriek van automaker Nissan overgenomen, waardoor er nu 60.000 vierkante meter ruimte is om de compacte voertuigen te produceren

Uitwisselbare accu’s op wieltjes

De Silence S04 die op de stoep voor de studio van De Radiofabriek staat tijdens de nieuwste uitzending van De Ondernemer Onderweg, onze kijkradioshow over zakelijke mobiliteit, is in wezen het topmodel van de Spaanse fabrikant. Silence is sinds 2011 actief op het gebied van Urban Eco Mobility en heeft sinds dit jaar ook een Nederlandse importeur. Naast citycars maken ze in Spanje scooters, bezorgscooters, motorscooters en brommobielen in een eigen fabriek onder de Spaanse zon in Barcelona.

Vorig jaar heeft Silence daar de fabriek van automaker Nissan overgenomen, waardoor er nu 60.000 vierkante meter ruimte is om de compacte voertuigen te produceren en er ook een mogelijkheid is om de productie flink op te schalen in de toekomst.

Lees verder onder de advertentie

Conny Troost is Brand Manager bij Silence Nederland en introduceert het merk bij het Nederlandse publiek: ,,Alle voertuigen van Silence zijn voorzien van een gepatenteerd accupakket waarbij de batterij uitwisselbaar is onder de diverse voertuigen”, vertelt ze in gesprek met presentator Roland Tameling. Troost opent het bestuurdersportier van de S04 en haalt het accupakket in een oogwenk onder de bestuurdersstoel vandaan. ,,Zoals je ziet, klappen er wieltjes onder vandaan, zodat je deze als een trolley mee kunt nemen en overal via een normaal stopcontact kunt opladen. Dat is handig als je geen laadpaal tot je beschikking hebt. Mocht je die wél in de buurt hebben, kan je hem overigens ook laden via een standaard laadpaal.”

Auto én energievoorziening

De batterij is de stille kracht van de voertuigen van Silence, legt Troost uit. ,,De Silence S04 heeft een bereik van 149 kilometer dankzij twee verwisselbare accupakketten. Daarmee is hij voor de meeste Nederlanders goed inzetbaar als vervoersmiddel voor het woon-werkverkeer zonder dat je tussentijds op moet laden.”

Ook kun je de batterij via een omvormer los gebruiken als stroombron, bijvoorbeeld wanneer je op locatie aan het werk bent of de blits wilt maken tijdens een bedrijfsfeestje. ,,Silence heeft uitgerekend dat je er 85 kopjes Nespresso-koffie mee kunt zetten of zes uur lang een airfryer op één acculading kunt laten draaien. Dat is een handige voorziening voor mensen die graag onafhankelijk willen zijn van het stroomnet”, aldus Conny Troost.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Financieel voordeel en vertrouwen: hoe Maxus de bedrijfswagenmarkt verovert

In de toekomst komt Silence met meer mogelijkheden voor de batterij, waaronder een systeem waarbij de batterij als thuisbatterij gebruikt kan worden. Troost legt het uit: ,,Via een docking station aan huis of kantoor waar je de batterij in klikt, laad je de Silence-batterij op via zonne-energie. Op het moment dat de zon niet schijnt, levert de batterij de opgeslagen stroom terug aan je woning of bedrijf.” Dit concept wordt volgend jaar geïntroduceerd op de Nederlandse markt.

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Voldoende ruimte, stevig gebouwd

Als boomlange presentator wil je natuurlijk de proef op de som nemen, dus stapt Roland Tameling vol goede moed achter het stuur van de kleine Silence. Wat blijkt? Ook met een lengte van 204 centimeter zit je er redelijk comfortabel in. Slim is de manier waarop de twee stoeltjes licht versprongen staan ten opzichte van elkaar, zodat twee inzittenden niet constant met hun schouders tegen elkaar zitten. Opvallend is ook dat de Silence vlot optrekt en solide stuurt, al is met name de vering wat stevig afgesteld. Dat boezemt gevoelsmatig wel vertrouwen in op de snelweg.

Daarbij is het interieur eenvoudig van vormgeving, maar hoogwaardig in elkaar gezet en netjes afgewerkt. De premium-versie, te zien in de video, is voorzien van alcantara dashboardbekleding en stevige materialen. Aan de buitenkant voelen de deuren opvallend solide aan; in tegenstelling tot veel andere fabrikanten van dit soort kleine voertuigen maakt Silence geen gebruik van kunststof panelen, maar van ‘echt’ plaatwerk.

Lees ook: Onderscheidend, modern en bedrijfszeker: dit biedt Mazda voor ondernemers

Lees verder onder de advertentie

Collega’s kunnen delen via app

Wat verder handig is voor ondernemers? ,,Alle Silence-voertuigen zijn deelbaar via een app”, zegt Troost. ,,Je hebt dus geen sleutel meer nodig, al wordt die er wel bij geleverd. Deze vorm van deelbare mobiliteit is handig voor zakelijk gebruik; wanneer je als bedrijf een aantal Silence S04 citycars hebt rondrijden, zijn ze dus heel makkelijk onder collega’s te delen. Je hebt nooit meer het probleem dat een collega de sleutel in bezit heeft en net niet in de buurt is wanneer je de citycar nodig hebt.”

Silence is bezig met het opstellen van zakelijke en private lease-constructies, die binnenkort tot de mogelijkheden behoren. De Silence S04 is er vanaf 16.000 euro voor de brommobiel variant, terwijl de versie die 90 kilometer per uur haalt vanaf 17.000 euro beschikbaar is. Later, zo belooft Conny Troost, komt de fabrikant ook nog met een cabrioversie, een variant die 120 kilometer per uur haalt en een stoerdere SUV-uitvoering. ,,Bovendien staat er een Silence S04 Cargo op de planning, met meer ruimte voor goederen of bijvoorbeeld pakketjes. Dat is natuurlijk heel interessant voor zakelijke gebruikers in stedelijke gebieden.”

Lees ook: Online je nieuwe (bedrijfs)auto kopen is hot: de trends uitgelegd in De Ondernemer Onderweg

Lees verder onder de advertentie

Klik hier voor alle andere afleveringen van De Ondernemer Onderweg, onze wekelijkse update over slimme zakelijke mobiliteit. Elke week praat Roland Tameling je bij tijdens De Ondernemer Live op New Business Radio, terug te luisteren via je favoriete podcastkanalen én te bekijken via ons Youtube-kanaal.