Ondernemers zoals Gerard Spoor van Diks Autoverhuur willen graag bijdragen aan de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark, maar het volle stroomnet zit hen in de weg.
Lees ook: Ondernemers komen samen met oplossing voor overvol stroomnet: ‘Zo blijft ondernemen mogelijk’
,,In 2030 is er misschien ruimte, zeggen ze. Maar vanaf 2027 komen we de binnensteden niet in”, stelt Spoor. Zijn bedrijf, met tien vestigingen en 1450 voertuigen, heeft nu slechts 5 procent elektrisch. Ondernemers in steden met zero-emissiezones worden belemmerd door de netcongestie, terwijl zij juist hun bedrijfsvoering willen verduurzamen.
BOVAG pleit voor ontheffingen
De BOVAG trekt aan de bel en pleit voor ontheffingen voor ondernemers die wel willen overstappen op elektrisch rijden, maar door netcongestie niet kunnen laden. Het ministerie van Infrastructuur bevestigt dat deze mogelijkheid bestaat.
,,Je moet dan wel kunnen aantonen dat er sprake is van netcongestie. Op basis daarvan kunnen ondernemers een ontheffing proberen te krijgen,” verklaart woordvoerder Stijn Oosterhoff. De BOVAG vraagt om meer duidelijkheid over de voorwaarden waaraan ondernemers moeten voldoen om zo’n ontheffing te krijgen en pleit voor maatwerk.
Zorgen over zero-emissiezones bij ondernemers
Bijna de helft van de ondernemers maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones. Dit blijkt uit onderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers. Vanaf 1 januari 2025 kunnen gemeenten gebieden aanwijzen waar alleen uitstootvrije voertuigen mogen rijden. Voor sommige voertuigcategorieën geldt een overgangsregeling tot 2030.
Lees ook: ‘Schrijnend tekort aan laadpalen bedreigt vergroening vrachtverkeer’
ANWB Zakelijk verwacht dat de levensduurkosten van diesel- en elektrische bussen steeds dichter bij elkaar zullen komen. Echter, de combinatie van nieuwe belastingmaatregelen en beperkte toegang tot laadfaciliteiten baart veel ondernemers zorgen.