Mobiliteit

Helft ondernemers bezorgd over zero-emissiezones: ‘Overstapt op elektrisch vervoer enorme klus’

 
Nederland, Rotterdam, 25 maart. 2023   zero-emissiezones. In die zones in binnensteden mogen vanaf 2025 stapsgewijs geen busjes en vrachtwagens laden en lossen die CO2 uitstoten. bord in het centrum van Rotterdam. Campagne van de gemeente Rdm. kom jij in 2025 met je busje de stad nog in ? Ondernemend Nederland elektrificeert  foto: ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz ANP / Peter Hilz
ANP / Peter Hilz
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Bijna de helft van de ondernemers maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones. Dit blijkt uit onderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers. Vanaf 2025 mogen dieselbestelwagens in veel steden niet meer rijden, waardoor ondernemers versneld moeten overstappen naar elektrische bedrijfswagens.

Lees verder onder de advertentie

Veel ondernemers moeten hun wagenpark gedeeltelijk of volledig vervangen vanwege de zero-emissiezones. ,,Het vervangen van een wagenpark is een grote uitdaging”, zegt Patrick van Weert, productmanager bij ANWB Zakelijk. ,,Voor een zzp’er betekent dit het vervangen van één busje, maar voor ondernemers met tientallen bedrijfswagens is het een enorme klus.”

Ook het personeel dat dagelijks in de bedrijfswagens rijdt, kan sceptisch zijn over de overstap naar elektrisch. ,,Chauffeurs hechten veel waarde aan hun bus”, zegt Van Weert. ,,Elektrische busjes kunnen nog niet dezelfde zware ladingen vervoeren en dezelfde lange afstanden afleggen als dieselbusjes, hoewel dat steeds beter wordt. Toch moeten zowel ondernemers als chauffeurs de overstap maken, want uitstootloze busjes zijn de toekomst.”

Lees ook: Hoe dit Gelderse familiebedrijf slim inspeelt op de zero-emissiezones in de binnenstad

Lees verder onder de advertentie

Leasen elektrische bedrijfswagen voor ondernemers ‘veiligste optie’

Veel ondernemers staan niet te springen om een elektrische bedrijfswagen te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste ondernemers ervoor kiezen om elektrische bedrijfswagens te leasen. ,,Leasen voelt voor veel ondernemers als de veiligste optie, omdat ze hun initiële investering behouden,” zegt Van Weert. “Maar leasen drukt wel op de maandelijkse lasten, dus dit moet goed overwogen worden.”

ANWB Zakelijk merkt al langer de zorgen van ondernemers. Afgelopen maand organiseerde ANWB Zakelijk samen met Ayvens de Bedrijfswagen e-Xperience, waar veel brancheorganisaties bij betrokken waren. Ondernemers konden advies inwinnen en proefritten maken in meer dan dertig elektrische bedrijfswagens.

Consistent overheidsbeleid nodig voor elektrisch rijden

Roy Driessen, segment director bij Ayvens en medeorganisator van het evenement, benadrukt de noodzaak van consistent overheidsbeleid over elektrisch rijden. ,,Verander nu niet de route naar elektrisch rijden, veel ondernemers zijn hun transitie al gestart. Zorg voor een centraal beleid over de zero-emissiezones, zodat ondernemers niet in de war raken. Houd duidelijk beleid aan, zodat ook de twijfelaars over de streep getrokken worden.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Maar liefst een kwart van de bestelauto’s mag zero-emissiezone volgend jaar niet in

Over de aankomende zero-emissiezones

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten stadsgebieden aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens meer mogen rijden. De voertuigen die wel in deze zero-emissiezones mogen rijden, moeten uitstootvrij zijn. Voor bepaalde voertuigcategorieën geldt tot 2030 een overgangsregeling of vrijstelling. Daarnaast moeten ondernemers per 2025 belasting betalen bij de aanschaf van een dieselbusje, wat de overstap naar elektrisch rijden stimuleert. ANWB Zakelijk verwacht dat de levensduurkosten van diesel- en elektrische bussen dichter bij elkaar komen te liggen.

Lees verder onder de advertentie