Groeiambitie is een woord dat voor veel ondernemers vaak meerdere betekenissen heeft. Soms gaat groeien over omzet, soms over winst, en soms over groeien op persoonlijk niveau. Voor Robert Hoekstra, algemeen directeur van online marketingbureau Brandmerck, heeft momenteel vooral de uitbreiding van het team prioriteit. Een overzichtelijke tool om het bedrijfsproces goed te sturen is daarbij essentieel.
,,Toen we zes jaar geleden met z’n drieën met dit bedrijf begonnen, hadden we direct al de ambitie om een groot team te bouwen,” vertelt hij. ,,Toen hebben we tegen elkaar gezegd: dan is het belangrijk dat we met een systeem kunnen werken waarin alle dagelijkse zaken zijn ondergebracht, zodat we alles op één plek hebben en ieder nieuw teamlid er meteen mee kan werken. Zo kwamen we bij Teamleader terecht, wat ons vanaf het begin geweldig heeft geholpen in efficiëntie. Doordat alles overzichtelijk in één systeem staat, zoals klantbeheer, offertes, facturatie of projecten, zijn mensen veel minder tijd kwijt aan dingen die er eigenlijk niet toe doen. Als je een systeem hebt dat niet is aangepast aan jouw werkwijze kost je dat te veel energie, die je beter kunt gebruiken voor andere zaken.”
Uitbreiden van het portfolio
Zaken zoals het uitbreiden van het portfolio van Brandmerck. Want wat in 2017 begon als een klein marketingbureau, heeft inmiddels de ambitie om het nummer één online marketingbureau voor het mkb in Nederland te worden. ,,Dat is meer een stip op de horizon dan een daadwerkelijk doel, maar ik vind wel dat je die ambitie moet hebben en die ook moet durven uitspreken. Wat we eigenlijk willen, is dat het mkb in Nederland als eerste aan ons denkt als ze aan online marketing denken.”
,,Niet zozeer omdat we dan de grootste zijn in omvang, maar wel om wat we doen en maken. Want tot die tijd willen we vooral mooie dingen blijven doen voor bedrijven in het mkb. Dat is wat wij leuk vinden en waar we goed in zijn. Daar zien we ook dat we echt het verschil kunnen maken voor bedrijven, maar ook voor de ondernemers met wie we meestal direct contact hebben. Samen de onmiddellijke impact zien die we maken, dat is voor ons de mooiste groeiambitie.”
Team vol specialisten
Die impact maakt Brandmerck door met name in te zetten op videocontent, waarmee vooral op social mediakanalen een brede doelgroep kan worden bereikt. ,,Copy is natuurlijk nog steeds heel belangrijk, maar we zien wel een duidelijk verschuiving naar visueel. Door met videocontent aan je klanten te laten zien wat online marketing voor hen kan betekenen, hebben wij ons als bedrijf ook op een andere manier ontwikkeld. We zijn opgeschoven van ‘performance marketing’ – echt gericht op het resultaat – naar een bredere manier van marketing, waardoor het niet alleen visueler wordt, maar ook strategischer. We willen dat je als klant gaat nadenken wanneer je iets op welk moment wilt laten zien, én met welke reden.”
,,Het resultaat moet uiteindelijk zijn dat je mensen ertoe aanzet om naar jouw website te komen die daar ook daadwerkelijk iets gaan doen: een aanvraag, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of iets aanschaffen. Het kan ook alleen branding zijn voor een lokaal bedrijf. Zo wilde een autoverhuurbedrijf uit de regio graag zichtbaarder worden zodat mensen de naam gingen herkennen. Met getargete filmpjes van 6 seconden, 15 seconden en 30 seconden op social media van iemand met autopech in een mooie oldtimer, met een knipoog naar alle datingprogramma’s van tegenwoordig, is hun naamsbekendheid enorm gegroeid.”
De tools van Teamleader zijn altijd in ontwikkeling, daardoor voegen ze steeds toe wat wij nodig hebben in een nieuwe fase
Robert Hoekstra Algemeen directeur Brandmerck
De ontwikkeling in marketingstrategie had ook gevolgen voor de samenstelling van het bedrijf. ,,Toen ons team groeide, besloten we alleen nog maar nieuwe mensen aan te nemen die specialist zijn op één onderdeel van online marketing. Door hen allemaal samen te brengen, kunnen we echt de beste dienstverlening bieden aan onze klanten. Als er een vraag binnenkomt, gaan we meteen een team samenstellen met alle specialisten die nodig zijn: een projectmanager, een copywriter, videograaf en editor. Een advertentiespecialist zorgt voor de zoekmachine-marketing en social media, terwijl een marketingstrateeg het project vakinhoudelijk begeleidt en voortdurend in contact staat met de klant.”
,,Waar staan we nu? Wat hebben we al bereikt, waar liggen nog kansen? Dat zijn continue processen waar wij goed op kunnen inspelen. Online marketing is eigenlijk vooral steeds vooruitlopen op nieuwe ontwikkelingen, zorgen dat je up-to-date bent en blijft. Dan kun je de nieuwste ontwikkelingen uit bijvoorbeeld de VS hier toepassen en ermee experimenteren, en daarna voor je klanten inzetten.”
Altijd in ontwikkeling
Met zo veel specialisten per project moet het proces wel voor iedereen overzichtelijk blijven. Dankzij de software van Teamleader weet iedereen bij Brandmerck precies waar hij aan toe is. ,,Wij gebruiken Teamleader Focus, waarmee we klantbeheer, projectmanagement en facturatie in één handige tool hebben staan die voor het hele bedrijf openbaar is. Ieders agenda staat erin en je kunt altijd inloggen vanaf welke werkplek dan ook, dat werkt praktisch en snel. Dat heeft een open bedrijfscultuur gecreëerd die voor ons heel belangrijk is.”
,,Teamleader staat aan de basis van hoe wij aan de achterkant bij Brandmerck werken. Bovendien zijn de tools van Teamleader altijd in ontwikkeling, daardoor voegen ze steeds toe wat wij nodig hebben in een nieuwe fase. Voor startende ondernemers is het daarom belangrijk een tool te vinden die bij je past, die kan wat jij nodig hebt.”
Ooit willen we het nummer één marketingbureau van Nederland zijn, maar tot die tijd willen we vooral mooie dingen blijven doen voor bedrijven in het mkb
Robert Hoekstra Algemeen directeur Brandmerck
Een andere reden om voor Teamleader te kiezen, is de leidende rol die het heeft op het gebied van online marketing en de informatie die ze daarover delen. ,,Ze hebben een goede podcast met verschillende mensen uit de onlinemarketingwereld, wat enorm bijdraagt aan de groei die wij qua integratie kunnen doormaken.”
,,Door events als Work Smarter te organiseren, zorgt Teamleader er ook voor dat je vakgenoten tegenkomt met wie je kunt sparren over onderwerpen waar iedereen in ons vakgebied wel tegenaan loopt. Dat vakgebied is continu in beweging, dus luisteren naar ervaringsdeskundigen als Verne Harnish vorig jaar over scaling-up, of Jacob Nyman over AI tijdens de komende Work Smarter in Utrecht is dan geweldig inspirerend. Daar draagt Teamleader echt aan bij.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Teamleader.