Nieuws Personeel

Scheidende medewerker kost je 438 miljoen euro per jaar

Werknemers die in scheiding liggen zijn vaker ziek en presteren slechter. Als je je medewerker helpt scheelt dat enorm in het ziekteverzuim, schrijft AD.

Annemieke van Dongen | Afbeelding: Mark Reijntjens 19 februari 2018

Ehbs

Werkgevers hebben er baat bij om medewerkers te helpen die in scheiding liggen, want relatieproblemen zorgen voor extra ziekteverzuim en verlies aan productiviteit. Het ziekteverzuim van gescheiden medewerkers ligt 2 procent hoger dan dat van getrouwde werknemers, zegt Esther Kluwer, hoogleraar Duurzame relaties aan de Radboud Universiteit. ,,In het jaar vóór de scheiding loopt het verzuim op, om te pieken in het jaar van de breuk.'' Dat verzuim kost werkgevers 438 miljoen euro per jaar, beraamde onderzoeksbureau Econovision.

Relatiepotje

Ict-ondernemer Bart Verkruijsen heeft voor zijn personeel een speciaal 'relatiepotje' beschikbaar: duizend euro per vijf jaar. Als het misgaat, kunnen ze daaruit een scheidingsmakelaar betalen, maar ze kunnen ook een greep doen uit de pot om te voorkomen dat het zo ver komt: het geld kunnen ze besteden aan relatietherapie of een relatieonderhoudscursus.

Deze aanpak is gebaseerd op een simpel rekensommetje, verklaart de ondernemer: ,,Bij 2 procent extra ziekteverzuim kost een scheiding me gemiddeld 7.000 euro. Als ik die kan voorkomen met een bijdrage aan relatietherapie, heb ik daar voordeel van.''

Als het thuis niet goed gaat, heeft dat effect op je functioneren, zegt Kluwer. ,,Mensen die een stabiele relatie hebben en goed in hun vel zitten, presteren beter als werknemer. Een scheiding is een uiterst emotioneel proces. Je voelt je schuldig tegenover de kinderen, je sociale netwerk wordt gehalveerd, er zijn grote financiële gevolgen. Je komt in een achtbaan van emoties: verdriet, angst, boosheid, jaloezie, rancune. Dat leidt tot stress, spanning, meer gevoelens van depressie.''

Regelen

Zeven jaar geleden was Brechje van Geenen nog getrouwd. Toen zei haar man ineens: ik ga bij je weg. Daar zat ze, alleen met twee kinderen. ,,Ik kon niet meer nadenken en belde mijn manager. Die zei: neem eerst maar eens twee weken vrij om dingen te regelen.'' Ze vond een nieuwe woning, een andere school voor de kinderen. Maar toen moest het rouwproces nog beginnen. Van Geenen: ,,Je bent emotioneel, slaapt slecht. De kinderen zijn van streek. Dan ben je met je hoofd niet bij je werk.'' Met haar manager sprak ze af tijdelijk minder te gaan werken. Op kosten van haar werkgever bezocht ze een psycholoog, die haar hielp de emoties een plek te geven en haar zelfvertrouwen terug te krijgen. Achteraf gezien was deze aanpak van onschatbare waarde voor Van Geenen. ,,Dankzij mijn baas heb ik na de scheiding een goede start gemaakt.''

Zorgverlof

Slecht slapen, veel piekeren: kan een verpleger zich dan nog wel concentreren op het toedienen van de juiste medicijnen aan een patiënt? En jaagt een prikkelbare helpdeskmedewerker klanten in de armen van de concurrent? Ook vanwege dat soort risico's doen bedrijven er goed aan werknemers met relatieproblemen bij te staan, zegt Anneke Smits, docent hrm aan de Christelijke Hogeschool Ede. ,,Ze hoeven geen hulpverlener te worden, maar kunnen wel het gesprek aangaan. Welke taken kun je nog blijven doen? Wat is daarvoor nodig? Misschien is dat een halve dag vrij om dingen te regelen, waarbij de werkgever twee uur betaalt als zorgverlof en de medewerker zelf twee uur opneemt.''

Niet alleen voor de baas is het belangrijk om de medewerker aan de slag te houden, zegt hoogleraar Kluwer: ,,Werk biedt iemand die door een moeilijke fase gaat houvast.'' Dat merkte Brechje van Geenen ook. ,,Mijn baan gaf me elke ochtend een reden om op te staan, me netjes aan te kleden en make-up op te doen. En ik at er tijdens de lunch in elk geval nog één gezonde maaltijd per dag.''

Andersom betaalde haar dankbaarheid zich terug in een grotere toewijding aan het bedrijf waar ze werkt, vertelt ze. ,,Ik was eigenlijk van plan er weg te gaan, maar ben gebleven. Ik ging harder werken en vertelde iedereen hoe positief ik over mijn werkgever ben.''