Actueel

Succesmoment is daar: door deze investering werd Picnic in Nederland winstgevend

Picnic-oprichter Michiel Muller bij de opening van het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht. Foto: ANP Foto. Picnic-oprichter Michiel Muller bij de opening van het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht. Foto: ANP Foto.
Picnic-oprichter Michiel Muller bij de opening van het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht. Foto: ANP Foto.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De totale omzet van Picnic steeg volgens het jaarverslag met ruim een derde tot meer dan 1,2 miljard euro in 2023. Het grootste deel van de omzet komt uit Nederland: daar steeg de omzet met 28 procent naar bijna 800 miljoen euro. De onlinesupermarkt bediende in 2023 zo’n 2,3 miljoen klanten, 30 procent meer dan in 2022.

Positieve impact winstcijfers door robotisering

Het totale nettoverlies van Picnic kwam vorig jaar uit op ruim 220 miljoen euro, tegen bijna 209 miljoen euro een jaar eerder. In Nederland werd wél winst geboekt, maar Picnic maakt niet bekend hoeveel. Volgens oprichter Michiel Muller is de winst vooral te danken aan het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht. ,,De robotisering is een van de belangrijkste redenen van onze winstgevendheid. Daardoor kunnen we efficiënter werken. In de laatste maand van het jaar waren we winstgevend en dat terwijl op dat moment slechts dertig procent van het volume gerobotiseerd was.”

Dat percentage moet steeds verder omhoog. Afgelopen mei werd het manueel distributiecentrum in Zaandam gesloten en opende Picnic het tweede gerobotiseerde distributiecentrum in Dordrecht. ,,We zijn dat nu aan het opstarten en uitrollen. Eind van dit jaar hopen we vijftig procent van het volume gerobotiseerd te hebben. Dat moet ons helpen nog winstgevender te worden. Het is de bedoeling om uiteindelijk andere distributiecentra in Nederland ook te robotiseren.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Mega-investering: Picnic haalt 600 miljoen op bij onder meer Bill Gates

In Nederland heeft het bedrijf naast de acht distributiecentra 57 hubs. Daar zijn het afgelopen jaar geen nieuwe bijgekomen. ,,Toch is ons volume met dertig procent gestegen. Een teken dat de trend van online boodschappen doen ontzettend sterk is. Vooral jonge gezinnen ontdekken het gemak van online boodschappen doen en dat het goedkoper is om bij ons te bestellen dan om naar de supermarkt te gaan”, zegt Michiel.

Lees ook: Altijd maar pinnen, daar zijn deze marktlui klaar mee: ‘Krijg elke maand een gepeperde rekening’

Lees verder onder de advertentie

De goede resultaten zijn ook een gevolg van assortimentsuitbreiding. Het aanbod van eigen Picnic-producten nam toe van 873 naar meer dan 1600 producten. ,,Daarnaast hebben we ook de groep drogisterijartikelen flink uitgebreid met zo’n 2000 artikelen. Verder werken we met bundelkortingen voor nog meer voordeel. Dat is voor iedereen fijn, maar zeker voor gezinnen. Natuurlijk bedienen we alle leeftijdsgroepen, van jongeren tot bejaarden.”

In het buitenland flinke groei, maar nog geen winst

Internationaal boekte het bedrijf een flinke groei. In Duitsland groeide Picnic met 41 procent en in Frankrijk met 147 procent. ,,Dat zit naast de groei van bestaande steden vooral in het openen van nieuwe steden. We zijn net van start gegaan in Hamburg, Berlijn en Parijs. In Duitsland hebben we nu 8 distributiecentra en in Frankrijk 2. Komend jaar openen we een gerobotiseerd distributiecentrum in Oberhausen. In het buitenland groeien we dus flink, maar daar gaan ook de investeringen in zitten. Internationaal zijn we dan ook nog niet winstgevend.”

Voor Picnic, dat in 2015 begon, is de winst in Nederland een belangrijke mijlpaal. ,,Het kost enorm veel tijd, kapitaal en arbeid om de eigen infrastructuur en logistiek op te bouwen en we zien nu bevestigd dat ons model winstgevend is. Daar hebben we ook altijd in geloofd”, besluit Michiel.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Uitvinding van Han leek een flop: nu is de kokendwaterkraan van Quooker een miljoenensucces