De webshop bouwde Mieke (nu 15 jaar) als afleiding toen ze niet zo lekker in haar vel zat. Een webshop bouwen, is dat niet hartstikke moeilijk? ,,Nee hoor, ik keek online hoe dat moest. Eerst verkocht ik via social media armbandjes, ik vond het leuk om creatief bezig te zijn. Daarna werd het kleding.” Het begon met vier truien die ze via haar webshop, genaamd Boutique by Miek, verkocht. Het geld dat ze daarmee verdiende investeerde ze in haar nieuwe collectie. De kleding en sieraden die ze verkoopt kun je het beste omschrijven als Anne Fleur-stijl: rokjes, felle kleuren en een haarklem. De doelgroep bestaat uit kinderen vanaf 12 jaar tot studenten.
Ze zei: pap, die kor-regeling gaat eraf, we moeten ons nu gaan inschrijven bij de KvK.
Langzaamaan begint het te groeien. ,,In november van 2022 verkocht ik na een samenwerking met een influencer honderd truien van een ontwerp. Dat was echt een omslagpunt.” Haar vader Robbert, die haar helpt met de zaak, vertelt: ,,Toen zei ze: pap, die kor-regeling gaat eraf, we moeten ons nu gaan inschrijven bij de KvK. Ik ben zelf ook ondernemer en vind het leuk om met haar te sparren over onze visie. Zij leert me over social media en ik help haar met de marketing.”
Mieke opent een winkel in Leiden
Afgelopen jaar opende ze een winkel in Leiden. Via via kwam het op haar pad. Samen met haar vader ging ze kijken. Robbert: ,,Ik zei nog: ik denk niet dat we het moeten doen. Twee dagen later hadden we de sleutel, haha.” Mieke vult aan: ,,De eerste maand ging boven verwachting goed. We wilden het een jaartje proberen, maar zijn al vet over de doelstellingen heen.”
Lees ook: Zo wil Atif Nahari van Achaté met zijn schoonmaakapparatuur Europa domineren
Zoals zoveel jongeren is Mieke ook actief op social media. Ze gebruikt Tiktok voor dagvlogs, filmpjes om kleding te stylen of een verslag van haar dagje inkopen in Amsterdam. En daar wordt aardig op gereageerd, ze heeft inmiddels zo’n 12.000 volgers op dit platform. Instagram heeft ze ook, daar heeft ze 2400 volgers op. Mieke: ,, De winkel en webshop versterken elkaar. Dit is retail anno nu. Mensen denken dat je groot moet zijn op social media om een winkel te openen, ik deed dat al bij 3000 volgers. Daardoor ben ik snel gegroeid en merkte ik de kracht van social media.”
De kracht van social media
Heb je wat aan zoveel volgers op social media? Daarover is Mieke duidelijk. ,,Negentig procent van de klanten in de winkel kent ons via Tiktok. Social media is bij deze klantengroep essentieel. Hybride ondernemen is de manier. Omdat ik een omnichannel ben, heb ik altijd inkomsten. Als het een middagje rustig is in de winkel, doe ik een actie op Tiktok. Even later komen er dan klanten binnen die de actie zagen.”
Als het een middagje rustig is in de winkel, doe ik een actie op Tiktok. Even later komen de klanten binnen voor die actie
Over acties gesproken. Vlak voor het interview kwamen de nieuwe items online op de webshop. Tijdens het gesprek is Mieke af en toe afgeleid door alle nieuwe orders die binnenkomen. Ze lacht: ,,Ik ben blij met de steun van mijn ouders, familie en vrienden. Ik heb een vriendin die model is om de collectie te showen en ze kwam bij me stage lopen voor haar opleiding. Ze mocht meteen mee op shoot naar Parijs, al haar studiegenoten waren jaloers.”
Mieke werkt elke dag aan de winkel
In verband met school is de winkel in de Breestraat alleen in het weekend en in vakanties of op vrije dagen open. ,,Ik werk elke dag wel aan de (web)winkel. Ik heb een schema gemaakt met wat ik op welke dag doe: de ene dag de social media inplannen, de andere dag inkoop. Gemiddeld is het zo’n drie uur per dag.” Robbert: ,,Er zijn nog genoeg kansen. Straks is het vakantie en kan de winkel meer open. Dan wordt het drukker en hebben we meer omzet.”
Laatst hadden we een sample sale, toen stonden er echt rijen voor de deur
Er zijn best wat webshops en kledingwinkels, hoe probeert Mieke zich te onderscheiden? Ze denkt na: ,,Ik koop alleen in wat ik zelf leuk vind. Ik houd de trends goed in de gaten en we vormen met onze volgers een soort community met meiden die dezelfde liefde hebben voor fashion. Er komen vaak jonge meiden in de winkel langs om te vertellen dat dit hun droom is. Mensen komen uit Friesland en Goes naar Leiden om de winkel te bezoeken. Laatst hadden we een sample sale, toen stonden er echt rijen voor de deur.” Robbert: ,,Vaak vragen klanten wat er nog meer te doen is in de stad. Wat dat betreft zijn we een uithangbord voor de stad.”
Geen business plan, wel doelen
Bij het starten van haar webshop had Mieke geen business plan geschreven. ,,Ik startte gewoon en keek wat er wel werkte en wat niet. Wel heb ik mijn doelen voor mezelf opgeschreven: de omzet en het aantal klanten dat ik wilde behalen. Dat houd je gemotiveerd. Voor 2024 willen we verdubbelen qua volgers, omzet en likes. Tot nu hebben we geen grote fouten gemaakt. Weleens een miskoop, soms verkoopt een item niet zo goed. Af en toe heb je te maken met een klagende klant. Wij zien hen juist als betrokken klanten en maken het natuurlijk met hen goed. Daar leer je continu van.” Nog steeds investeert Mieke het grootste deel van haar inkomsten weer in de winkel. ,,We spelen nu break even. Ik wil verder groeien. De volgende investering is een nieuw kassasysteem.”
Meerdere Boutique by Miek-winkels door het land
In september begint Mieke aan de studie Business Fashion Academy waar ze nog meer zal leren over de zakelijke kant van haar bedrijf. Per jaar worden er slechts 25 studenten aangenomen. ,,Ik wil leren hoe je je eigen collectie kunt ontwerpen, dat is nog wel een droom van me.” Een andere droom is een grotere locatie in het centrum van Leiden. ,,En natuurlijk uitbreiden met meerdere Boutique by Miek-winkels door het land.”
Deze generatie is autodidact
Tot slot, waar komen volgens haar die jonge ondernemers vandaan? ,,We inspireren elkaar. Je ziet op social media wat iedereen aan het doen is. Deze generatie is autodidact. Ik post veel op social media over hoe ik de webshop en winkel aanpak, daarover krijg ik veel vragen en reacties. Het is tof dat ik andere jongeren kan inspireren. Ik heb geleerd: je kunt altijd een keer meer opstaan dan opgeven. Dat is mijn tip voor andere jonge ondernemers.”