Jumbo wil de strijd tegen winkeldiefstal intensiveren, schrijft het ED. Om dit te doen, wil het supermarktconcern onder meer inzetten op intensiever cameratoezicht ‘en andere zichtbare en onzichtbare maatregelen’. Daarnaast test Jumbo deze maand naar eigen zeggen verschillende nieuwe methoden om diefstal te voorkomen en te bestrijden.
,,Als we dit bedrag in prijsverlaging zouden kunnen stoppen, dan profiteren al onze klanten hiervan”, legt topman Ton van Veen van Jumbo uit. ,,Dat wordt dan ook onze insteek. Maar wat misschien nog wel belangrijker is, is dat ik een veiligere omgeving voor medewerkers en klanten in de winkel wil creëren.”
Lees ook: Een op de vier retailmedewerkers voelt zich onveilig op de werkvloer
Producten goedkoper maken
De supermarktketen gaat dit jaar verder met prijsverlagingen om verloren marktaandeel terug te winnen, maakte het concern bij de presentatie van de jaarcijfers bekend. Het familiebedrijf merkt dat klanten steeds meer gespitst op koopjes en minder ‘winkelvast’ zijn, als gevolg van de gedaalde koopkracht.
Jumbo verlaagde afgelopen jaar naar eigen zeggen de prijzen van ruim duizend producten. ,,Voor 2024 staan nog veel meer prijsverlagingen op de planning”, stelt het concern uit Veghel in een toelichting op de jaarresultaten. Daarnaast zegt de keten ‘terughoudend’ te zijn met prijsverhogingen voor zowel A-merkproducten als huismerkartikelen.
Lees ook: Winkeliers genereren hogere omzet ondanks lagere verkopen
De omzet die valt onder de Jumbo-formule kwam over 2023 uit op 10,9 miljard euro, een groei van 7,1 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Dit is iets lager dan de totale groei van de Nederlandse supermarktbranche (gemiddeld 7,6 procent).
Volgens het bedrijf staat de winst steeds meer onder druk. ,,Naast een stijging van de inkoopprijzen, die veelal niet een-op-een werden doorberekend aan klanten, had Jumbo te maken met fors hogere kosten voor salarissen, huur en energie.” Er werd geen concreet winstcijfer bekendgemaakt.
2024 blijft onzeker
Het supermarktbedrijf waagt zich niet aan het geven van verwachtingen voor 2024 door aanhoudende onzekere marktomstandigheden. Wel denkt het te gaan profiteren van de samenwerking met twee grote internationale inkooporganisaties. De gezamenlijke prijsonderhandelingen van Europese supermarktbedrijven met leveranciers van A-merken moet leiden tot goedkopere producten.