Podcast De Ondernemer Kiest

Wopke Hoekstra (CDA): 'Afstand tussen bedrijfsleven en politiek nog te groot'

,,Er is nog een wereld te winnen in het versterken van de dialoog tussen het bedrijfsleven en ondernemers aan de ene kant en politiek en bestuurlijk Den Haag aan de andere kant," vertelt CDA-lijstrekker Wopke Hoekstra in de nieuwe podcastserie De Ondernemer Kiest. Met ONL-voorzitter Hans Biesheuvel bespreekt hij het verkiezingsmanifest ‘We moeten het geld eerst weer verdienen’.

De Ondernemer Kiest Biesheuvel Mirck Hoekstra

V.l.n.r. Hans Biesheuvel (ONL), De Ondernemer Kiest-presentator Jeroen Mirck en CDA-lijsttrekker Wopke Hoekstra.

Van onze redactie 1 februari 2021

De podcast met redacteur Jeroen Mirck van De Ondernemer, demissionair minister Wopke Hoekstra (Financiën) en Hans Biesheuvel over het ONL-manifest en onderwerpen als een eerlijke economie, de BOR en familiebedrijven en financiering voor bedrijven is hier en op Spotify terug te beluisteren. In aanloop naar de verkiezingen komen ook andere lijsttrekkers aan bod; podcasts die ook via deze website te beluisteren zullen zijn.

Demissionair minister van Financiën Hoekstra onderschrijft in deze eerste De Ondernemer Kiest-podcast de titel van het ONL-manifest. ,,,Het is belangrijk dat het gaat over het vergroten van de koek en daarna over het verdelen van de koek en dat sluit goed aan bij de slogan van het manifest."

Lees ook: Verkiezingsuitslag: VVD wint, D66 met stip op twee

De CDA-leider zegt in de podcast onder meer dat de afstand tussen het bedrijfsleven en de politiek nog te groot is. ,,Veel politici zijn groot geworden in een andere omgeving dan in het bedrijfsleven. Je gaat anders met geld om als je het eerst moet verdienen en daarna de keuzes moet maken wat je ermee gaat doen. Er is nog een wereld te winnen in het versterken van de dialoog tussen het bedrijfsleven en ondernemers aan de ene kant en politiek en bestuurlijk Den Haag aan de andere kant."

Hoekstra: 'Op korte termijn geen bezuinigingen'

Volgens het CDA is het belangrijk dat de economie binnenkort weer opengaat en weer ‘als een tierelier kan draaien’. Hoekstra kiest op korte termijn bewust niet voor bezuinigingen. ,,Dat werkt niet. Het is voor ondernemers en de werkgelegenheid verreweg het beste om de boel gewoon weer open te doen. Nederlanders kunnen dan de tientallen miljarden die nu zijn gespaard weer in de winkelstraten gaan uitgeven. Maar het voor altijd uitsluiten van bezuinigingen zou natuurlijk een fabeltje zijn."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details