Podcast De Ondernemer Kiest

Wopke Hoekstra (CDA): 'Afstand tussen bedrijfsleven en politiek nog te groot'

,,Er is nog een wereld te winnen in het versterken van de dialoog tussen het bedrijfsleven en ondernemers aan de ene kant en politiek en bestuurlijk Den Haag aan de andere kant," vertelt CDA-lijstrekker Wopke Hoekstra in de nieuwe podcastserie De Ondernemer Kiest. Met ONL-voorzitter Hans Biesheuvel bespreekt hij het verkiezingsmanifest ‘We moeten het geld eerst weer verdienen’.

V.l.n.r. Hans Biesheuvel (ONL), De Ondernemer Kiest-presentator Jeroen Mirck en CDA-lijsttrekker Wopke Hoekstra.

Van onze redactie 1 februari 2021

De podcast met redacteur Jeroen Mirck van De Ondernemer, demissionair minister Wopke Hoekstra (Financiën) en Hans Biesheuvel over het ONL-manifest en onderwerpen als een eerlijke economie, de BOR en familiebedrijven en financiering voor bedrijven is hier en op Spotify terug te beluisteren. In aanloop naar de verkiezingen komen ook andere lijsttrekkers aan bod; podcasts die ook via deze website te beluisteren zullen zijn.

Demissionair minister van Financiën Hoekstra onderschrijft in deze eerste De Ondernemer Kiest-podcast de titel van het ONL-manifest. ,,,Het is belangrijk dat het gaat over het vergroten van de koek en daarna over het verdelen van de koek en dat sluit goed aan bij de slogan van het manifest."

Lees ook: Verkiezingsuitslag: VVD wint, D66 met stip op twee

De CDA-leider zegt in de podcast onder meer dat de afstand tussen het bedrijfsleven en de politiek nog te groot is. ,,Veel politici zijn groot geworden in een andere omgeving dan in het bedrijfsleven. Je gaat anders met geld om als je het eerst moet verdienen en daarna de keuzes moet maken wat je ermee gaat doen. Er is nog een wereld te winnen in het versterken van de dialoog tussen het bedrijfsleven en ondernemers aan de ene kant en politiek en bestuurlijk Den Haag aan de andere kant."

Hoekstra: 'Op korte termijn geen bezuinigingen'

Volgens het CDA is het belangrijk dat de economie binnenkort weer opengaat en weer ‘als een tierelier kan draaien’. Hoekstra kiest op korte termijn bewust niet voor bezuinigingen. ,,Dat werkt niet. Het is voor ondernemers en de werkgelegenheid verreweg het beste om de boel gewoon weer open te doen. Nederlanders kunnen dan de tientallen miljarden die nu zijn gespaard weer in de winkelstraten gaan uitgeven. Maar het voor altijd uitsluiten van bezuinigingen zou natuurlijk een fabeltje zijn."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Samen met Patrick de Nekker is Henk Witteveen verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details