Jesse Hess (19) vond het als kind al leuk om video's te maken. Na school zette hij zijn camera op straat toen hij ging voetballen. Later filmde hij vakanties met zijn ouders en werd hij steeds beter in monteren. ,,Ik ontdekte dat ik hier gelukkig van werd en dat dit is wat ik echt wil’’, zegt hij tegen het Algemeen Dagblad. Na zijn opleiding tot audiovisueel-specialist op het Grafisch Lyceum, startte hij zijn videoproductiebedrijf Movieness. Hij filmt bruiloften en maakt bedrijfsvideo's. Onlangs sleepte hij zelfs een opdracht van 20.000 euro binnen.
Leese ook: ‘Uurtarieven zzp’ers en gedetacheerden blijven achter bij cao-lonen’
Jesse is lang niet de enige. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KVK) blijkt dat vorig jaar 4071 jongeren van 16 tot en met 23 jaar een onderneming zijn gestart. Ter vergelijking: in 2013 waren dit er nog maar 1522. KVK startte daarom onlangs een speciaal studentenspreekuur. Jongeren kunnen hier terecht met vragen over hoe je je bijvoorbeeld inschrijft in het handelsregister en een rechtsvorm of handelsnaam kiest.
Er zijn meer manieren om dromen en ideeën vorm te geven dan in werken in loondienst
Theo Vrolijk
Invloed van onderwijs
Volgens Theo Vrolijk van de Kamer van Koophandel wordt het voor jongeren steeds toegankelijker om een bedrijf te starten. De invloed van het onderwijs speelt een belangrijke rol. ,,In mijn tijd was het vanzelfsprekend dat je na je schooltijd een werknemer werd’’, zegt hij. ,,Zo stond het bijna letterlijk in de lesboekjes.”
,,Tegenwoordig besteden scholen meer aandacht aan ondernemen. De Hogeschool Rotterdam heeft zelfs een minor ondernemerschap. Jongeren willen geld verdienen, maar ze willen ook iets doen waar ze gelukkig van worden. Er zijn meer manieren om dromen en ideeën vorm te geven dan in werken in loondienst.’’ Sommige ondernemers zijn pas 13 of 14 jaar oud. Vrolijk: ,,Ze verkopen bijvoorbeeld zelfgemaakte dingen en starten op kleine schaal. Elke grote ondernemer begon ooit klein.’’
Lees ook: Aantal zzp’ers groeit van 875.000 naar 1,6 miljoen, vooral toename vrouwen en ouderen
Ook influencers trekken jongeren vaak over de streep. Op TikTok en Instagram verschijnen regelmatig posts over geldzaken en ondernemen. Deze week bleek uit onderzoek van platform Wijzer in Geldzaken dat bijna een derde van de jongeren denkt, mede door sociale media, dat de kans om rijk te worden het grootst is met een eigen bedrijf.
Soms wordt gevraagd of ik dit voor school of stage doe, maar dan leg ik uit dat dit mijn werk is
Jesse Hess
,,Influencers stellen dat er veel mogelijkheden zijn om geld te verdienen. Dat is niet allemaal even zuiver’’, waarschuwt Vrolijk. ,,Geld verdienen mag niet de enige drijfveer zijn. Je kunt wel een webshop beginnen, maar daar komt veel bij kijken: wat moet je regelen met de Belastingdienst, wat zijn je algemene voorwaarden? Wat als een klant niet betaalt?’’
Handvatten bij ondernemen
Ook Jesse leert nog elke dag. Hij volgt nu een module ondernemerschap op het Grafisch Lyceum. ,,Ik kan filmen, maar ondernemen is toch wel een ding. Je maakt een stap in de grote mensenwereld, het is prettig als je wat handvatten hebt. Ik maakte mee dat een klant niet betaalde terwijl ik wel een factuur had gestuurd. Ik kon gelukkig met iemand overleggen wat ik in zo'n geval het beste kon doen. Uiteindelijk werd de rekening na een friendly reminder alsnog betaald.’’
Dat hij jong is, ziet Jesse als een voordeel. ,,Veel opdrachtgevers vinden dat juist leuk. Ik heb de gunfactor. Soms wordt gevraagd of ik dit voor school of stage doe, maar dan leg ik uit dat dit mijn werk is. Mensen kunnen dan wel verbaasd zijn.’’
Uiteindelijk hoopt hij zijn bedrijf met een vriend uit te bouwen en grotere producties te draaien. ,,Nu maak ik eenmalig video's voor de bakker. Maar het zou geweldig zijn als we regelmatig voor grotere bedrijven of festivals content kunnen maken. En misschien ook wel in het buitenland.’’
Door: Barbara de Jong / AD