ActueelFamiliebedrijf

Met slimme retailstrategie wil modemerk OFM. landelijke dekking: ‘Geloven in fysieke winkels’

 
Merkambassadeur Hans Kraay Jr. opent het OFM. pand met oprichter Piet Feenstra, eigenaar Arthur Feenstra en team Sliedrecht. Merkambassadeur Hans Kraay Jr. opent nieuwe OFM. met oprichter Piet Feenstra (rechts), eigenaar Arthur Feenstra (derde van rechts) Foto: OFM.
Merkambassadeur Hans Kraay Jr. opent nieuwe OFM. met oprichter Piet Feenstra (rechts), eigenaar Arthur Feenstra (derde van rechts) Foto: OFM.
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Met de overname van Rob Vollebregt mannenmode in Naaldwijk breidt moderetailer OFM. het aantal winkels verder uit naar 22. Eigenaar Arthur Feenstra wil met zijn concept verdubbelen naar landelijke dekking. ‘Mannen moeten door het hele land terecht kunnen bij een OFM.-vestiging.’

Lees verder onder de advertentie

Arthur Feenstra van mannenmodeketen OFM. heeft net de papieren getekend om per 1 september van dit jaar mannenmodewinkel Rob Vollebregt in het Westland over te nemen. En daarmee komt de teller van het aantal winkels van OFM. op 22. De moderetailer zet de winkel voort onder de naam Rob Vollebregt by OFM. Een weg die bij eerdere overnames ook werd bewandeld.

OFM. nam de afgelopen jaren verschillende mannenmodewinkels over. Vaak omdat de betreffende ondernemer geen opvolging heeft. ,,Voor ons is het fantastisch om een familiebedrijf over te nemen dat een begrip is in de regio. We willen met elk filiaal van OFM. de local hero van een regio zijn, dus wat is er mooier dan de local hero over te nemen? We zijn een familiebedrijf en proberen de winkel met dezelfde passie en waarden voort te zetten. Personeel dat wil blijven, nemen we uiteraard ook over.”

Lees ook: Fabienne Chapot klaar voor volgende fase: ‘Nu juiste mensen op juiste plek voor verdere groei’

Lees verder onder de advertentie

Nieuwe winkel moet passen in witte vlekkenplan OFM.

De overnamekandidaten dienen zich soms vanzelf aan of worden aangedragen vanuit het netwerk van samenwerkingspartners en brancheorganisaties. ,,Het is in de branche bekend dat wij willen groeien en openstaan voor overnames. Natuurlijk moet een winkel wel passen in ons witte vlekkenplan en qua prijssegment, doelgroep, locatie en oppervlakte aansluiten bij OFM.” De opzet is niet dat alle OFM. winkels er precies hetzelfde uit komen te zien. ,,Er is een rode draad, maar elke winkel is anders. We willen geen typische keten zijn waar alle winkels op elkaar lijken.”

Een bestaande winkel overnemen is soms fijner beginnen dan vanaf scratch een winkel openen. Er zit al loop in en er zijn vaste klanten

Arthur Feenstra Eigenaar OFM.

OFM. werd 22 jaar geleden door Piet Feenstra gestart met de opening van de eerste winkel onder de naam Outlet for Men in Reusel (Noord-Brabant). Een jaar later opende zijn zoon Arthur de tweede winkel in Rosmalen. Ze breidden het aantal winkels gestaag uit en veranderden de naam in Only for Men. Het overnemen van bestaande winkels is inmiddels een belangrijk onderdeel van de expansiestrategie, al worden er ook nog wel nieuwe winkels geopend, zoals vorig jaar in Sluis. Maar: ,,Een bestaande winkel overnemen is soms fijner beginnen dan vanaf scratch een winkel openen. Er zit al loop in en er zijn vaste klanten.”

Lees ook: Sharon Hilgers boekt recordomzet met My Jewellery

Lees verder onder de advertentie

Only for Men werd OFM.

Hoewel zijn vader Piet niet meer in de dagelijkse operatie van het bedrijf zit, is hij nog wel actief betrokken als aandeelhouder en adviseur. Begin 2023 werd de naam Only for Men omgedoopt in OFM., wat gepaard ging met een rebranding. Met een kortere naam wil de retailer zich neerzetten als boetiekwarenhuis voor mannen, dat draait om merkbeleving, gemak en verbinding met de klant. ,,Ons doel is de komende jaren door te groeien naar een veertigtal winkels. Door het hele land moet je terecht kunnen bij een OFM.-vestiging. En door landelijke dekking krijgen onze investeringen in marketing ook meer resultaat”, zegt Arthur.

Want de retailer investeert het nodige in marketing. Van grote landelijke marketingcampagnes en events in de winkel, samenwerkingen met BN’ers zoals Hans Kraay jr., tot het organiseren van business- en sport- gerelateerde evenementen met wel 800 klanten. ,,Je moet jezelf constant opnieuw uitvinden en ervoor zorgen dat je reuring maakt. Onze marketingafdeling bestaat uit 20 mensen en we hebben een spraakmakende evenementenkalender. De events zorgen voor binding met de klant. We bouwen aan een community. Investeren in nieuwe klanten kost meer moeite dan je vaste klanten vasthouden en daar fans van maken.”

Arthur Feenstra Arthur Feenstra Foto: OFM.
Arthur Feenstra Foto: OFM.
Lees verder onder de advertentie

OFM. lanceert nieuwe outletwebshop

Naast de OFM. webshop, die nog steeds de naam onlyformen.nl draagt, is op 1 augustus een nieuw online outletplatform van OFM. gelanceerd: outletformen.com. ,,Daar brengen we een compleet andere webshopbeleving, waar het altijd voordeel is. Hiermee kunnen we onlyformen.nl als online platform op niveau houden en veel meer inspelen op de fashionbeleving. Met de online outlet houden we onze oude voorraden continu in beweging, geven we ieder kledingstuk een kans om gedragen te worden en helpen we mee aan een betere wereld op het gebied van mode.”

In onze outlet brengen we een compleet andere webshopbeleving, waar het altijd voordeel is

Arthur Feenstra Eigenaar OFM.

Een ander speerpunt is het toekomst-proof maken van de organisatie, onder andere door te investeren in systemen en innovatieve tools, bijvoorbeeld op het gebied van AI. ,,Ik zie enorme kansen in AI en die pakken we met beide handen aan. We kunnen AI gebruiken voor het schrijven van de productinformatie op de website en andere teksten. Of denk aan systemen die voorspellen welke voorraden we op welk moment nodig hebben en daarop de inkoop aanpassen.”

Lees ook: Succesvolle retailstrategie Tess V: 4 winkels in 2 jaar en op koers voor 10 miljoen euro omzet

Lees verder onder de advertentie

Arthur Feenstra ziet kansen in AI

Verder ziet hij in AI ook kansen om het personeelstekort op te vangen. ,,Het is niet zo dat het onze huidige mensen kan vervangen, maar die kunnen wel efficiënter werken en krijgen meer tijd voor andere dingen”, denkt Arthur. ,,Op de winkelvloer zullen mensen altijd het verschil blijven maken. The magic happens in the stores. Gelukkig doen we nog steeds een dikke 70 procent van de omzet in de fysieke winkels. Wij geloven enorm in fysieke winkels. Maar je moet er wel voor zorgen dat je klanten fans van het merk OFM. en je winkel blijven.”

Een andere uitdaging in het huidige retailklimaat is het onder controle houden van alle kosten. ,,Uiteraard zijn we scherpe onderhandelaars, maar op sommige kostenstijgingen heb je geen invloed. Wat je wel kunt doen, is de schaal vergroten en zo efficiënt mogelijk werken. Daar moeten de investeringen in nieuwe systemen bij gaan helpen. We zijn continu bezig met optimalisatieprocessen om het bedrijf te verbeteren. Retail is topsport. Het gaat 24/7 door.”

Lees verder onder de advertentie