Juli is door alle last minute zomeraankopen altijd al een hectische maand voor kledingmerk Tess V, maar deze zomermaand is extra druk voor oprichter Tess Verwoert. Vandaag krijgt de 24-jarige namelijk de sleutel van haar vierde winkel. In Groningen opent Tess na een kleine verbouwing in september of oktober haar nieuwste locatie in het voormalige pand van het failliete Scotch&Soda. ,,Toen we gingen kijken stond alles er nog in. Van de alarmlabels tot zelfs een aangesloten pinautomaat. Nu is alles, op de mooie houten vloer na, eruit.”
Wil je meer verhalen over inspirerende ondernemers zoals Tess? Blijf op de hoogte via onze dagelijkse nieuwsbrief: De Ondernemer Vandaag.
De Groningse winkel volgt op eerdere locaties in Nijmegen, Utrecht en Breda. De keuze voor het hoge noorden kwam nota bene na een post op Instagram waarin Tess aan haar klanten vroeg waar de nieuwe winkels moest komen. Waar zij tot nog niet zo lang geleden de focus volledig op online had, verovert Tess inmiddels gestaag de Nederlandse winkelstraten.
,,Onze eerste pop-up in Den Bosch was echt nog een test: komen er überhaupt klanten?”, legt Tess uit. ,,Vlak voordat we met de pop-up openden, attendeerden collega’s me alleen op een leuk pand in Nijmegen. Toen we daar stonden, dacht ik: dit is echt Tess V. Hoewel we in Den Bosch toen verkondigden dat we het daar gingen proberen, had ik eigenlijk in Nijmegen al de huur getekend. Dat typeert ons. Niet afwachten, maar als we denken: dit zit goed, dan ook doen. Uiteindelijk gaat de winkel vanaf het begin boven verwachting.”
Lees ook: Fabienne Chapot klaar voor volgende fase: ‘Nu juiste mensen op juiste plek voor verdere groei’
Klanten Tess V wilden fysieke winkels
De keuze voor fysieke winkels kwam niet bij Tess zelf vandaan. ,,Klanten wilden een fysiek verkooppunt, zodat ze de kleding konden zien, voelen en passen, maar ook de meiden op kantoor wezen me erop. Ik weet nog dat ik tegen ze zei: leuk idee, ik ga ernaar kijken. Ik had nooit gedacht ook echt die stap te maken. Toen ik de eerste winkel zag, wist ik dat dit een goede volgende stap was voor het merk.”
Toen ik de eerste winkel zag, wist ik dat dit een goede volgende stap was voor het merk
Tess Verwoert Oprichter Tess V
In de winkels kan Tess nog meer het merk laten zien dan alleen online. Zo heeft een een speciale hoek voor haar eigen jeansmerk, Friday Denim, waarmee ze in elke winkel uitpakt. Toch zijn er ook overeenkomsten met de webshop. ,,We proberen net als online om elke dinsdag om 19.00 uur de nieuwe collectie te presenteren en dat vóór elk weekend de bestsellers zijn aangevuld. De roze neonspiegel die bij ons op kantoor staat, vind je terug in elke winkel waardoor we de social media posts doortrekken. Om dezelfde snelheid als online te hebben, hangt er altijd wat nieuws en wisselen we de etalages veel.”
Nog een voordeel van fysieke retail: je krijgt als ondernemer eerlijke feedback. ,,Bijvoorbeeld over de pasvorm. Daarnaast merken we dat het aantal retouren sterk afneemt, als iemand bij ons in de winkel is geweest en sindsdien haar maat weet.”
Gezellige studentensteden met boetiekstraatjes
Voor de keuze van een nieuwe locatie hanteert Tess een duidelijk wensenlijstje. ,,Onze winkels staan in echte studentensteden, met jonge mensen. Er moet op straat wat gebeuren en het moet een beetje gezellig zijn. We zitten bijvoorbeeld ook altijd bewust in een zijstraatje. Hoewel onze klant echt wel in een drukke hoofdstraat shopt, gaat zij naar het terras in een gezellig zijstraatje. Bovendien geven we in zo’n boetiekstraatje niet hetzelfde bedrag aan huur uit als voor een A1-locatie.”
Online liet Tess haar keuzes vaak afhangen van data. Bij de keuze voor een nieuwe winkel, lag een blik in de verkoopcijfers ook voor de hand. ,,Maar daar komen we nu van terug”, geeft Tess toe. ,,We zien bijvoorbeeld de plaatsen van waaruit mensen bestellen, maar het hoeft niet te betekenen dat je in die omgeving dan ook per se een winkel moet hebben.” Tess wil daarmee zeggen dat een hoop klanten het niet erg vinden om te reizen naar een gezellige stad om juist daar te shoppen.
Lees ook: Hoe comeback-kid Oilily op bescheiden wijze opnieuw de kledingmarkt wil veroveren
Nieuwe locatie Tess V door poll op Instagram
Groningen stond in eerste instantie zelfs helemaal niet op haar lijstje. Te ver weg van het kantoor in Rhenen. En waren daar wel genoeg klanten? Afgelopen juni liet Tess een polletje draaien op Instagram met de vraag aan haar volgers waar een nieuwe winkel moest komen. ,,We lieten de antwoorden in een Excel-bestand lopen, met het duidelijke, maar onverwachte antwoord: Groningen. Toen zei ik tegen de makelaar: als er wat vrij komt, laat het me dan weten, want ik overweeg het. Een dag later stuurde hij mij: ik heb het oude pand van Scotch.”
Voor het eerst gaat Tess voor de bevoorrading nu gebruikmaken van een externe transporteur. Bij de andere winkels doet ze het zelf. ,,We hadden gelijk het gevoel: voor die vracht verzinnen we wel wat. Dat is ook hoe we zijn: we doen het gewoon en dan kijken we daarna wel hoe we het oplossen. De plek was goed en het voelde goed.”
Je wil het liefst dat de service altijd een tien is, maar bij een fysieke winkel is het op afstand anders managen dan bij de webshop op kantoor
Tess Verwoert Oprichter Tess V
Voor een perfectionist als Tess is het leren loslaten bij meerdere winkels de grootste uitdaging. ,,Je wil het liefst dat de service altijd een tien is, maar bij een fysieke winkel is het op afstand anders managen dan bij de webshop op kantoor”, legt Tess uit. ,,Andersom vind ik het heel belangrijk dat een store manager er echt háár winkel van maakt. Dat zeg ik ook altijd in een sollicitatiegesprek: wij helpen je met handvatten en richtlijnen, maar jij staat in de winkel en merkt bij klanten wat werkt. Als ik zeg dat er een pilaar met sieraden moet komen, maar jij voelt er niets voor, dan moet ik erop vertrouwen dat jij het beter weet. Toch ga ik wel bijna elk weekend even langs bij een winkel om bij te kletsen. Ook met de klanten.” Lachend: ,,Maar ik zie echt alles. Dat is heel vermoeiend.”
Lees ook: Na online succes opent JOSH V tóch haar eerste fysieke winkel
Tess V ligt op koers voor 10 miljoen omzet
Door de winkels is het team van Tess V inmiddels uitgegroeid tot 66 personeelsleden. Van de 10 miljoen euro omzet waar de ondernemer dit jaar op af koerst, komt er 30 procent van de winkels. Volgens Tess is het geheim van dit succes de investering in nieuwe systemen en een nieuwe webshop die ze vorig jaar heeft gedaan. ,,Alles ‘praat’ nu met elkaar achter de schermen. Daarmee hebben we ons klaargestoomd voor deze groei. Ook heb ik meiden aangenomen met ervaring en specifieke kennis. Waar we bijvoorbeeld eerst nog advertenties lieten uitbesteden, doen we nu alles inhouse.”
De bijbehorende groeipijntjes neemt ze op de koop toe. ,,Het is standaard veel drukker in het magazijn dan begroot. Een planning met vakantiekrachten is dan nog best uitdagend. We hebben een periode gehad met vier nieuwe mensen in het magazijn per week, maar ook dan schakelen we snel. Als het in het magazijn echt uit de klauwen loopt, werken we allemaal een avondje door.”
Het is standaard veel drukker in het magazijn dan begroot. Een planning met vakantiekrachten is dan nog best uitdagend
Tess Verwoert Oprichter Tess V
Vooralsnog is Tess van plan jaarlijks twee winkels te blijven openen. ,,We zullen nooit in alle kleine steden actief zijn, maar we kunnen meer verspreiden. In het oosten bijvoorbeeld.” Zonder tussenkomst van externe financiers, benadrukt ze. ,,Ik vind het fijn dat we niemand verantwoording hoeven laten afleggen. Mijn vader is ondernemer en die zei: als je zelf kan groeien, doen. Soms is het mijn valkuil dat ik steeds meer en groter wil, maar dan wel beheerst en niet ten koste van eigen geld. We zijn een gezond bedrijf en hebben tot nu toe elk jaar winst gedraaid. Anders heb je ook geen geld om zelf de groei te financieren.”