Actueel

Fabienne Chapot klaar voor volgende fase: ‘Nu juiste mensen op juiste plek voor verdere groei’

Fabienne Chapot wil meer als gezicht van haar merk naar buiten treden. Foto: Fabienne Chapot Fabienne Chapot wil meer als gezicht van haar merk naar buiten treden. Foto: Fabienne Chapot
Fabienne Chapot wil meer als gezicht van haar merk naar buiten treden. Foto: Fabienne Chapot
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Fabienne Chapot lanceerde in 2006 op haar 25ste haar tassenmerk Fab, dat bekend werd met de leren tassen met harten. Tien jaar later voegde ze daar een kledingcollectie aan toe en doopte ze het merk om tot Fabienne Chapot. Dat bleek een goede zet: inmiddels is het een gevestigd modelabel met meer dan duizend verkooppunten in tien landen, tien winkels en een B Corp-certificering.

Als erkenning voor haar ondernemerschap kreeg Fabienne in juni de Bold Woman Award (ook wel Zakenvrouw van het Jaar) uitgereikt door champagnehuis Veuve Clicquot. ,,Het is een award die al heel lang bestaat en aan vooraanstaande vrouwelijke ondernemers is uitgereikt. Ik ben trots dat ik daarbij hoor en hoop dat ik een voorbeeld kan zijn voor anderen. Nog steeds zijn er veel te weinig vrouwelijke ondernemers in Nederland. Ik heb zelf een zoon en ik weet dat het kan: moeder én ondernemer zijn.”

Vrouwvriendelijke werkomgeving bij Fabienne Chapot

90 procent van de medewerkers bij Fabienne Chapot is vrouw. Om vrouwelijke medewerkers te helpen het beste uit zichzelf te halen, staan fijne werkomstandigheden en een goede balans met privé hoog in het vaandel. ,,Als iemand een ziek kind heeft, dan zeggen we meteen: ga maar naar huis, wij pakken het op of bellen je later in. De lat ligt hoog, maar we zijn wel flexibel. Voor mij is dat de normaalste zaak van de wereld, maar ik denk dat er nog steeds werkomgevingen zijn waar dit heel moeizaam gaat.”

Lees verder onder de advertentie

Haar persoonlijke en menselijke benadering typeren haar als manager, net als haar doorzettingsvermogen. ,,Ik geef nooit op. Geen oplossing bestaat niet. Daarnaast denk ik dat ik met mijn enthousiasme en openheid veel goede mensen om me heen kan verzamelen. Ik heb geen groot ego en hoef het niet allemaal zelf te doen. Ik heb inmiddels geleerd dat andere mensen op bepaalde vlakken beter zijn dan ik.”

Ik heb inmiddels geleerd dat andere mensen op bepaalde vlakken beter zijn dan ik

Fabienne Chapot

Dat blijkt ook uit het feit dat ze in januari dit jaar een algemeen directeur heeft aangesteld. Jorrit Weekenborg begon acht jaar geleden als controller bij het bedrijf en was de laatste jaren cfo en coo. ,,Dit was een organisch proces waarin hij langzaam naar deze functie is gegroeid en steeds meer verantwoordelijkheden naar zich toetrok. Ik voelde dat het klopte en het is fijn om de druk te kunnen delen. Ik ben niet de persoon die PowerPoint-presentaties in elkaar draait.” Dat hij geen vrouw is, is volgens haar niet bewust. ,,Hij was de juiste persoon om deze positie in te vullen. Dan ga ik niet zeggen dat het niet mag omdat hij een man is. Dat vind ik de andere kant op discrimineren.”

Nieuwe markten aanboren

Om de branding verder te versterken, nam ze in oktober vorig jaar een bedreven marketing director aan. Anouk Phielix heeft veel ervaring met branding van merken, onder andere in haar vorige functies voor Unilever. ,,Het is tijd dat het niet allemaal meer alleen van mij afhangt. Ik denk dat het gezond is dat het bedrijf ook succesvol is zonder dat ik elke dag nodig ben. Ik deed veel op gevoel, maar het merk groeit dusdanig dat een strategische visie noodzakelijk is. We zijn bezig met internationale groei, dus het is ontzettend belangrijk dat iedereen precies weet waar Fabienne Chapot voor staat. Iedereen binnen het bedrijf moet het dna door en door begrijpen.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Mode-ondernemer Peter heeft de sale afgeschaft. ‘Deze manier van werken geeft me veel rust’

Nu er een stevig managementteam staat, kan Fabienne zich focussen op andere dingen dan de dagelijkse gang van zaken: het bewaken van het merk-dna, de bedrijfscultuur en PR. Ook houdt ze zich bezig met de collectie en de branding. ,,Er was een periode dat elk ontwerp door mijn handen ging, maar we moeten ernaartoe werken dat dit niet meer nodig is. Maar ik blijf wel nauw betrokken bij de collectie. Verder wil ik meer als gezicht naar buiten treden en het verhaal rond het merk vertellen. Niet alleen in Nederland, maar ook in onze nieuwe markten. Daar was voorheen geen tijd voor.”

Ik heb niet de behoefte mezelf als model te laten zien. Ik ben ook niet iemand die haar hele privéleven op social media deelt

Dat betekent niet dat Fabienne straks zelf in alle campagnes opduikt. ,,Ik heb niet de behoefte om mezelf als model te laten zien. Ik ben ook niet iemand die haar hele privéleven op social media deelt, dus ook op de manier zie ik dat niet voor me. Maar ik vind het wél leuk om over ondernemerschap te praten en andere vrouwen te inspireren. Met inhoud. Bijvoorbeeld door presentaties te geven, deel te nemen aan panels en interviews te geven. Ik word heel veel uitgenodigd voor congressen en bijeenkomsten en ik heb dat altijd afgehouden omdat ik daar geen ruimte voor had in mijn agenda. Nu is die ruimte er wel.”

Lees verder onder de advertentie

Aandeelhouders aangetrokken om te groeien

Het jaar 2016 met de naamsverandering en lancering van de kledinglijn, is voor Fabienne een bepalende periode geweest voor haar bedrijf. ,,Om dat te kunnen realiseren heb ik voor het eerst aandeelhouders aangetrokken. Achteraf bleek dat een goede beslissing. De omzet is vertienvoudigd in zeven jaar tijd en dat was zonder die investering niet gelukt. Ik heb er totaal geen moeite mee gehad een deel van mijn aandelen te verkopen. Ik vond het juist fijn dat er adviseurs in het bedrijf kwamen. Ik leer graag meer over hoe je een groot bedrijf moet leiden en hoe we internationale groei kunnen realiseren.”

Fabienne Chapot focust op internationale uitbreiding met wholesale én in de toekomst met eigen winkels. Beeld: Fabienne Chapot. Fabienne Chapot focust op internationale uitbreiding met wholesale én in de toekomst met eigen winkels. Beeld: Fabienne Chapot.
Fabienne Chapot focust op internationale uitbreiding met wholesale én in de toekomst met eigen winkels. Beeld: Fabienne Chapot.

Het merk heeft met driehonderd verkooppunten en een grote naamsbekendheid een goede dekking in Nederland. Verdere groei ziet ze vooral in het uitbreiden van de distributie in het buitenland. Een belangrijke focus ligt op Duitsland, waar momenteel twee eigen verkoopkantoren en tweehonderd verkooppunten zijn. ,,Duitsland is een enorme markt met veel potentie, maar het is heel hard werken. Je moet echt het vertrouwen winnen van die Duitse klant. Ik wil het verhaal rond het merk nu zelf meer gaan vertellen op de Duitse markt.”

Lees verder onder de advertentie

Groei via wholesale en webshop

In Nederland zijn er momenteel tien eigen winkels. Uitbreiding staat voorlopig niet op de planning. Daar heeft het huidige uitdagende retailklimaat zeker mee te maken. ,,Wij geloven erin dat retail een experience moet zijn, meer dan alleen een plek waar de collectie hangt. Mensen willen winkels ervaren en beleven in plaats van alleen maar praktisch een kledingstuk passen. Voordat we verder uitbreiden willen we het winkelconcept onder de loep houden. Ook willen we een flexibel bedrijf blijven, dat kan inspelen op de behoeften in de markt. Onder andere door niet te veel winkels te hebben, waarbij je vaak vastzit aan langjarige huurcontracten. We focussen ons dit jaar op groei via wholesale en onze webshop.”

Ik leer graag meer over hoe je een groot bedrijf moet leiden en hoe we internationale groei kunnen realiseren

Fabienne Chapot

Exacte omzetcijfers deelt het bedrijf niet, maar er gaat jaarlijks een omzet van enkele tientallen miljoenen euro’s de boeken in. ,,Over vijf jaar willen we minimaal verdubbeld zijn in omzet. Misschien wel verdriedubbeld. Ook willen we dan écht voet aan de grond hebben in Duitsland en in nog minimaal twee andere landen in Europa actief gestart zijn.”

Lees ook: Geen personeelstekort en meer omzet: Chantal transformeerde traditioneel familiebedrijf

Lees verder onder de advertentie