Aangeboden door Willy Naessens
Branded Content Bouw
'Bouwen is net zoals horeca: het gaat om de details'
DAS Bouwsystemen verruilt over een paar maanden Waalwijk voor Drunen. Op het terrein van voormalig scheepsschroevenfabrikant Lips, later overgenomen door aluminiumgigant Alcoa en nu de basis voor nieuwe bedrijvigheid, verrijst het nieuwe pand van de afbouwer. ,,Dit wordt ons visitekaartje.''

René Vissers in zijn in aanbouw zijnde nieuwe pand, waar beton een hoofdrol speelt. Foto: Mark Litjens
De betonnen constructie van het DAS Bouwsystemen-pand in aanbouw verraadt de handtekening van Willy Naessens Industriebouw. De van oorsprong Belgische bouwer bouwt immers altijd met beton als hoofdingrediënt. Een materiaal waarin ook René Vissers, directeur-eigenaar van DAS Bouwsystemen, gelooft. ,,Voordat ik DAS overnam, in 2010, had ik een bouwbedrijf waarin we veel met beton deden. Dus wat Naessens doet, dat past wel bij ons", aldus Vissers.
Partner gezocht
Niet gek dus dat Vissers al snel in contact kwam met Naessens toen deze de Nederlandse markt betrad, nu zo'n vijf jaar geleden. ,,Wij zitten bij elkaar in de buurt en hadden al een lange zakelijke relatie met Jeroen de Bonth voor hij directeur werd van de Nederlandse tak van Willy Naessens. Zij zochten bij de start een partner die aanvullend op hun werkzaamheden kon werken. Wij hebben het hele pakket in huis, op installatiewerk na. We werkten al voor grote partijen, dus onze naam was al bekend".
Lees ook: Slimme bouw voor ondernemers: zo doet Willy Naessens dat
,,Naessens bouwt en maakt een project wind- en waterdicht in eigen beheer, daarna gaan wij er mee aan de slag om alles op wens van de klant af te werken. Dat doen we tegelijkertijd met de installateur, meestal ook dezelfde partij. We zijn wat dat betreft een op elkaar ingespeeld team en weten precies wat we aan elkaar hebben. Vandaar dat ik mijn eigen pand samen met deze partijen bouw. Stuk voor stuk mensen waarop ik blind vertrouw", aldus Vissers.
Op de groei
Het nieuwe gebouw beslaat maar liefst 4.750 vierkante meter grond. ,,Dat heb ik nu niet helemaal nodig, dus een deel wordt verhuurd. Maar als we blijven groeien zoals we dat de laatste jaren hebben gedaan, met een explosieve groei van de omzet en van acht mensen naar 24 mensen, dan zie ik het gebeuren dat we in de toekomst een groot deel van deze oppervlakte wel kunnen invullen."
''Prettig werken in een fijne omgeving is niet alleen fijn voor iedereen, het leidt bovendien tot minder verzuim''
De aanwas in personeel is misschien wel een van de belangrijkste redenen om naar een nieuwe locatie te gaan. ,,Van de 24 zitten er twaalf op kantoor. De rest is buiten de deuren actief. Daar is ons huidige pand niet op berekend. En ik vind het juist heel erg belangrijk dat er een prettige werkomgeving is voor iedereen. De sfeer is al prettig, maar meer ruimte is hard nodig. En vooral een goede akoestiek en veel comfort", meent Vissers.
Horeca als leidraad
Die mening komt niet zomaar uit de lucht vallen. De bouwer heeft een passie voor horeca. Als eigenaar van een hotel/manege en twee restaurants weet hij waarover hij spreekt. ,,In de horeca moet alles kloppen. Ambiance, prijzen, servicegericht vriendelijk personeel, het gaat hier echt om de details. Dat gaat ook op voor de inrichting van je werkplek. Prettig werken in een fijne omgeving is niet alleen fijn voor iedereen, het leidt bovendien tot minder verzuim.'' Vissers brengt zijn filosofie over horeca overigens ook in als het gaat om het contact met klanten. ,,Een bouwproces moet een beleving zijn".
Lees ook: Van nul koffiekennis tot topmerk in prachtige branderij: 'Vooral op doorzettingsvermogen'
En dat ondervindt hij nu zelf, al gaat de bouw van zijn pand geheel in eigen beheer. ,,Het blijkt maar weer dat de samenwerking met Willy Naessens, Arno van den Dungen, de grondwerker, Den Doorn als installateur en JM van Delft als de puienleverancier een gouden combinatie is. Alle bedrijven kennen een prettige bedrijfscultuur waar de klant altijd op nummer een staat, naast de eigen mensen. Dat levert veel energie op. En voor mij een pand met uitstraling en allure. Om te voorkomen dat het visitekaartje wegvalt in de omgeving", zegt Vissers lachend tot slot.