Actueel

De imponerende logistiek achter de pakketten van Coolblue

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Twintig kilometer aan verpakkingsdozen ging er afgelopen etmaal in het magazijn van webwinkel Coolblue doorheen. De heftrucks die tussen de schappen zoeven, legden gisteren 5.000 kilometer af. Dit is de achterkant van de interneteconomie.

Piekmoment

Webwinkels overtreffen elkaar met klinkende cijfers. De maandag voor kerst is volgens grote webshops als Bol.com en het Rotterdamse Coolblue de drukste dag in de drukste week ooit. Op het piekmoment ging er gisteravond bij Coolblue elke seconde een pakketje de deur uit. Niet alleen in het magazijn zijn daarom 270 extra medewerkers ingezet. Ook de klantenservice en ict-afdeling zijn extra bemand. ,,Het is drie keer zo druk als normaal. Alle storingsteams staan paraat'', zegt directeur Pieter Zwart van Coolblue in het kantoor bij het pakhuis.

Lees verder onder de advertentie

(Tekst gaat verder na foto)

Magazijn

Het magazijn, naast de Teslafabriek op een Tilburgs bedrijventerrein, is net met twee hallen uitgebreid. Het beslaat nu elf voetbalvelden (55.000 vierkante meter).

Lees verder onder de advertentie

Barcode

Binnen vijf minuten nadat een klant thuis in de bank op de bestelknop heeft geklikt, komt de bestelling hier, midden in de hal, binnen op een monitor. De computer groepeert de bestellingen in zo slim mogelijke rondjes, een medewerkster print die uit. De orderpicker die net zijn vorige oogst heeft afgeleverd aan de inpakploeg pakt een nieuw boodschappenlijstje en scant de barcode. Nu kan hij op jacht. De meest verkochte spullen, zoals geheugenkaartjes, chromecasts en elektrische tandenborstels, liggen onderop en vooraan in de schappen. Voor andere spullen - bijvoorbeeld een shiatsumassagekussen - moet hij echter met zijn heftruck de lange gangpaden of de lucht in. Elk artikel wordt gescand. Pakt hij per ongeluk een rode esppresomachine in plaats van de bestelde groene, dan protesteert het scanapparaatje.

Metaaldetector

Lees verder onder de advertentie

Wat ook protesteert is de metaaldetector bij de uitgang, als een medewerker of bezoeker iets in zijn zak laat verdwijnen. In een pakhuis vol dure elektronica en gadgets zijn beveiligingscamera's geen overbodige luxe. Om te voorkomen dat iemand zijn telefoon inruilt voor een nieuw exemplaar, wordt je toestelnummer bij de uitgang gecheckt.

(Tekst gaat verder na foto)

Vijf windrichtingen

Lees verder onder de advertentie

De pakketjes voor klanten gaan via de lopende banden op het verpakkingsstation het magazijn uit, de vrachtwagen in. Studenten in blauwe truien staan in razend tempo te jongleren met dozen en stickers, terwijl een machine in gestaag tempo doorzichtige plastic luchtkussentjes opblaast die de dozen opvullen. Als 's avonds laat de grootste drukte achter de rug is, moet een pakje dat om 23.59 is besteld binnen 31 minuten in het laadruim kunnen liggen. Volle vrachtwagens vertrekken in vijf windrichtingen (Noord- en Zuid-Nederland, Antwerpen, Gent en Brussel) naar sorteercentra van PostNL en B-Post.

Miljard omzet

Aan de kerststress kunnen de webwinkels volgens directeur Zwart maar het beste wennen. ,,De drukte van nu is het normaal van morgen.'' Net als onder meer Bol.com, dat dit jaar voor het eerst meer dan 1 miljard euro omzet boekt, groeit Coolblue razendsnel. ,,Iedere achttien maanden weten wij te verdubbelen.''

Lees verder onder de advertentie

Kleinere tijdvakken

Zwart verwacht dat die groei nog wel even aanhoudt. Niet alleen het bedrijf profiteert daar volgens hem van. Ook de klanten. ,,Naarmate meer mensen online bestellen, kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Extra services leveren, zoals apparaten inbouwen. En nog sneller bezorgen, in kleinere tijdvakken.''

925.000.000

Lees verder onder de advertentie

■ De totale online bestedingen rond kerst komen dit jaar uit op ruim 925 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en PostNL. De drie weken tot aan kerstavond ligt de weekomzet online 57 procent hoger dan in een gemiddelde week

48

■ Bijna de helft (48 procent) van de Nederlanders koopt het merendeel van zijn kerstcadeaus online, volgens een enquête van PanelWizard. Een op de vijf kerstconsumenten koopt alleen in de fysieke winkel.

Lees verder onder de advertentie

Gerelateerde artikelen:

Video: Coolblue-baas over toekomst van retailVideo: Sinterklaas werkt zich in bij CoolblueCoolblue en Netflix in de prijzen bij beste Social AwardsWebwinkels AH en BOL maken topwinstTopdrukte in het reusachtige magazijn van Wehkamp