De oud-mariniers willen in de toekomst hun verdiensten voor een deel gaan afdragen aan projecten die te maken hebben met (militaire) veteranen. ,,Ons merk is echt een fashionmerk, maar het is ook een manier om uit te dragen dat je een veteraan bent.”
Marlo is behalve naar Cambodja in het verleden ook naar Haïti uitgezonden. Omdat hij een delicate positie bij de politie vervult, wil hij niet met zijn achternaam in de publiciteit. Zijn vriend en collega Jasper is naast Cambodja ook uitgezonden naar Bosnië. Jasper werkt nu als piloot bij reisorganisatie TUI en vliegt voornamelijk op het Caraïbisch gebied.
In de neklabels van onze kleding staat onze inspirerende boodschap: ‘Dolor est hodie vires cras’
Stoere naam past goed bij kledingmerk
Naast hun drukke werkzaamheden voor de politie en TUI zijn Marlo en Jasper een paar jaar geleden het kledingmerk Fifty-cal gestart. Fifty-cal is het zwaarste kleinkaliber munitie die gebruikt wordt binnen de defensie. Het logo is de achterkant van de .50 huls en komt altijd terug in de kleding van Fifty-cal.
,,We vinden Fifty Cal een stoere naam en goed passen bij ons kledingmerk”, vertelt Jasper. ,,Ik ben tien jaar geleden al een keer met dit idee bezig geweest. In 2020, tijdens de coronatijd, lag mijn werk als piloot een poosje stil. Ik werd gelukkig door TUI doorbetaald, maar dit zette me wel aan het denken. Heb ik over een paar jaar nog wel een baan? Ik heb vervolgens, samen met Marlo, het idee rond het militaire kledingmerk verder ontwikkeld en zo is Fifty-cal ontstaan. Het is geëvalueerd van simpele t-shirts naar high-end fashion.”
Geen fancy kleuren
De kleuren van Fifty-cal zijn gebaseerd op camouflagekleuren van over heel de wereld. ,,Wij gaan niet mee in de fancy modekleuren die elk jaar veranderen. We houden vast aan onze basiskleuren, geïnspireerd op ons militaire erfgoed. In de neklabels van onze kleding staat onze inspirerende boodschap: ‘Dolor est hodie vires cras’ (de pijn van vandaag is de kracht van morgen’), als eerbetoon aan veteranen”, vertelt Marlo.
Lees ook: Financiering refurbished sneakerstartup WEAR: ‘Schoenen zijn vergeten kindje’
De kleding valt in het duurdere segment. Via Instagram kan een sweater van 200 euro worden aangeschaft. Jasper: ,,We hoeven niet zo heel groot te worden. We willen liever dat mensen in mooie en unieke kleding lopen. En wij willen ook gewoon kwaliteit leveren. Je kunt heel goedkope kleding uit China halen, maar daar kiezen we niet voor.”
Instagram en mond-tot-mondreclame
De webshop en de website staan al wel klaar, maar ze zijn nog niet online. Marlo en Jasper willen hiervoor de opbrengst van de huidige kledingvoorraad gebruiken. De verkoop gaat nu nog alleen via Instagram en mond-tot-mondreclame. Voor de zomer willen ze polo’s, hoodies en t-shirts via hun website gaan aanbieden.
Als Fifty-cal winst gaat maken, gaat een deel naar de veteranen toe. Marlo: ,,We hebben al contact gehad met veteraneninstituten. Hiervoor willen we een stichting gaan oprichten. We willen wat terug doen voor onze maatjes die er niet zo goed van af zijn gekomen. Zij hebben bijvoorbeeld Posttraumatische stressstoornis (PTSS) opgelopen, of ze zijn gehandicapt geworden. Wij hebben allebei bij onze uitzendingen een mooie tijd gehad. Maar we kennen ook legio maatjes die minder geluk hebben gekend.”
Marlo en Jasper hebben de ambitie om van Fifty-cal een ‘echt’ fashion label te maken. ,,We zijn niet alleen gericht op veteranen, maar meer op het algemene publiek. Iedereen kan het dragen. Het is gewoon een heel mooi, stoer merk. Het is niet alleen voor mensen die te maken hebben met Defensie. Ik heb laatst een trui verkocht aan een vriend van mij. Hij heeft helemaal niks met Defensie. Hij vindt het gewoon een heel mooie trui”, zegt Jasper.
Wij zijn anders ingesteld dan zakenmensen en daar hebben we wel even onze draai in moeten vinden
Verkeerde keuzes
Het werk van Marlo en Jasper voor Fifty-cal is heel wat anders dan werken voor de politie of een reisorganisatie. ,,Wij zijn anders ingesteld dan zakenmensen en daar hebben we wel even onze draai in moeten vinden. We hebben af en toe verkeerde keuzes gemaakt en zijn ook de verkeerde mensen tegengekomen. Die konden ons zogenaamd helpen met het maken van de kleding in Turkije. Dat was één groot drama. In het begin vertrouwden iets te veel op iemands blauwe ogen. Iemand had een mooi verhaal, maar uiteindelijk werden we er niet beter van, alleen maar slechter. Dus daarin hebben we ons wel moeten ontwikkelen.”
Marlo en Jasper hebben bij hun werk ook een business coach ingeschakeld: Roosmarijn Vos. ,,We hebben met haar een paar keer een goed gesprek gehad en zij heeft toen aangegeven hoe we het een beetje moesten aanpakken. Ze is onze vraagbaak geweest en heeft ons verder geholpen. Een steun en toeverlaat”, meent Jasper.
Op zoek naar ondersteuning
De twee oud-mariniers hebben momenteel nog steeds behoefte aan ondersteuning. Iemand die veel weet van marketing, of iemand die kapitaal kan inbrengen en hen zo verder brengt. ,,We zijn hard naar deze ondersteuning op zoek. Iemand die bijvoorbeeld bij Defensie heeft gewerkt en een bepaalde verbondenheid met ons voelt. Ook zoeken we nog iemand voor de webshop om die bij te houden en/of aan te passen. Dit alles het liefst uit goodwill. En wellicht dat er een ondernemer is die connecties heeft met de kledingbranche en ons op korte termijn in contact kan brengen met een goede kledingfabrikant”, vertelt Marlo.
Een bijzonderheid is dat Fifty-cal al vijf modellen/ambassadeurs heeft. Zij komen allen uit de veteranenwereld. ,,Eén komt van de landmacht en twee zijn verbonden aan de televisiewereld. Het zijn allemaal mariniers die we kennen van vroeger. Eén is reporter bij EenVandaag en de ander doet het programma Hunted op tv. Zij lopen dus al in onze truien. Ze krijgen ook vaak vragen over hun kleding, bijvoorbeeld over het logo. En dan krijgen ze de gelegenheid om hun verhaal over hun diensttijd te vertellen. Ons merk is echt een fashion merk, maar het is ook een manier om uit te dragen dat je een veteraan bent”, aldus Jasper.
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Fifty-cal via Instagram (fiftycal2021) of via de mail: info@fifty-cal.com
Lees ook: Mauro bouwt verder aan kledingmerk Mausons (31): ‘Geen succes zonder te vallen’