Innovatie

Mauro (31) bouwt verder aan kledingmerk Mausons: ‘Geen succes zonder te vallen’

Mauro Wilsons Estevão, de ondernemer achter Mausons. Foto: Mausons Mauro Wilsons Estevão, de ondernemer achter Mausons. Foto: Mausons
Mauro Wilsons Estevão, de ondernemer achter Mausons. Foto: Mausons
Leestijd 9 minuten
Lees verder onder de advertentie

Hoe is het nu met?

Sommige ondernemersverhalen blijven ons en de volgers van De Ondernemer meer bij dan andere verhalen. Ondernemers die vaak wat extra hobbels hebben moeten nemen om te slagen, of mensen met een innovatief businessplan. Hoe is het nu met ze? In deze serie spreken we opnieuw met die opvallende ondernemers. Lees hier de eerste aflevering nog eens terug: ‘Sambalmeisje’ Shirley de Bruyn.

Het zijn drukke tijden voor Mauro Wilsons Estevão (31). Dit voorjaar wordt de nieuwe Mausons-collectie gelanceerd en gaat de site 2.0 van het kledingmerk live. Later dan dat in eerste instantie de bedoeling was, maar de Eindhovenaar met Angolese roots heeft er zijn redenen voor, vertelt hij een klein jaar nadat hij te gast was in De Ondernemer Live. ,,Er is het afgelopen jaar een hoop gebeurd en ik heb veel geleerd’’, begint Mauro. ,,Dat geldt voor mijn bedrijf en voor mijn persoonlijke groei als ondernemer.’’

Weet je, Mausons is een merk voor mannen die niet bang zijn om te groeien

‘Wat wil ik eigenlijk met mijn merk?’

Voor de start van de crowdfunding in 2023 vroeg de ondernemer zich af: ‘Wat wil ik eigenlijk met mijn merk?’. ,,Het antwoord was dat het niveau op alle vlakken verder omhoog moest.’’ Toen we de dertiger voor het laatst spraken, was hij druk bezig met de crowdfunding die uiteindelijk succesvol is verlopen. ,,Heel vet. Toen die investeringsronde was afgelopen, is mijn nieuwe pad pas echt begonnen. Ik had het binnengehaalde bedrag nodig om mijn collectie uit te breiden.‘’

Lees verder onder de advertentie

Hoe? Mauro startte een doelgroeponderzoek, samen met het onderzoeksbureau Mumster. Want wie koopt eigenlijk kleding bij Mausons en wat zijn de verdere wensen van die koper? Mauro: ,,Ik heb ontzettend veel aan de resultaten van dat onderzoek gehad, daardoor kon ik een vertaalslag maken naar de kleding. Op basis van dat onderzoek heeft er een rebranding plaatsgevonden. Een nieuwe huisstijl met een iets rustige, maar vette look. Dat was ook nodig. We zijn begonnen met boxershorts, maar Mausons was eigenlijk nooit bedoeld als puur boxershortmerk. Weet je, Mausons is een merk voor mannen die niet bang zijn om te groeien’’, benadrukt de ondernemer. ,,Heren die uitdagingen niet uit de weg gaan. Waarom? Vanwege mijn eigen verleden. Ik heb veel tegenslagen overwonnen. Het heeft me verder gebracht als mens.’’

Lees ook: Het gepeperde succes van ‘Sambalmeisje’ Shirley (23): ‘Dit ben ik. Dit doe ik. Dit is mijn product’

Patronen binnen de kledingindustrie doorbreken

Een persoonlijke uitdaging van Mauro is om de huidige patronen binnen de kledingindustrie te doorbreken. ,,Het houdt in dat je bij Mausons weet waar het product vandaan komt. Ik neem de klant op een reis mee, zodat hij bijna het gevoel heeft dat hij onderdeel van het merk is. Een reis die ertoe moet leiden dat een kledingstuk lang meegaat. De duurzaamheid en de kwaliteit van het merk moeten gewoon in één adem genoemd kunnen worden. Door elke drager van mijn kleding.’’

Lees verder onder de advertentie

Toch was er nog iets wat beter kon, bedacht Mauro vlak na de crowdfunding. Mausons miste iets van identiteit. ,,Ik heb vorig jaar een designer ingeschakeld. Een designer die wel raad weet met het creëren van meer identiteit. Het is haar prima gelukt. Want de nieuwe collectie past precies bij mijn doelgroep. Het is innovatief, het is eigen en de circulariteit heeft een hoofdrol. Dat laatste moet precies kloppen binnen mijn verhaal, daarom duurde het langer voordat ik de collectie daadwerkelijk kan lanceren.’’

Uiteindelijk moet alles goed zijn. De kwaliteit, natuurlijk. Maar ook mijn gevoel moet goed zijn

Onverwachte tegenslagen

In samenwerking met twee leveranciers in Portugal, het land waar de kleding wordt geproduceerd, is de modeondernemer aan de slag gegaan met die nieuwe collectie. ,,We zitten nu in de zogenaamde sample-fase. Wanneer alle naden, stiksels en lijntjes perfect zijn, gaan we door met de productie van de grote orders. Eind mei hopen we klaar te zijn voor de lancering, maar weet je: binnen het ondernemerschap zijn er altijd onverwachte tegenslagen, zaken die net iets anders lopen omdat je afhankelijk bent van verschillende partijen.

Uiteindelijk moet alles goed zijn. De kwaliteit, natuurlijk. Maar ook mijn gevoel moet goed zijn. Ik had misschien eerder kunnen starten, maar het gevoel was gewoon niet goed genoeg. Ik wil met mijn merk iets neerzetten dat 100 procent klopt, waarmee ik verras. En dat is nu gelukt.’’

Lees verder onder de advertentie

Gemak en vertrouwen

Ongeveer tegelijk met de nieuwe collectie wordt ook de nieuwe site, op basis van Shopify, door Mausons gelanceerd. Mauro: ,,Op dat moment komt alles samen, wordt de puzzel helemaal gelegd: de nieuwe collectie, de webshop, de rebranding. Pas dan ga je zien hoe het merk Mausons echt hoort te zijn.’’ Het betekent concreet ook dat er niet alleen meer boxershorts verkocht worden. Veel meer dan dat kledingstuk.

,,Het gaat om T-shirts, polo’s, sweaters en overhemden. Waarom die items? Omdat ze passen bij mijn doelgroep. Mannen die gaan voor casual, chic of sportief. Mannen die niet te veel tijd hebben om uitgebreid te shoppen. Ze weten bij Mausons precies wat ze van het design, pasvorm en kwaliteit mogen verwachten. Je kunt gerust met één druk op de knop van een bepaalde maat een x-aantal items aanschaffen. Je wint enorm veel tijd en kunt je daardoor op andere zaken als werk, gezin en vrienden richten. Het draait allemaal om gemak en vertrouwen. Het vertrouwen dat ik constant op zoek ben naar het beste materiaal voor mijn kleding. Dat is Mausons.’’

Mauro Wilsons Estevão, de ondernemer achter Mausons. Foto: Mausons Mauro Wilsons Estevão, de ondernemer achter Mausons. Foto: Mausons
Mauro Wilsons Estevão, de ondernemer achter Mausons. Foto: Mausons
Lees verder onder de advertentie

Het eerlijke, circulaire verhaal achter Mausons

De kleding van Mausons is zo duurzaam mogelijk geproduceerd. Toch wil de ondernemer achter het merk dat feit de consument niet steeds inwrijven. ,,Iedereen gebruikt de term ‘duurzaamheid’. Tot zelfs Shell aan toe. Ik denk dat het woord zijn kracht daardoor heeft verloren. Ik gebruik het daarom liever niet. Zeg het anders. Praat over kleding die langer meegaat. Daarmee zeg je hetzelfde, maar op een duidelijke en voor de klant meer pakkende manier. Het eerlijke, circulaire verhaal - zo is de verpakking volledig biologisch afbreekbaar - achter Mausons is binnenkort te vinden op de nieuwe website, maar het is niet in your face. Ik wil de klant graag verbinden met mijn verhaal, maar op nummer één staat voor de consument natuurlijk de kwaliteit en het comfort.’’

Mauro is er druk mee. Echter, hij heeft ook een jong gezin en een sociaal leven. Kan de ondernemer Mauro zijn bedrijf combineren met wat de gezinsman Mauro doet? ,,Ik ben lang geleden gestopt met het tellen van mijn werkuren. Maar de balans tussen werk en privé vinden lukt meestal goed’’, aldus de ondernemer. ,,Mijn vriendin is ook ondernemer. Ze heeft samen met haar zus en zwager een koffiebar. Daarom is het belangrijk dat je goede afspraken met elkaar maakt.’’

Wanneer een winkel met je gaat samenwerken, zeggen mensen weleens dat ik geluk heb. ‘Nee’, zeg ik dan, ‘die samenwerking dwing ik af’

Te vinden in Amsterdam

Op die manier heeft Mauro de tijd om steeds verder te groeien met Mausons. Groeien door bijvoorbeeld letterlijk een stedentour te maken. In die steden bezoekt de dertiger acht tot tien winkels en bekijkt hij of er een mogelijkheid tot samenwerking is. Een plek waar de Mausons-collectie binnenkort te vinden is, is de Jacob Obrechtstraat in Amsterdam, vlakbij de PC Hooftstraat. ,,Het is hard werken. Maar het is noodzakelijk. Wanneer een winkel met je gaat samenwerken, zeggen mensen weleens dat ik geluk heb. ‘Nee’, zeg ik dan, ‘die samenwerking dwing ik af’. Ondernemen draait voor mij om mensen, andere ondernemers, te vinden die hetzelfde denken en op dezelfde manier werken als ik. Mensen die kritisch durven te zijn naar mij. Kritisch zijn om me te helpen. Daar groei je van. Ondernemen is een mensenvak, zonder mensen kom je nergens.’’

Lees verder onder de advertentie

Mauro groeit door middel van samenwerking en advies. Maar draai het eens om: met zijn achtergrond, helpt en adviseert de Eindhovenaar ook zelf jonge mensen die een bedrijf willen? Mensen met een niet-westerse achtergrond, afstand tot de arbeidsmarkt of studentondernemers? ,,Zeker, de intentie is er wel. In de toekomst wil ik de productie, in eerste instantie een deel ervan, van Portugal naar Nederland halen. Dan wil ik graag mensen inzetten die bijvoorbeeld fantastisch met een naaimachine zijn. Mensen die talent hebben, maar niet overal de kans krijgen om het talent in de praktijk te brengen. Op die manier wil ik ook het sociale aspect betrekken bij het merk.’’

Als alles van begin af aan goed was gegaan met mijn bedrijf, dan was ik nooit zo hard gegroeid in het ondernemerschap als dat nu het geval is

Eigen Mausons-podcast

Het is duidelijk: Mauro deelt zijn kennis graag met andere ondernemers en talentvolle mensen. Dat doet hij overigens al door middel van zijn eigen Mausons-podcast waarin hij praat met ondernemers die net als hem de wereld een stuk mooier willen maken. ,,Het eerste seizoen is afgelopen, er zijn plannen voor seizoen twee. Ik wil dat de luisteraars kunnen leren van de podcast, dat het starters helpt. Podcasts waarin je ook hoort wat er misgaat bij het ondernemen. Het gaat over vallen en opstaan. Ik zal je dit zeggen: als alles van begin af aan goed was gegaan met mijn bedrijf, dan was ik nooit zo hard gegroeid in het ondernemerschap als dat nu het geval is. Je kan geen succes hebben zonder te vallen. Ik denk zo, je kan beter een paar keer op je bek gaan terwijl je onderneming nog klein is, dan wanneer je een bedrijf runt met tientallen werknemers. Mensen met een gezin. Dan is de verantwoordelijkheid die je hebt vele malen groter, net als de gevolgen van het vallen.’’

Om te eindigen met de positieve noot, het succes, wat is het mooiste compliment dat de ondernemer tot nu toe heeft gehad? ,,Dat compliment komt van mijn vriendin. Wacht, ik heb het ergens opgeschreven. Ik zoek het even op’’, zegt Mauro. ,,Dit schrijft ze: ‘Jouw doorzettingsvermogen is en blijft bewonderenswaardig’. Dat vind ik erg mooi. Ik ben iemand die overal iets positiefs uit wil halen. Ook wanneer een winkelier niet met mij wil samenwerken. Hoe ik dat doe? Ik vraag hem om mij te vertellen waarom er geen samenwerking komt en of hij tips voor me heeft waarvan ik kan leren. Op dat moment zie je altijd iets veranderen bij de winkelier. Het is zo duidelijk dat ik meer wil dan alleen mijn merk in zijn winkel krijgen. Het brengt een totaal nieuwe dynamiek in het gesprek. Ook dat is doorzetten en bouwen aan ondernemerschap.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Startup van de Week: hoe Mauro met duurzame kleding de wereld (ook) mooier wil maken