Innovatie

Financiering refurbished sneakerstartup WEAR: ‘Schoenen zijn vergeten kindje’

 
Lorenzo van Galen (links) en Pim Roggeveen, de oprichters van WEAR. Foto: WEAR Lorenzo van Galen (links) en Pim Roggeveen, de oprichters van WEAR. Foto: WEAR
Lorenzo van Galen (links) en Pim Roggeveen, de oprichters van WEAR. Foto: WEAR
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Sneakerstartup WEAR heeft nieuwe financiering opgehaald bij Stichting DOEN en Rabo Foundation. Het gaat in totaal om een kleine twee ton. Met dit geld gaat WEAR hun platform nieuw leven inblazen, het aanbod uitbreiden en online inzameling opzetten.

Lees verder onder de advertentie

WEAR verkoopt pre-loved (refurbished tweedehands sneakers). Door sneakers een tweede leven te geven verminderen we de CO2-uitstoot en wordt de fashion afvalberg kleiner. In de fast fashion-tijd zet de onderneming naar eigen zeggen graag een stap in de goede richting.

Medeoprichter Pim Roggeveen: ,,Onze klantenkring groeit met de dag. We zien steeds meer mensen kiezen voor tweedehands sneakers. En dat begint bij WEAR. Dat geeft vertrouwen. We opereren vanuit een niche, en dat is heel sterk. Iedereen praat over duurzame mode, maar schoenen zijn daarin een vergeten kindje. Je moet niet vergeten dat er op jaarbasis 20 miljard schoenen worden geproduceerd. Deze industrie heeft een gigantische impact op mens en milieu. Als wij mensen een betere keuze kunnen laten maken, is dat een big win!’'

We zien het ene na het andere merk investeren in een tweedehands aanbod. Dat zorgt voor een gigantisch versplinterd landschap

Wereldwijde markt is in 2027 3,5 miljard dollar waard

De markt voor tweedehands kleding groeit als kool. Er wordt voorspeld dat de wereldwijde markt in 2027 3,5 miljard dollar waard is. ,,We zien het ene na het andere merk investeren in een tweedehands aanbod. Dat zorgt voor een gigantisch versplinterd landschap. Het is inmiddels wel duidelijk dat de consument wel een duurzame keuze wil maken, maar niet goed weet waar die moet beginnen. Wij willen dat jouw duurzame sneakerreis bij WEAR begint. Dat betekent een gecureerd aanbod van allerlei duurzaam schoeisel. Van onze eigen WEAR pre-loved sneakers, tot nieuwe duurzame sneakers, tot aanbod van recommerce programma’s van merken,’' aldus Lorenzo van Galen, de andere oprichter van WEAR.

Lees verder onder de advertentie

Handelaren zullen transparanter moeten zijn

Volgens Roggeveen staan we pas aan het begin van de duurzame ontwikkeling in de markt, maar is het all talk, no walk. ,,Iedereen praat over duurzaamheid, maar er zijn er nog maar weinig die echt actie ondernemen. Dit komt deels omdat de consument er nog weinig om vraagt en deels omdat wetgeving nog niet dwingend genoeg is. Maar dit gaat snel veranderen.’'

In 2026 worden schoenen een verplicht onderdeel van de UPV textiel, en zullen handelaren transparanter moeten zijn over wat ze verkopen. Roggeveen: ,,De exacte uitwerking van de UPV zal zoals met alle nieuwe wetgeving gepaard gaan met veel vragen. Maar die afkoelperiode is op den duur voorbij. Het is in ieder geval een belangrijk signaal dat men op landelijk en Europees niveau ermee bezig is. Dat biedt veel kansen voor spelers zoals wij.’’

Lorenzo en Pim. Foto: WEAR Lorenzo en Pim. Foto: WEAR
Lorenzo en Pim. Foto: WEAR
Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Rotterdamse startup WEAR lanceert sneaker cleaning-chatbot