Nieuws E-commerce
Gen Z en millennials voorop: online shopping blijft groeien in populariteit
De populariteit van online shopping blijft stijgen. De digitale transformatie is door de pandemie sterk versneld en daarna in rap tempo doorgezet. In vergelijking met een jaar geleden is het aandeel Nederlandse shoppers dat de meeste van hun aankopen online doet gestegen tot 30 procent, een toename van 4 procent.

Vooral millenials en Gen Z zien steeds meer voordelen in online winkelen. Foto: Shutterstock
Vooral shoppers uit Generatie Z (42 procent) en millennials (39 procent) kopen liever online. Verdere innovatie is daarom voor winkeliers belangrijk om zo tegemoet te komen aan de veranderende wensen en voorkeuren van de nieuwe generaties shoppers. Zowel online als op de winkelvloer zelf. Dat blijkt uit cijfers van Klarna’s Shopping Pulse, gebaseerd op internationaal consumentenonderzoek en eigen data.
Lees ook: Nieuw initiatief ‘Mijn Digitale Zaak’ helpt retailers in het mkb digitaliseren
Nederland is één van de landen waar de transformatie het snelst gaat
In landen als Groot-Brittannië en Zweden is de digitale transformatie nog sneller gegaan dan in Nederland. Daar is shopping online al populairder dan in fysieke winkels. Ook in Nederland zijn we bijna op dit punt aangekomen. Er is nog een minimaal verschil van 1 procent voorkeur onder Nederlandse shoppers voor instore winkelen: 31 versus 30 procent online. De rest is neutraal en winkelt liever net zoveel online als in de winkel.
Hiermee staat Nederland op de vierde plaats van de dertien landen die meegenomen zijn in de internationale vergelijking van de wereldwijde opererende retailbank, betaal- en shoppingdienst. Nederland is wel één van de landen waar de transformatie het snelst gaat.
''Innovatie en disruptie, zowel online als in de winkel zelf, blijven belangrijk voor winkeliers om doelgroepen aan je te verbinden''
Duidelijke verschillen op basis van geslacht en leeftijd
De voorkeur voor online winkelen zien we vooral bij mannen. Van de mannen geeft 35 procent de voorkeur aan online winkelen, 29 procent kiest voor winkelen instore. Bij de vrouwen is dit verschil groter: 25 procent kiest voor online en 33 procent geeft de voorkeur aan winkelen in fysieke winkels. Categorieën waar zowel mannen als vrouwen meer online winkelen zijn elektronica en entertainment. Verschillen zijn nog groter per generaties: hoe jonger, hoe groter de voorkeur voor online is.
Generatie Z is het meest verknocht aan online winkelen. Er is momenteel zelfs nog maar één productcategorie waarvoor Gen Z'ers vooral shoppen in de fysieke winkel de voorkeur geeft en dat is voor de dagelijkse boodschappen: 43 procent doet dit in de fysieke winkel versus 34 procent online. Bij babyboomers is dit 76 versus 12 procent.
Tijdwinst, toegang tot betere prijsvergelijkingen, een grotere keuze en lagere prijzen
Wilko Klaassen, directeur van Klarna in Nederland: ,,Hoewel online shopping sterk groeit, denkt de meerderheid van de Nederlanders nog steeds dat de algehele winkelervaring in fysieke winkels beter is. Consumenten kunnen meer voordelen van online shopping benoemen, zoals tijdwinst, toegang tot betere prijsvergelijkingen, een grotere keuze en lagere prijzen. Deze vallen voor hen echter uiteindelijk weg bij het voornaamste voordeel van shoppen in fysieke winkels. En dat is voor 81 procent van de Nederlanders de sociale interactie.”
,,Dit sentiment zal echter veranderen naarmate digitale innovaties nieuw gedrag en nieuwe voorkeuren stimuleren. Innovatie en disruptie, zowel online als in de winkel zelf, blijven belangrijk voor winkeliers om doelgroepen aan je te verbinden'', besluit Klaassen.