Actueel

Echtpaar Hilko en Kristel laten Hooijer Group groeien: ‘Omzet verdubbelde zich’

Hilko en Kristel Hooijer van de Hooijer Footwear Groep. „Als wij samen bij een fabrikant binnenkomen, schept dat meteen vertrouwen.” Robin Hilberink
Robin Hilberink
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Acht pagina’s wijdde het zakenblad Quote deze maand aan een interview met de tachtiger Jansen, een levende legende op het gebied van schoenen. Opvallend waren de uitspraken die hij deed over Hilko en Kristel Hooijer, het echtpaar uit Oldenzaal dat zijn merk een paar jaar geleden overnam. ‘Na 5 minuten wist ik: dit zijn de mensen naar wie ik 60 jaar heb gezocht.’

Zijn 4000 schoenen, kunstwerken op zich, verhuisden naar Oldenzaal. De Hooijer Footwear Group vertaalt Jansens ideeën nu naar de huidige tijd. „Er is een half paar, dus één laars, waar 5000 euro voor betaald is. Het is gewoon pure kunst”, vertelt Kristel Hooijer in het AD.

Samen met haar man Hilko straalt ze in de blinkende designruimte, aan een hoge tafel in de vorm van - inderdaad - een schoen. „Tja, Jan Jansen”, zegt Hilko. „We worden er financieel nog niet veel beter van, maar het is een mooi uithangbord. Een kroon op ons werk”, zegt hij.

Lees verder onder de advertentie

Hooijer Footwear Group heeft 800.000 paar schoenen

Ja, geeft de geboren Drent toe, hij is er best een beetje trots op dat de man, die het ontwerpen van schoenen tot kunst verhief, die woorden over hem en Kristel spreekt. „Weet je wat het is? Wij stralen uit dat we een familiebedrijf zijn. Als wij naar fabrikanten gaan, gaan Kristel en ik altijd samen. Dan staan we al met 2-0 voor. Een echtpaar staat voor familiebedrijf, voor een langetermijnvisie. Op beurzen staan we als echtpaar. Dat schept vertrouwen, mensen vinden het mooi om een koppel te zien.”

Hilko en Kristel Hooijer zijn samen eigenaar van de Hooijer Footwear Group, met precies 144 medewerkers op de loonlijst, waarvan 85 op de hoofdvestiging in Oldenzaal. Ze streven er niet naar de allergrootste te zijn, maar kunnen desondanks indrukwekkende cijfers voorleggen. In het hoekpand op bedrijventerrein Hanzepoort liggen 800.000 paar schoenen op de plank, al zijn die niet voor lang voorraad. Ze zijn allemaal ‘op doorreis’ naar winkels in de Benelux en Duitstalige landen, waaronder Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De Hooijer Group beschikt daarnaast over eigen winkels in Maastricht, Utrecht, Den Haag en Groningen en heeft showrooms in Nieuwegein, Brussel, Hannover en München. Een hele prestatie.

Hilko en Kristel Hooijer bieden huiskamer voor medewerkers

Indrukwekkend als je samen met het echtpaar een ‘rondje bedrijf’ doet. Het pand heeft zowel aan de buitenkant als binnen een ingrijpende verbouwing ondergaan. „Ja, als we iets doen, dan doen we het goed, tot achter de komma”, vertelt Hilko. „Klanten ontvangen we hier niet, we doen het puur voor onze mensen. Het moet een soort van huiskamer voor ze zijn.”

Lees verder onder de advertentie

Al zeventien jaar vormen ze een paar en ze zijn vijftien jaar getrouwd. Hilko komt uit Hoogeveen en Kristel uit Emmen. Ze zijn beiden niet van huis uit in de schoenenbranche terechtgekomen, maar vrij snel daarna wel. Via winkels (allebei), een fabriek (Hilko) runnen ze nu samen deze groothandel annex distributiecentrum. Ze werden megagroot dankzij Birkenstock. „Toen ik algemeen directeur werd bij Olde Riekerink in Losser en de zaak later overnam, zijn we naar Oldenzaal verhuisd. Samen met de fabrikant hebben we Birkenstock groot gemaakt. Daarbij was de rol van Kristel heel bepalend. Birkenstock was oubollig: wit, blauw en bruin. Wij hebben het lef gehad om er allerlei kleurtjes in te brengen. Dat was het begin van het succes van Birkenstock, dat vooral bekend stond om de gezonde open schoenen met dikke sokken, voor geschiedenisleraren.”

Tekst gaat verder onder de foto >

Een van de nieuwe kantoren. Bureau's staan in de vorm van een schoen. Robin Hilberink
Robin Hilberink
Lees verder onder de advertentie

Slapeloze nachten door Birkenstock

Kristel, het creatieve brein van de twee, haakt glimlachend in. „De kracht was ook dat de winkeliers niet grote hoeveelheden hoefden in te kopen, ze konden heel snel bij bestellen. Vandaag een belletje, morgen in huis. We gingen als een speer. Alleen in Amsterdam hadden we bijna 140 verkooppunten. Iedereen wilde het hebben, ook al had de buurman het ook al.”

Maar een jaar of drie, vier geleden dachten ze bij Birkenstock: dat kunstje kunnen we zelf ook wel. Kortom: ze stopten. Slapeloze nachten in Oldenzaal. Hilko: „Birkenstock was wel 60 procent van onze omzet. We deden alleen de Nederlandse markt voor Birkenstock, maar je praat dan wel over 650.000 paar schoenen.”

De onzekerheid was van korte duur. De Hooijers kwamen in aanraking met andere merken. „HEYDUDE, een super licht zomers schoentje, kwam op ons pad. Evenals Lazamani, een Nederlands merk van slippers, dat we inmiddels hebben overgenomen. Jan Janssen hebben we dus ook ingelijfd.”

Lees verder onder de advertentie

Tekst gaat verder onder de foto >

Robin Hilberink
Robin Hilberink

Omzet verdubbelde zich

En dat had gevolgen. De omzet ging niet met 60 procent omlaag, maar verdubbelde zich. „We gingen ineens naar 1,2 miljoen paar schoenen. En de merken die we er nu allemaal bij doen, doen we voor veel meer landen. Onze afzetmarkt is nu 110 miljoen consumenten.” Het was wel schakelen, want er moest kantoorruimte bij komen voor de marketing en design. Kristel: „Dus ook een andere generatie medewerkers aanboren.”

Lees verder onder de advertentie

Nu de verbouwing achter de rug is, is Hooijer klaar voor de volgende stap. Hilko: „We willen in de toekomst nog meer eigen merken overnemen. Dat is onze ambitie.” De volgende generatie klopt aan de deur. Hilko’s oudste zoon Bart is nu al commercieel directeur en heeft inmiddels een percentage van de aandelen in zijn bezit. „Kristel en ik maken een terugtrekkende beweging. We hebben iets moois neergezet, het glimt en blinkt aan alle kanten, maar we gaan nu duidelijk een stap terugzetten. Al komen we natuurlijk nooit helemaal los van het bedrijf.”