In Nederland is hij onbekend, in zijn geboorteland Tsjechië wordt YouTube’s tweede man Robert Kyncl constant aangesproken. ,,Ze zijn best trots, iedereen wil wat van me,” vertelt hij tijdens een kort verblijf in Amsterdam.
Aquisitieteam
Kyncl heeft dan ook een aansprekende loopbaan. Hij werkte bij filmzender HBO, daarna bij Netflix, waar hij over de aankoop van films en series ging die Amerikaanse abonnees op zilveren DVD-schijfjes kregen toegestuurd. ,,Toen we vanaf 2005 met de streamingservice begonnen, was ik ongeveer in mijn eentje het acquisitieteam.”
Lees ook: Zo werkt het briljante platform businessmodel van Tinder
Profijtelijk bedrijf
Vijf jaar later werd hij gevraagd als chief business officer bij YouTube, het in 2006 door Google overgenomen videoplatform. Zijn opdracht: maak er een profijtelijk bedrijf van.
Reclamevideo's
Dat lukte de Tsjech wonderwel. Onder Kyncl kregen video’s door slimme algoritmen geplaatste reclamevideo’s. Hij zorgde er voor dat bands, beroemdheden en professionele mediabedrijven YouTube weten te vinden. Met eigen kanalen waar liefhebbers zich op kunnen abonneren en het verkopen van fanartikelen, kunnen ze miljoenen verdienen. Vloggers op het gebied van o.a. mode en games kregen vanaf 2012 professionele studiofaciliteiten.
22 miljard dollar
Inmiddels is YouTube goed voor 6 procent van Google’s advertentie inkomsten, volgend jaar zal het platform 22 miljard dollar binnenbrengen, schat Morgan Stanley. Maar terwijl de winst groeit, staat het open karakter onder druk.
Hoe is YouTube door de jaren veranderd?
,,Het was lang een gratis platform met korrelige thuisvideo’s in lage resolutie en met beroerd geluid. Hoewel gewone gebruikers nog steeds de helft van de content uploaden, zijn mediabedrijven, artiesten en professionals nu verantwoordelijk voor de andere helft. Het is de grootste creatieve mix ter wereld.”
Lees ook: Zo verdienen de 10 rijkste YouTubers miljoenen, en dit kun jij van ze leren
Toenmalig ceo Eric Schmidt vroeg u in 2009 een verdienmodel te ontwikkelen
,,De eerste jaren waren we alleen met expansie bezig: er moest een wereldwijde infrastructuur van servers en datacenters worden opgebouwd. Na de eerste fase ben ik gestart met het ontwikkelen van advertentie-producten die goed werken voor video. Google’s sales-afdeling ging ook banners en video’s voor YouTube verkopen.”
De meeste mensen vinden reclames stomvervelend.
,,Een advertentie mag niet als een inbreuk voelen. Als wij er in slagen je een relevante advertentie voor te schotelen dan vind je die informatief en ga je er interactie mee aan. Dat is goed voor jou, de adverteerder en ons.”
Bij een korte video van een doelpunt wil ik geen advertentie van 30 seconden.
,,We proberen advertenties te optimaliseren naar duur van de video. De juiste advertentievorm vinden is echter lastig: reclames die je na 5 seconden kunt wegklikken zijn populair bij gebruikers, maar minder geliefd bij adverteerders. Teveel mensen kijken de advertentie niet af.”
,,Het afgelopen jaar bij adverteerders zeer populair geworden zijn bumpers: korte zes seconden lange spotjes die niet wegklikbaar zijn. Gebruikers vinden ze ook prettig.”
Door het succes van YouTube en Netflix kelderen de inkomsten van tv-zenders en traditionele mediabedrijven.
,,YouTube en Netflix groeien hard, maar met name buiten het Westen. Gewone televisie maakt nog steeds 70 procent van de markt uit en dat neemt niet af. We leven in het gouden era van content, ik zou als adverteerder tv niet afschrijven.”
YOUTUBE IN CIJFERS
-1,3 miljard gebruikers; 1,9 miljard ingelogde gebruikers per maand; 30 miljoen bezoekers per dag.
-5 miljard video’s gekeken elke dag, waarvan 1 miljard op de smartphone.
-400 uur video geupload per minuut.
-3,25 miljard uur kijktijd per maand.
-38 procent vrouwelijke kijkers, 62 procent man.
-1,25 miljard dollar uitbetaald aan content-makers sinds 2007.
-6,35 miljard dollar kost het om YouTube jaarlijks in de lucht te houden.
Waar baseert u dat op? Steeds meer mensen zeggen hun tv-abonnement op.
,,Mijn hele leven gebruik ik de onafhankelijke scenario’s van PCCW en die blijken tot nu toe behoorlijk accuraat. Hun analyse is dat lineaire televisie komend decennium niet daalt. De lineaire ervaring blijft, waarschijnlijk wel meer sport gerelateerd en minder op basis van drama. Televisiemakers zullen zich weten aan te passen aan het veranderde kijkgedrag.”
YouTube vangt ondertussen steeds meer kritiek. Videos van holocaustontkenners, complottheorieën, zelfmoordfilmpjes. Alles kan.
,,Ik gebruik graag de analogie van een dorp. Als YouTube waren we een klein dorp, waar iedereen elkaar kende. Toen we groeiden dachten we eerst aan wegen, elektriciteit, water en niet aan politie. Maar nu zijn we een stad, een megastad zelfs, en hebben we een goede politiemacht, regels en wetten nodig.”
Met zoveel beschikbare video's kunnen jullie toch nooit alles checken?
,,Alles controleren is onmogelijk, maar we zien in dat we de excessen moeten aanpakken. We zijn bezig 10.000 mensen aan te nemen, die het verspreiden van desinformatie en foute video’s gaan bestrijden. Daarnaast hebben we veel ‘flaggers’, gebruikers die ons tippen over verkeerde video’s. We ondernemen dan actie.”
En jullie trekken 25 miljoen dollar uit om serieuze nieuwsmedia te helpen, werd deze week bekend.
,,We willen media helpen zo goed mogelijke online video’s te maken, zodat die eerder bovenaan verschijnen bij het zoeken."
Deze week werd bekend dat YouTube nog meer doet: het platform wil video's van erkende serieuze nieuwsmedia bij 'breaking news' meer zichtbaarheid gaat geven. Ook wordt er straks informatie getoond van bijvoorbeeld Wikipedia bij video's over onderwerpen als de maanlanding of de holocaust.
Is het open karakter van YouTube juist niet het grootste goed?
,,De openheid maakt ons wat we zijn: een economische en culturele motor met wereldwijde impact. Maar tegelijk moeten we meer verantwoordelijkheid nemen, anders overwoekert onkruid een mooi gazon.”
Het publiek, professionele videomakers, adverteerders, overheden: iedereen wil wat van YouTube.
,,We hebben veel belanghebbenden om tevreden te houden. Als je daar niet aan gewend bent, voelt dat als een last. Maar voor ons is het onze normale modus operandi, we weten niet beter.”
De concurrentie neemt toe. Facebook doet steeds meer video, net als Apple, Snapchat…
,,Als je zoals wij geboren bent op het internet is competitie volstrekt normaal. De concurrentie is altijd één klik verwijderd. We doen veel research om de concurrentie voor te blijven, maar we laten dat tegelijk niet te veel onze strategie bepalen. We focussen op wat werkt voor gebruikers.”
Iedereen kopieert lustig van elkaar. YouTube start Reels, een eigen versie van Snapchat’s Stories. Facebook begint een YouTube-achtige dienst bij Instagram.
,,Als je capabele programmeurs hebt en in dezelfde sector actief bent, bedenken ze vroeg of laat dezelfde zaken. Dat is de natuur van het internet. Niemand is eigenaar van die features en steelt van ons, andersom ook niet.”
YouTube wordt geen Facebook en andersom.
,,Elk bedrijf heeft zijn eigen dna en zal in de kern hetzelfde blijven. Anders lopen gebruikers weg. Het zal meer concurrentie op de randen zijn. De winnaar is het publiek, want het dwingt ons als YouTube constant te innoveren.”
Muziekstreamingdienst YouTube Music dit jaar naar Nederland
De in mei aangekondigde streamingservice YouTube Music komt waarschijnlijk dit jaar naar Nederland en België, zegt Kyncl. Een exact tijdstip is nog niet bekend, maar YouTube wil de dienst zo spoedig mogelijk beschikbaar stellen. Gebruikers kunnen kiezen uit een gratis versie met advertenties of voor de premiumversie die in de VS 9,99 dollar per maand kost. ,,Bij de premiumversie krijg je naast muziek alle originele YouTube-content.”
Met de muziekdienst lijkt Google de concurrentie met oa Spotify en Apple Music aan te willen gaan. De muziekdienst startte in de VS en is inmiddels in 17 landen beschikbaar. ,,Elke maand voegen we een aantal landen toe.”
Een advertentie mag nooit als een inbreuk voelen, anders doen wij iets verkeerd
Robert Kyncl, baas YouTube