Na 43 jaar vind ze het dan ook mooi geweest. Het bord opheffingsuitverkoop op de gevel van de lederzaak aan de Stationsstraat trekt 's ochtends veel bekijks. De ene klant wil een leren portemonnee kopen. Een andere heeft vakantieplannen en is op zoek naar een stevige koffer, meldt het AD.
Jeanne van de Mortel demonstreert de reiziger in spe hoe het slot werkt. ,,Dit soort service krijg je niet wanneer je een koffer op internet koopt. Dan moet je het doen met de handleiding.”
Geen hakkenbar, maar snelschoenservice
Klantvriendelijkheid is Jeanne en haar zeven jaar geleden overleden man Ad van de Mortel met de paplepel ingegoten. Haar ouders hadden vroeger een schoenenzaak in Asten, hij stamt uit een Deurnes bakkersnest.
Het is 1981 wanneer Ad een schoenmakerij begint aan de Markt. ,,Een snelschoenservice", zegt Jeanne gedecideerd. Aan het woord hakkenbar heeft ze een hekel. ,,Dat klinkt bijna spottend.” Schoenen repareren is wel aan de bakkerszoon besteed, blijkt snel.
Goed leer wordt alleen maar mooier naarmate je het langer gebruikt.
Jeanne van de Mortel Winkelierster
De ondernemer ziet veel van zijn collega-schoenmakers ook lederwaren verkopen. Voorbeeld doet volgen. Van de Mortel verhuist naar een groter pand aan de Molenstraat en verkoopt daar eveneens leren spullen. Net als koffers.
Dat echtgenote Jeanne veel verstand heeft van leer, komt goed van pas. ,,Goed leer wordt alleen maar mooier naarmate je het langer gebruikt", weet ze. Als verkoopster praat ze klanten richting de juiste keus, zonder opdringerig te worden. ,,Bij twijfel niet doen, zeg ik ze altijd.” Klanten moeten met een brede glimlach weer de zaak uitlopen.
Damesriemen in bonte kleuren
Begin jaren tachtig komen heel wat jonge dames over de vloer. Het zijn de nadagen van het discotijdperk. Damesriemen in bonte kleuren gaan als zoete broodjes over de toonbank. Dochter Nicole weet het nog goed. ,,Een tijd waarin de mode uitbundig en kleurrijk was.”
Nicole groeit op boven de zaak, die midden jaren tachtig neerstrijkt in de Stationsstraat. Kledingstijlen heeft ze zien komen en gaan. Daar speelt ze in het dagelijks leven op in: pal tegenover de lederwarenzaak runt ze met haar man herenmodezaak Bij Rob. Haar moeder helpt ze met de administratie.
Vroeger gebruikte men een leren draagtas jaren. Het moest functioneel zijn en lang meegaan
Schooltassen onder oksel uit de gratie
Twee generaties Van de Mortel hebben heel wat veranderingen gezien. Vroeger waren leren schooltassen die je onder de oksel draagt de norm. Dat veranderde toen doordrong dat die tassen slecht zijn voor de ruggen van pubers. Nu staan de schappen vol met rugzakken voor middelbare scholieren.
Ook anders dan vroeger: de Deurnenaar is modebewuster. Nicole: ,,Vroeger gebruikte men een leren draagtas jaren. Het moest functioneel zijn en lang meegaan. Nu zie je dezelfde klant al snel weer terugkomen voor een nieuwe tas. Ze willen de mode blijven volgen.”
Jeanne is haar zaak nog niet beu
Wat niet verandert: veel mensen uit dorpen gaan nog graag naar een gewone winkel, ondanks het rijke aanbod op internet. ,,Ze houden van contact met de verkoopster", verklaart Jeanne. ,,Goed advies waarderen ze ook.” Soms helpt de eigenaresse winkelbezoekers uit de brand, al kochten ze hun koffer niet bij Van de Mortel. ,,Dan ontcijfer ik toch maar het slot, als ze de code zijn vergeten. Vriendelijkheid betaalt zich terug.”
De stralende lach verraadt dat Jeanne van de Mortel de zaak eigenlijk nog niet beu is. ,,Toch is het een goed moment om te stoppen. Het was een mooie periode en tijd voor nieuwe dingen breekt aan. Vriendinnen willen ook eens afspreken.”
Lees ook: Schoenmaker Ruud stopt met zijn zaak vanwege ‘goedkope troep’: ‘Geen eer aan te behalen’