Actueel

Onderzoek: Hier verwachten consumenten volgend jaar meer geld uit te geven

Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Consumenten kijken behoorlijk positief naar de huidige economische situatie. Waar 29 procent ronduit positief is, is 31 procent neutraal.

Die resultaten verklaren dan ook dat consumenten het logisch vinden om meer geld uit te geven in het komende jaar. Waar 56 procent verwacht meer geld uit te geven in webshops, is het zeker niet alleen clicks dat voor omzet zorgt.

Ook groei fysieke winkels verwacht

Want 26 procent van de consumenten verwacht juist vaker in bricks, hun geld uit te geven. Dat de voorspellingen voor die stenen winkels negatief zijn, is volgens Mollie-CCO Ken Serdons dan ook onjuist. ,,Er zijn in de afgelopen jaren veel geluiden geweest dat met de komst van webshops de fysieke winkelstraat uit zou sterven. Maar van die overtuiging kunnen we inmiddels wel afstappen. Het is niet ‘of of’, maar ‘en en’.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Kabinet trekt knip: 26 miljoen voor aantrekkelijker maken winkelstraten

Een verklaring voor de tweedeling heeft Serdonds ook voorhanden, en daarmee geeft hij direct een strategisch advies voor ondernemers. ,,Een webshop brengt gemak met zich mee, terwijl een fysieke winkel ervoor zorgt dat consumenten je product kunnen zien en voelen. Daarnaast draagt een fysieke locatie bij aan je branding. In economisch uitdagende tijden kan het verleidelijk zijn om op slechts één paard te wedden, maar gezien het sentiment onder consumenten is het verstandig te blijven investeren in beide verkoopkanalen. Zo kun je uiteindelijk klanten met verschillende behoeftes, op verschillende manieren bedienen en daarmee iedereen het best van dienst zijn.”

Zowel fysiek als online winkel blijft in trek

De meeste consumenten zeggen eigenlijk: zoveel gaan we niet veranderen: 38 procent verwacht hetzelfde bestedingspatroon aan te houden. Verder verwacht 36 procent de komende maanden vaker online te gaan winkelen dan hij nu doet, daartegenover staat een kwart (26 procent) die verwacht juist vaker naar fysieke winkels te zullen gaan. Al met al blijven beide verkoopkanalen dus in trek.

Lees verder onder de advertentie