Oneflow positioneert zich als het complete platform voor digitale contracten. Met deze alles in één oplossing voor het maken, beheren en ondertekenen van contracten en voorstellen, onderscheidt de organisatie zich van de concurrentie die veelal gebaseerd is op PDF-techniek, zegt Wierenga. „Het alleen digitaal ondertekenen is niet meer voldoende voor het optimaliseren van je contract workflow. Bedrijven van nu hebben een alles in één oplossing nodig, die ook integreerbaar is met andere software. Daarom werken wij samen met de grootste CRM bedrijven zoals Salesforce en Hubspot én is onze tool volledig in HTML. Dat maakt het mogelijk om je eigen contracten op te maken, in real-time samen te werken aan één versie van het contract en het contract waar en wanneer je maar wilt te laten ondertekenen.”
Een professioneel opgemaakt contract dient ook nog eens als een mooi visitekaartje. Je kunt het helemaal finetunen naar jouw smaak en stijl
Bespaar tijd in de opstelfase
Dankzij de AI Assist feature (bekend van ChatGPT en gebaseerd op de technologie van OpenAI GPT Turbo) is het opstellen van een contract inmiddels een fluitje van een cent, zegt Wierenga. „Deze tool kan al binnen enkele seconden een contract voor jou opstellen. Of dat nu om een arbeidsovereenkomst of een verkoopovereenkomst gaat. Met één druk op de knop ligt er een contract voor je klaar.”
Toch liever zelf aan de slag? Dan kun je gebruikmaken van de kant-en-klare templates. Dat maakt het volgens Wierenga niet alleen makkelijker om een goed contract op te stellen, maar bespaart jou als ondernemer ook nog eens ontzettend veel tijd. „En extra mooi meegenomen: een professioneel opgemaakt contract dient ook nog eens als een mooi visitekaartje. Je kunt het helemaal finetunen naar jouw smaak en stijl.”
Onderhandel direct in het contract
Mooi, het voorstel ligt klaar. Dan is het tijd voor de onderhandelfase. Daar wordt het bij veel organisaties een ‘rommeltje’, zegt Wierenga. „Bij Oneflow onderhandel je in één en hetzelfde document. Dat voorkomt heen-en-weer-gemail van word documenten, die vervolgens in allerlei verschillende versies rondslingeren. Op ons platform werk je met verschillende mensen tegelijk, binnen de HTML omgeving, aan één document. Dat biedt overzicht.” Onlangs voegde Oneflow ook een nieuwe feature toe: Inline comments. „Deze feature ken je misschien wel van Google Docs. Je selecteert een zin en plaatst daar in de kantlijn een opmerking bij. Daar kan de ander dan weer op reageren.”
Bij Oneflow onderhandel je in één en hetzelfde document
Ondertekenen met één druk op de knop
Zijn beide partijen akkoord met de inhoud? Dan kan er getekend worden. Dat gebeurt, middels één druk op de knop, met een digitale handtekening, zegt Wierenga. „Moeten er meerdere partijen tekenen? Dan voeg je al deze partijen eenvoudig toe. Daarbij is het van belang dat de handtekening juridisch bindend is. Elektronische handtekeningen zijn wettelijk bindend in dertig Europese landen (waaronder Nederland), de Verenigde Staten en de overgrote meerderheid van alle landen wereldwijd. Een elektronische handtekening weegt even zwaar en heeft hetzelfde juridische effect als een traditionele handtekening die met pen op papier wordt gezet. Dus heeft iemand op de knop gedrukt? Dan is jouw contract ondertekend en geldig.”
Blijf werken in jouw eigen systemen
Veel van Oneflow’s klanten werken al met een groot klantsysteem, zoals dat van Salesforce of Hubspot. Daarom koos de organisatie voor een sterke integratie met dit soort partijen. „Deze klanten werken niet in een aparte Oneflow omgeving. Dat zou omslachtig zijn. Zij werken gewoon in hun eigen klantsysteem, zoals ze gewend zijn, maar dan met de Oneflow tools. Eenvoudig, daar houden wij van.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Oneflow.