Oosterberg is een succesvolle en snelgroeiende elektrotechnische groothandel met ruim 400 medewerkers. Het heeft 20 vestigingen, verspreid over heel Nederland. De onderneming heeft een hoofdkantoor en een centraal distributiecentrum in Apeldoorn en een webshop. In 2018 bestond het bedrijf 125 jaar en sindsdien mag het zich koninklijk noemen.
Oosterberg is een familiebedrijf. De onderneming was eind negentiende eeuw nog een verkoper van piano’s en orgels. ,,Willem Oosterberg is ooit begonnen als pianostemmer. Toen is hij piano’s gaan verkopen. Via radio’s en televisies zijn we ongeveer 30 jaar geleden met elektrotechniek van start gegaan”, vertelt Rietbergen.
Verdubbeling van omzet
Oosterberg bevindt zich in een succesvolle periode. De omzet is de laatste jaren gestegen naar een paar honderd miljoen euro. Klanten zijn zeer tevreden over de service van Oosterberg, constateert Rietbergen. ,,Er wordt ieder jaar in onze branche een onderzoek gehouden. Wat vinden de ongeveer 400 installateurs, klein en groot, van de service van de verschillende groothandels? Wat vinden zij van de logistiek, de betrouwbaarheid en van de prijzen? Bij de dertien items staan wij op nummer één. Een groot verschil met onze concurrenten is dat wij eigen transport hebben en eigen logistiek. De rest heeft het allemaal uitbesteed. Maar wij doen dit met eigen mensen.”
Een uniek punt is ook dat Oosterberg één keer per jaar een leveranciersdag houdt. ,,Hiermee willen we onze leveranciers bedanken voor de samenwerking. Dat is uniek. Zo’n dag houdt geen enkele andere groothandel.”
Volgens Rietbergen is flexibiliteit ook een sterk punt van Oosterberg. ,,Als een klant belt naar een groothandel met een vraag over een bepaald product, dan zeggen andere groothandels vaak: dan moet je bij de leverancier zijn. Je moet contact met hem opnemen. Wij zeggen daarentegen: dat is een goede vraag. We gaan bellen, we zoeken het uit en bellen je terug. We proberen in alles klantvriendelijk te zijn. Wij hebben bijvoorbeeld ook chauffeurs die de sleutel hebben van onze klanten om materialen achter de deur te zetten. Dit zijn allemaal voorbeelden van zaken waarin wij denken dat we het verschil maken.”
We zetten flink in op verduurzaming om het verschil te maken
Gericht op lange termijn
Oosterberg verkoopt een zeer breed assortiment aan elektrotechnische artikelen, beveiligingsproducten en duurzaamheidsproducten. Ook biedt het toegevoegde waarde met een uitgebreid pakket aan diensten en maatwerkoplossingen. ,,Ik heb voor verschillende soorten bedrijven gewerkt. Ook beursgenoteerd, zoals KLM. Maar ik heb gemerkt dat er bij een familiebedrijf een andere sfeer in het bedrijf zit. We zijn bijvoorbeeld niet gericht op korte termijndoelstellingen. We kijken wat meer naar de lange termijn. En we raken niet zo snel in paniek op het moment dat er iets niet goed gaat.”
Duurzaamheid is tegenwoordig ook tak van Oosterberg. Het bedrijf levert bijvoorbeeld zonnepanelen en laadpalen en geeft op dit vlak ondersteuning aan klanten. ,,We verkopen niet alleen dingen, maar verzorgen ook het hele energiemanagement. Het hebben van de juiste batterij. Dit gaat allemaal in de toekomst nog belangrijker worden.”
Nieuwe business unit
Oosterberg krijgt binnenkort ook een nieuwe business unit: ‘Klimaat en ventilatie’. Het bedrijf kreeg steeds meer vraag naar dit soort producten. ,,Heel veel warmteproducten krijgen een stekker en worden dus elektrisch. Daarnaast zie je dat sinds de coronatijd ventilatieproducten steeds belangrijker worden. Dat geldt ook voor airco’s door de warmere zomers. We zijn nu bezig met de voorbereiding van deze unit en gaan hiermee binnenkort van start.”
Rietbergen ziet verduurzaming als een belangrijke uitdaging voor zijn branche. ,,Dieseltjes mogen niet meer de steden in. Dat moeten steeds meer elektrische voertuigen zijn. Maar we kijken ook naar hoe we verpakkingen kunnen verduurzamen. We zijn bezig met innovaties hiervoor. We zetten flink in op verduurzaming om het verschil te maken.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Oosterberg.