Branded content

Zet in op preventie met TELUS Health

 
Cheerful adult man with glasses, taking notes on the conference call. Getty Images/iStockphoto
Getty Images/iStockphoto
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Psychisch verzuim neemt in Nederland al jaren toe. ,,Ruim een kwart van het verzuim wordt veroorzaakt door psychische klachten”, vertelt Rosanne Smit, psycholoog, MT-lid en business development manager bij TELUS Health (voorheen Ascender). ,,We verwachten dat dit aandeel verder zal stijgen. Het gevolg is stijgende kosten voor werkgevers.”

Nederland scoort op dit moment het beste op mentale gezondheid binnen Europa. Dat blijkt uit onderzoek via een representatieve steekproef dat het internationale welzijnsorganisatie TELUS Health in januari 2023 afnam. ,,Het gaat bij ons dus nog relatief goed, maar het kan veel beter”, stelt Smit. Tegelijkertijd nemen de wachtlijsten binnen de geestelijke gezondheidszorg toe. ,,Daardoor stijgt de druk op werknemers die het werk van uitgevallen collega’s moeten overnemen. Want niet behandeld worden, betekent later terugkeren naar het arbeidsproces.” Werkgevers die TELUS Health inschakelen, zetten in op preventie en voorkomen daarmee langdurige uitval en zorgen ook voor passende, curatieve hulp voor medewerkers die zijn uitgevallen.

Ons team is ervaren, we kunnen lastige casuïstiek aan

Ascender verder als onderdeel TELUS Health

Sinds september 2022 is Ascender onderdeel van TELUS Health, een wereldwijde leider in de gezondheidszorg die mensen in meer dan 160 landen bedient. Vanuit het hoofdkantoor in Maarssen werkt Ascender met honderd therapeuten voor bedrijven door heel Nederland. Het samengaan met wereldwijde speler TELUS Health brengt het bedrijf veel. ,,Als onderdeel van TELUS Health kunnen we een breder dienstenpallet bieden waarbij we nog meer kunnen focussen op preventie en op het welzijn van mensen.” Smit en haar collega’s behandelen individuen, begeleiden teams en adviseren ondernemers, bedrijfsartsen en casemanagers over mentale gezondheid en duurzame inzetbaarheid.

Combinatie van digitale tools en klinisch hoogwaardige dienstverlening

TELUS Health zet vol in op technologie en levert zowel digitale innovatie als klinische diensten om de totale fysieke, mentale en financiële gezondheid en het welzijn over het volledige spectrum van de eerstelijns- en preventieve zorg te verbeteren. ,,En dat laatste bieden wij met Ascender en ons team van ervaren en gespecialiseerde therapeuten al 25 jaar.” Dit team bestaat uit psychologen met de specialisatie Arbeid en Gezondheid. ,,We werken met een Nederlands MT dat eveneens pal staat voor de hoogste kwaliteit en vol inzet op innovatie. Ons team is ervaren, we kunnen lastige casuïstiek aan. Wat ons daarnaast sterk maakt, is onze communicatie, naar cliënten, naar de werkgevers die onze opdrachtgevers zijn en, mits cliënten daarmee instemmen, naar de bedrijfsartsen.”

Anoniem aan de slag via digitaal platform

Bij TELUS Health geloven ze in het bieden van totaaloplossingen en het voorkomen van uitval. ,,In het bedrijfsleven is het besef dat voorkomen beter is dan genezen er zeker. Wij kunnen dan ook aantonen dat het aan de achterkant geld oplevert als je aan de voorkant in het welzijn van jouw mensen investeert.” Een totaaloplossing is hier erg geschikt voor. ,,Met een digitaal platform waarop medewerkers, anoniem, vragenlijsten kunnen invullen om hun mentale gezondheid te monitoren en content en tools om die te vergroten. Dit is een laagdrempelige manier om mensen zichzelf te laten helpen.” Dat is nodig, omdat uit de praktijk blijkt dat werknemers die psychische problemen hebben pas in een laat stadium naar een leidinggevende durven te stappen. ,,Er rust nog steeds een stigma op.” Onder preventieve mentale zorg vallen bijvoorbeeld ook kortdurende psychologische begeleiding, 24/7 crisishulp, trainingen gericht op het herkennen van stress-signalen en trainingen soft skills.

Bij TELUS Health geloven ze in het bieden van totaaloplossingen en het voorkomen van uitval

Gepersonaliseerde zorg

Smit en haar collega’s kunnen sinds de samenvoeging vanuit Nederland meer bieden aan bedrijven die internationaal actief zijn. ,,En doordat we collega’s hebben in al die landen bieden we altijd hulp waarbij we de lokale relevantie bewaken.” TELUS Health, actief in 160 landen, zet in op groei in Nederland en Europa en streeft ernaar het meest vertrouwde welzijnsbedrijf ter wereld te zijn. ,,Dit doen we met de kernconcepten vertrouwen (hoge kwaliteit behandelaars, afspraak is afspraak, veilige opslag van data en de beveiliging daarvan), toegankelijkheid (geen wachtlijsten) en gepersonaliseerde zorg.” Dit laatste gaat over het op maat bedienen van cliënten. ,,We werken evidence based, maar niet in de kaders en behandelprotocollen die horen bij bepaalde diagnoses. Hierin verschillen we van de reguliere ggz. Wij worden betaald door bedrijven en dus niet door de zorgverzekering. Daarom kunnen we meerdere behandelmethoden inzetten als dat bij een persoon past en ook de werkcontext meenemen. Het is fijn om zo te werken, om de richtingen in te slaan die je in wilt slaan omdat je weet dat jouw cliënt daar echt iets aan heeft.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met TELUS Health.