Podcast Onze Man In Londen

Brexit-expert: 'Het wordt nog moeilijker goederen vanuit Nederland naar Verenigd Koninkrijk te krijgen'

De laatste formele stap is afgelopen week gezet: het Europees Parlement heeft het handels- en samenwerkingsverdrag tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU officieel goedgekeurd. Brexit is een feit. Vanuit Londen waarschuwt expert Lennard van Otterloo in deze podcast Nederlandse ondernemers: de importregels blijven veranderen. 'Het wordt nog moeilijker goederen vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk te krijgen'.

Lennard van Otterloo 2 mei 2021

Het momentum, het formaliseren van Brexit afgelopen week heeft niet heel veel gedaan binnen media en bedrijfsleven in het Verenigd Koninkrijk, vertelt Lennard van Otterloo vanuit Londen.

,,De kans op een No Deal is definitief van de baan, dat is dan wat nu zeker is. in praktijk was alles al geregeld en werd gehandhaafd. Er is hier nu hoop gevestigd op de twintig verschillende werkgroepen met mensen uit het Verenigd Koninkrijk en Europa die gaan kijken naar het handhaven, regels en knelpunten rondom Brexit. In sommige sectoren is er hoop dat daar wat uit gaat komen, ik ben daar sceptisch cover. Als er geen politieke rugdekking is gebeurt daar niets. De Britse regering gaat via de pers liever de confrontatie aan met de EU dan iets oplossen'.

Beluister ook deze podcast, een samenwerking met de KVK: Exporteren na Brexit en de CE-markering: hoe zit dat?

'Handel met Duitsland is sinds Brexit met 56 procent afgenomen'

Terugkijkend op de Brexit-periode januari-mei en de verwachtingen, zag ook Van Otterloo dat de fysieke opstoppingen aan de grens achteraf zijn meegevallen. ,,Ironisch genoeg waren die er wel vlak voor Brexit, veel meer zelfs. Dat heeft deels te maken dat er veel gehamsterd werd vlak voor de economische Brexit, maar ook omdat het handelsverkeer enorm is afgenomen. Alleen al de handel met Duitsland is 56 procent minder geworden".

,,Sommige sectoren zijn hier zelfs met 98 procent ingestort, met name voedsel. Kaas bijvoorbeeld is een enorm probleem. Cheddar cheese verkopen via je webshop aan de rest van Europa is voorbij. Onbetaalbaar geworden. Schelpdieren ook, er gaat geen mossel de grens meer over".

Beluister ook deze podcast, een samenwerking met de KVK: Brexit: experts Van Otterloo en Platvoet over gevolgen voor btw

'Winkelketens gaan hier omvallen, winkels gaan filialen afstoten'

Wat de coronacrisis en ook het virus betreft - aantal besmettingen, slachtoffers en het vaccineren - gaat het goede kant op, vertelt Van Otterloo. ,,De strenge lockdown is ook hier versoepeld, sinds 12 mei zijn ook niet essentiele winkels weer open, de horeca mag buiten weer serveren" . Voor het Britse bedrijfsleven blijven het cruciale maanden. ,,Steunpakketten lopen af, bijvoorbeeld de 80 procent-regeling vanuit de overheid om loonkosten te kunnen blijven voldoen duurt nog tot september. Maar ook verhuurders mogen formeel hun achterstallige huur weer gaan innen, daar was hier een stop op, en dat gaat om flinke bedragen. Winkelketens gaan omvallen, winkels gaan filialen afstoten."

De stevige Brexit-boodschap in deze podcast van Van Otterloo aan Nederlandse ondernemers is duidelijk: wees alert, de importregels naar het Verenigd Koninkrijk blijven veranderen. ,,Het wordt nog moeilijker goederen vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk te krijgen."

Brexit europa verenigdkoninkrijk containers

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details