Podcast Onze Man In Londen

Onze Man in Londen: 'Lockdown zal tot eind december gaan duren'

Samen met de rest van Engeland telt Brexit-expert Lennard van Otterloo niet alleen af naar Brexit, maar ook naar de tweede corona-lockdown. Het is de zoveelste hectische fase die de Engelsen voor hun kiezen krijgen. Wat betekent deze lockdown, hoe verloopt het politieke spel van premier Boris Johnson, hoe acteren niet-Engelse ondernemers in het land nu Brexit écht voor de deur staat en wat zijn de grootste hobbels die Nederlandse ondernemers met Engelse belangen straks moeten nemen? In onze podcast geeft 'Onze man in Londen' tekst en uitleg.

Corona shoppen brexit lockdown londen december

Door de nieuwe lockdown lijkt het erop dat Engeland de feestdagen dit jaar op een andere manier gaat vieren dan normaal. Foto: ANP

Van onze redactie 3 november 2020

Johnson kondigde een tweede lockdown aan na een enorme stijging van het aantal coronabesmettingen. Veel winkels en horeca gaan dicht en de Engelsen is gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven. Als medeoprichter van het De Ruyter Netwerk voor Nederlandse bedrijven in Londen geeft Van Otterloo aan dat deze maatregelen wisselende effecten op ondernemers hebben. ,,Wat mij opvalt is dat het ene bedrijf met hele creatieve oplossingen komt en het andere langs de afgrond balanceert."

Lockdown verlengen tot eind december

,,Een vriend van mij zit in de stockfotografie, mag de deur niet uit, maar maakt nu foto's van Zoommeetings. Dat loopt als een trein. Kijk je echter naar de horeca, dan zie je dat ondernemers op meerdere fronten worden getroffen. Er is gezegd dat de lockdown tot 2 december duurt. Ik verwacht echter dat het wel eens tot eind december kan duren. Waarschijnlijk komt de piek in het aantal besmettingen pas over vier weken. Het is dan toch gek om precies op dat moment een lockdown op te heffen? Iets wat verschillende ministers ook al door hebben laten schemeren."

Lees ook: Brexit-expert: 'Lockdown maakt chaos op 1 januari alleen maar groter'

Uitblinken met Brexit Impact Scan

Het brengt een hoop onzekerheid met zich mee en hetzelfde geldt voor de gevolgen van Brexit. We vragen Van Otterloo in deze podcast hoe je er als buitenlandse ondernemer in het Verenigd Koninkrijk informatie over ontvangt. ,,Eigenlijk worden we hier niet op proactieve wijze van informatie voorzien. Er komt één keer per maand een brief van de Belastingdienst waarin staat welke zaken er zeker gaan veranderen. Kijk, Nederland blinkt uit met haar Brexit Impact Scan. Waar douane, Belastingdienst en Kamer van Koophandel hier samenkomen om ondernemers gezamenlijk van informatie te voorzien, is er niets in het VK. Die informatie moeten we zelf bij elkaar halen."

,,Wat dat betreft zit de regering in een rare spagaat", gaat Van Otterloo verder. ,,Aan de ene kant moeten ze ondernemers vertellen dat Brexit iets goeds is, maar aan de andere kant is dat moeilijk te verkopen als je ze vervolgens verplicht om allerlei kosten te maken en systemen aan te passen. Een lastige boodschap om uit te dragen."

Lennard van Otterloo

Ondernemer/Brexit-expert

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startupsector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en hij werkt als strategie-consultant voor technologiebedrijven.

'Onze Man in Londen' is op de dinsdag te horen in De Ondernemer Radio (daarna terug te luisteren als podcast) en schrijft voor deze website tweewekelijks een Brexit-blog.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details