Podcast Onze Man In Londen

Onze Man in Londen: 'Lockdown zal tot eind december gaan duren'

Samen met de rest van Engeland telt Brexit-expert Lennard van Otterloo niet alleen af naar Brexit, maar ook naar de tweede corona-lockdown. Het is de zoveelste hectische fase die de Engelsen voor hun kiezen krijgen. Wat betekent deze lockdown, hoe verloopt het politieke spel van premier Boris Johnson, hoe acteren niet-Engelse ondernemers in het land nu Brexit écht voor de deur staat en wat zijn de grootste hobbels die Nederlandse ondernemers met Engelse belangen straks moeten nemen? In onze podcast geeft 'Onze man in Londen' tekst en uitleg.

Door de nieuwe lockdown lijkt het erop dat Engeland de feestdagen dit jaar op een andere manier gaat vieren dan normaal. Foto: ANP

Van onze redactie 3 november 2020

Johnson kondigde een tweede lockdown aan na een enorme stijging van het aantal coronabesmettingen. Veel winkels en horeca gaan dicht en de Engelsen is gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven. Als medeoprichter van het De Ruyter Netwerk voor Nederlandse bedrijven in Londen geeft Van Otterloo aan dat deze maatregelen wisselende effecten op ondernemers hebben. ,,Wat mij opvalt is dat het ene bedrijf met hele creatieve oplossingen komt en het andere langs de afgrond balanceert."

Lockdown verlengen tot eind december

,,Een vriend van mij zit in de stockfotografie, mag de deur niet uit, maar maakt nu foto's van Zoommeetings. Dat loopt als een trein. Kijk je echter naar de horeca, dan zie je dat ondernemers op meerdere fronten worden getroffen. Er is gezegd dat de lockdown tot 2 december duurt. Ik verwacht echter dat het wel eens tot eind december kan duren. Waarschijnlijk komt de piek in het aantal besmettingen pas over vier weken. Het is dan toch gek om precies op dat moment een lockdown op te heffen? Iets wat verschillende ministers ook al door hebben laten schemeren."

Lees ook: Brexit-expert: 'Lockdown maakt chaos op 1 januari alleen maar groter'

Uitblinken met Brexit Impact Scan

Het brengt een hoop onzekerheid met zich mee en hetzelfde geldt voor de gevolgen van Brexit. We vragen Van Otterloo in deze podcast hoe je er als buitenlandse ondernemer in het Verenigd Koninkrijk informatie over ontvangt. ,,Eigenlijk worden we hier niet op proactieve wijze van informatie voorzien. Er komt één keer per maand een brief van de Belastingdienst waarin staat welke zaken er zeker gaan veranderen. Kijk, Nederland blinkt uit met haar Brexit Impact Scan. Waar douane, Belastingdienst en Kamer van Koophandel hier samenkomen om ondernemers gezamenlijk van informatie te voorzien, is er niets in het VK. Die informatie moeten we zelf bij elkaar halen."

,,Wat dat betreft zit de regering in een rare spagaat", gaat Van Otterloo verder. ,,Aan de ene kant moeten ze ondernemers vertellen dat Brexit iets goeds is, maar aan de andere kant is dat moeilijk te verkopen als je ze vervolgens verplicht om allerlei kosten te maken en systemen aan te passen. Een lastige boodschap om uit te dragen."

Lennard van Otterloo

Ondernemer/Brexit-expert

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startupsector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en hij werkt als strategie-consultant voor technologiebedrijven.

'Onze Man in Londen' is op de dinsdag te horen in De Ondernemer Radio (daarna terug te luisteren als podcast) en schrijft voor deze website tweewekelijks een Brexit-blog.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
De Ondernemer

Een naam voor je bedrijf: waarom niet je eigen naam zoals Bert Hagendoorn?

In deze nieuwe aflevering van De Namarama Show spreekt gastheer Floris Hülsmann met Bert Hagendoorn. Deze topcreatief opereert simpelweg onder zijn eigen naam: 'Bert Hagendoorn'. Waarom hij dat doet en niet een nieuw verzonnen bedrijfsnaam koos? Dat hoor je in deze podcast.

Details