In dit verslag meldt curator Fred Froger dat 3420 klanten voor 870.000 euro aan dinertickets hebben gekocht. In totaal hebben 1800 klanten zich tot nu toe bij hem gemeld. Ook leveranciers eisen geld van Dinner Train: zij hebben ruim 300.000 euro van het treinbedrijf tegoed. Daarnaast is de Belastingdienst een van de schuldeisers.
Volgens de directie van Dinner Train begonnen de financiële problemen toen het bedrijf begin 2020 vanwege de coronapandemie zijn activiteiten moest stilleggen. Daardoor vervielen de inkomsten terwijl de kosten doorliepen. De onderneming zou daardoor gedwongen zijn treinstellen te verkopen aan Train Charter Services. De treinstellen werden teruggehuurd door Dinner Train, waardoor het bedrijf eind 2021 weer diners per trein kon organiseren.
Lees ook: Covid en Oekraïne: hoe failliet Dinner Train een schuld van bijna 1 miljoen euro opbouwde
Rijtuigen Dinner Train vielen uit door technische mankementen
Het bedrijf had begin 2022 te maken met sterk gestegen huurprijzen door verhoogde elektriciteitskosten als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Dinner Train wilde vanaf 2023 meer rijtuigen gaan huren om de opbrengsten per trein te verhogen. Dit lukte echter niet omdat er volgens de directie in 2023 en 2024 veel rijtuigen uitvielen door technische mankementen. Een poging om uitgevallen ritten via een rechtszaak op verhuurder Train Charter Services (TCS) te verhalen, zou niet zijn geslaagd.
Doordat Dinner Train door het aantal uitgevallen ritten in een kwaad daglicht kwam te staan, liep het aantal reserveringen terug, stelt het bedrijf zelf. Dinner Train heeft vervolgens zelf het faillissement aangevraagd. De curator gaat nog verder onderzoek doen naar de precieze oorzaak van het bankroet.
Directeur Luc Peulen van TCS ontkende eerder dat veel treinen uitvielen door technische mankementen. Volgens hem had Dinner Train een betalingsachterstand, waardoor de treinverhuurder besloot om halverwege de zomer de dienstverlening te staken.
Lees ook: Duizenden klanten failliet Dinner Train blijven met lege handen achter
Zzp’ers beschuldigen failliet Dinner Train van schijnconstructies
Door het faillissement verliezen zeven werknemers hun baan, maar Dinner Train werkte ook samen met veel zzp’ers. Een aantal zzp’ers beschuldigt het failliete bedrijf nu van schijnconstructies, waarbij ze eigenlijk een verkapte werknemer in dienstverband waren zonder de bijbehorende sociale zekerheid. Eerder meldde vakbond FNV dat Dinner Train met ongeveer vijftig inhuurkrachten werkte. Ook hier buigt de curator zich nog over.