Dit weekend zou de Dinner Train ritten maken vanuit Apeldoorn. De afgelopen maanden regende het klachten over het bedrijf dat luxe diners in treinen aanbood. De ene na de andere rit werd geannuleerd.
250 euro, 570 euro, 1000 euro en zelfs bijna 1600 euro: klanten betaalden van tevoren grote bedragen voor een uitje. Nu het bedrijf failliet is, vrezen ze dat ze naar hun geld kunnen fluiten. ‘De grote geldvragers komen eerst en daarna komen wij pas’, denkt Marjolein Ribbink. Zij kreeg van haar kinderen twee tickets ter waarde van 235 euro.
,,Ik heb voorlopig niet de verwachting dat er veel vertrouwen is dat al die klanten hun geld terug gaan krijgen’’, concludeert curator Fred Froger in de Stentor. Honderden mensen wachten op hun geld.
Lees ook: Nederlandse ondernemers willen nieuwe internationale trein tot aan Groningen
Dinner Train maakte doorstart na eerder faillissement
De gasten zijn niet de enige schuldeisers, zegt hij. ,,Dinner Train moet verschillende bedrijven betalen. De verhuurder van de treinen, leveranciers van drank en voedsel, werknemers en klanten. Er moest vooruit betaald worden richting partijen om die trein te laten komen.’’
Dinner Train ging in 2019 al eens failliet. Het materieel en de merknaam werden daarna met de hulp van een aantal investeerders overgenomen door Train Charter Events van ondernemer Tim Beltz. ,,Het was dus een doorstart’’, zegt Froger.
Er vond veel uitval op die treinen plaats. Daardoor werden annuleringen gedaan en klanten moesten worden afgezegd
Fred Froger curator
Onder de naam Train Events bood Beltz ook de mogelijkheid voor bijvoorbeeld bedrijven om een trein als rijdende evenementenlocatie te boeken. Ook die activiteiten zijn nu failliet.
Gedoe met verhuurder
Hoe kon het zo misgaan? ,,Ze zijn gestart in oktober 2019, vier maanden later kwam covid binnenwaaien.’’ Tot eind 2021 lagen alle activiteiten stil. ,,Het is duidelijk dat dat direct een enorme weerslag heeft op je bedrijf.’’
Niet veel later kwam de volgende klap. ,,Aan het begin van 2022 begonnen ze weer, toen draaide het best oké. Maar drie maanden later viel Rusland Oekraïne binnen’’, zegt Froger. Dat betekende onder andere een flinke stijging van de elektriciteitskosten.
Om het hoofd boven water te houden, besloot Dinner Train de locomotieven die het had gekocht te verkopen en vervolgens te gaan huren. Het bedrijf raakte daarna in conflict met die verhuurder. ,,Er vond veel uitval op die treinen plaats. Daardoor werden annuleringen gedaan en klanten moesten worden afgezegd. Als die trein niet rijdt, krijg je een hele vervelende discussie.’’
Bijvoorbeeld over de vraag wie opdraait voor de kosten van de leveranciers van eten en drinken, die al vooruitbetaald moesten worden.
Lees ook: Jonge exploitant nachttrein wil 3 miljoen euro van particulieren
Totale schuld Dinner Train is bijna 1 miljoen euro
De problemen bleken simpelweg te groot, het bedrijf raakte alsmaar dieper in de schulden. ,,Het zit in de buurt van 9 ton’’, zegt Froger. De ene na de andere gedupeerde meldt zich inmiddels bij de curator. ,,Ik heb verschillende lijsten van partijen die iets te vorderen hebben. Het merendeel van die partijen bestaat uit particulieren.’’
De totale schuld zit in de buurt van 9 ton
Curator Fred Froger
Er zijn mensen die nog steeds een reservering hebben staan. Wat gebeurt daarmee? ,,De positie van de mensen die gekozen hebben om hun geld terug te krijgen is juridisch vergelijkbaar met de klant die een voucher heeft staan of nog een dineraanvraag heeft staan.’’
Of er net als vijf jaar geleden een doorstart gemaakt kan worden met het concept, is nog onduidelijk, volgens Froger. ,,Wellicht is er een andere partij die zich aandient.’’
Tim Beltz, directeur van Dinner Train, reageerde niet op vragen.