Mobiliteit

Nederlandse ondernemers willen nieuwe internationale trein tot aan Groningen

 
Twee Nederlandse ondernemers willen de concurrentie aangaan met Eurostar. GettyImages
GettyImages
 
Geschreven door:
Leestijd 1 minuut

Twee Nederlandse ondernemers willen de concurrentie aangaan met Eurostar door een nieuwe treinverbinding op te tuigen. De zogeheten Heuro moet goedkoper worden en vaker rijden dan de concurrent. Ook zou die tot aan Groningen doorrijden.

Lees verder onder de advertentie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft meldingen ontvangen van het pas opgerichte bedrijf Heurotrain, schrijft NU.nl. Het plan is om de trein vanaf eind 2027 zestien keer per dag te laten rijden tussen Nederland en Parijs. Het eindstation zal meestal Amsterdam zijn.

Aan het begin en einde van de dag moet de trein doorrijden naar Groningen. De Eurostar rijdt op dit moment tien keer per dag tussen Amsterdam en Parijs. Die trein staat ook wel bekend als de Thalys, die in maart 2022 is gefuseerd met Eurostar.

Daarnaast moet er vijftien keer per dag een trein tussen Amsterdam en Londen gaan rijden. Op dit moment kunnen reizigers dat traject vier keer per dag met de Eurostar afleggen.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Treinreizen door Europa duur en lastig? Choo-Choo biedt duurzaam alternatief voor vliegreis

Quote-oprichter en zoon zijn initiatiefnemer

De initiatiefnemers zijn Maarten van den Biggelaar en zijn zoon Roemer. Maarten is onder meer oprichter van het tijdschrift Quote. Volgens hem is er genoeg vraag naar internationale treinen, zegt hij tegen het FD.

De ACM zal zich eerst buigen over het plan. Daarna moeten ook de Nederlandse en internationale spoorbeheerders nog akkoord gaan.

Lees verder onder de advertentie

Er zijn meer kapers op de kust. Zo presenteerde een Spaanse ondernemersfamilie afgelopen oktober plannen om te concurreren met de Eurostar. De beheerder van de Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk zou meer treinen toejuichen, omdat de tunnel nog lang niet maximaal wordt benut, schrijft The Guardian.