De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft meldingen ontvangen van het pas opgerichte bedrijf Heurotrain, schrijft NU.nl. Het plan is om de trein vanaf eind 2027 zestien keer per dag te laten rijden tussen Nederland en Parijs. Het eindstation zal meestal Amsterdam zijn.
Aan het begin en einde van de dag moet de trein doorrijden naar Groningen. De Eurostar rijdt op dit moment tien keer per dag tussen Amsterdam en Parijs. Die trein staat ook wel bekend als de Thalys, die in maart 2022 is gefuseerd met Eurostar.
Daarnaast moet er vijftien keer per dag een trein tussen Amsterdam en Londen gaan rijden. Op dit moment kunnen reizigers dat traject vier keer per dag met de Eurostar afleggen.
Quote-oprichter en zoon zijn initiatiefnemer
De initiatiefnemers zijn Maarten van den Biggelaar en zijn zoon Roemer. Maarten is onder meer oprichter van het tijdschrift Quote. Volgens hem is er genoeg vraag naar internationale treinen, zegt hij tegen het FD.
De ACM zal zich eerst buigen over het plan. Daarna moeten ook de Nederlandse en internationale spoorbeheerders nog akkoord gaan.
Er zijn meer kapers op de kust. Zo presenteerde een Spaanse ondernemersfamilie afgelopen oktober plannen om te concurreren met de Eurostar. De beheerder van de Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk zou meer treinen toejuichen, omdat de tunnel nog lang niet maximaal wordt benut, schrijft The Guardian.